کشف منشاء شکل گیری تمامی گیاهان زمینی

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، تنها یک میکروسکوپ لازم بود که دانشمندان به راز نهفته در جلبک‌های کهن دریایی دست پیدا کنند. منابع خبری اخیرا اظهار کردند که باستانشناسان موفق به کشف فسیل‌های یک میلیارد ساله جلبک دریایی شده‌اند. این افراد همچنین مدعی شدند که روابطی بین جلبک‌های دریایی با گیاهان زمینی امروز پیدا کردند که ممکن است نشانگر منشاء وجود این گیاهان باشد. جلبک سبز یک نوع خزهء دریایی است که پروتروکلیدوس عتیقه نام دارد. گفتنی است که تصاویر به دست آمده توسط میکروسکوپ موجود جلبک‌های عتیقه را در ابعاد یک کک در شمال چین شناسایی کرده است.

کشف جدید دانشمندان

مسئولین شرکت ویرجینیا تک در صحبت‌های خود مربوط به این مسئاله گفتند: " قدیمی‌ترین فسیل جلبک سبز عتیقه که پیش از این به دست ما رسیده بود به سختی ۸۰۰ میلیون سال سن داشت. این جلبک‌ها درون یک سنگ دریایی نهفته شده بودند" گفتنی است که فسیل جلبک‌های کهن در ابتدا به شکل چند تکه نخ کنار هم قرار گرفته به نظر می‌آیند. مسئولین این شرکت در ادامه اظهار کردند: " تصاویر این فسیل‌ها چند شاخه از جلبک دریایی را نشان می‌دهد که رشد قائم داشتند. این فسیل‌ها همچنین دارای سلول‌های اکینتس بودند که بسیار در بین این نوع جلبک‌ها رایج است ".

کشف منشاء شکلگیری تمامی گیاهان زمینی

محققان شرکت ویرجینیا تک در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند و معتقدند که فسیل‌های مشاهده شده اجداد گیاهان زمینی امروز هستند. بر اساس نظرات این افراد گیاهان زمینی در طی میلیون‌ها سال تغییر شکل داده‌اند. شوای زیاو، باستان‌شناس این شرکت در این باره گفت: " این جلبک‌های عتیقه اجداد تمامی گیاهانی هستند که در حال حاضر وجود دارند " با این حال این عقیده تماما مورد قبول واقع نشده و او در ادامه گفت: " تمامی اشخاص با ما موافق نیستند، برخی از دانشمندان معتقدند گیاهان امروزی از دریاچه‌های کوچک و رودخانه‌ها به وجود آمده‌اند ". این فسیل‌های پیدا شده همچنین مشخصاتی از جلبک‌های امروزی در خود دارند که نشان از منشاء بودن آن‌ها در نسل جلبک‌های سبز امروزی دارد. این سلول‌ها در عین کهنه بودن، بین دانشمندان از شهرت زیادی برخوردارند.