تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




همکاری اپل با بی ام و برای طراحی کلید دیجیتال CarKey در گوشی آیفون

به گزارش 9to5Mac، شرکت اپل در حال توسعه‌ی ویژگی CarKey روی آیفون‌ها است تا از این طریق رانندگان بتوانند گوشی‌های آیفون را جایگزین کلید فیزیکی خودرو کنند. اولین‌بار کدهای مربوط به تکنولوژی کلیدهای مجازی در نسخه‌ی بتای iOS 13.4 کشف شد.

مقاله‌های مرتبط:

مدارک جدید در کدهای به‌دست‌آمده از iOS 14 توسط 9to5Mac نشان می‌دهد که اپل با همکاری شرکت خودروسازی بی‌ام‌و به‌عنوان اولین شرکت بزرگ خودروسازی حامی این ویژگی نوین آیفون، فعالیت‌هایی را برای پیاده‌سازی این قابلیت صورت داده است. در پاسخ به پرسش 9to5Mac از شرکت خودروسازی آلمانی پیرامون صحت این اطلاعات، شرکت بی‌ام‌و به‌طور قطع همکاری را انکار نکرده و گفته است: «تا این لحظه امکان تأیید یا ارائه‌ی جزئیات بیشتر در این باره میسر نیست، از همکاری شما متشکریم. برای اطلاعات بیشتر به بخش اخبار و مطبوعات مربوطه مراجعه کنید.»

اطلاعات منتشر شده در مطبوعاتی که به آن ارجاع داده بودند در ماه دسامبر سال گذشته‌ی میلادی چاپ شده بود و به تلاش‌های شرکت بی‌ام‌و برای طراحی استاندارد جدیدی در کلید دیجیتالی روی گوشی یا ساعت‌های هوشمند اشاره داشت.

«بی‌ام‌و نقش پیشرو در یکپارچه‌سازی دستگاه‌های هوشمند و اکوسیستم دیجیتالی مشتریان است. دسترسی ساده و بدون اتصال فیزیکی کلید به وسیله‌ی نقلیه برای مشتریان که ما را در عصر جدیدی از نوآوری قرار می‌دهد. اکنون قفل‌کردن و بازکردن درِ خودرو، روشن‌کردن پیشرانه و حتی اشتراک‌گذاری کلید دیجیتال با دیگر کسانی که برنامه BMW Connected روی گوشی‌های هوشمند خود استفاده می‌کنند، امکان‌پذیر است. این اتفاق اما نخستین قدم برای تحول فناوری جهانی به‌شمار می‌رود که توسط گروه بی‌ام‌و شکل‌گرفته است و هدایت خواهد شد.»

بی‌ام‌و در ادامه‌ی گزارش اعلام کرده است که مسئولیت ایجاد استاندارد ویژگی کلید دیجیتالی میان خودروها و دستگاه‌های هوشمند برعهده‌ی گروه Car Connectivity Consortium خواهد بود و همکاری شرکت اپل با این گروه (CCC) در سال ۲۰۱۸ میلادی گزارش شده بود.

«شرکت‌های عضو CCC شامل اپل، آئودی، بی‌ام‌و، جنرال موتورز، هیوندای، ال‌جی الکترونیک، پاناسونیک، سامسونگ و فولکس‌واگن است و اعضای مرکزی نیز آلپس الکتریک، کونتیننتال آگ (تولیدکننده‌ی قطعات خودرو)، دِنسو، ژِمالتو (شرکت فعال در حوزه‌ی امنیت دیجیتالی)، اِن‌ایکس‌پی و کوالکام هستند.»

ویژگی‌های کلید جدید خودرو

گروه CCC اخیرا از نسخه‌ی دوم کلید دیجیتالی رونمایی و ویژگی‌های این کلید را منتشر کرد. به نقل از اطلاعات منتشر شده توسط CCC کلید دیجیتالی نسخه‌ی دوم دارای NFC است. تکنولوژی که برای برقراری اتصال در فواصل کم و بدون تماس بین دستگاه‌ها مثل گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها کارایی دارد. درواقع CCC با بهره‌وری از استانداردهای صنعتی موجود نظیر NFC در تلاش است تا برقراری ارتباط بین وسایل نقلیه و مجموعه‌ی وسیعی از دستگاه‌های هوشمند را ممکن سازد.

CCC / Car Connectivity Consortium / Digital Key

شرکت‌هایی مثل اپل و بی‌ام‌و از Digital Key Release 2.0 پشتیبانی می‌کنند و ویژگی‌های جدید در نسخه‌ی ۳ کلید دیجیتالی تجربه‌ی کاربری را توسعه خواهند داد.

«مشخصات Digital Key Release 3.0 نسبت به مدل قبلی با اضافه‌شدن دسترسی بدون کلید بهبود می‌یابد و برحسب موقعیت و بدون انجام کار خاصی از سوی کاربر و کاملا خودکار وظیفه‌ی خود را انجام خواهد داد. بنابراین، نیازی نیست که کاربران گوشی هوشمند خود را برای دسترسی به خودرو از جیب درآورند، بلکه می‌توانند فقط با نزدیک‌شدن به خودرو و درحالی‌که موبایل در جیب یا کیفشان است در‌ها را باز کنند یا خودرو را روشن کنند. این دسترسی منفعلانه علاوه‌بر سهولت در استفاده، تجربه‌ی بهتری نیز برای کاربران فراهم می‌کند؛ همچنین برای وسایل نقلیه ویژگی‌های موقعیت‌یابی جدیدی به ارمغان می‌آورد.

گروه CCC برای اجرا و حمایت از این ویژگی‌ها در حال توسعه‌ی مشخصاتی برپایه‌ی بلوتوث کم مصرف (BLE) در ترکیب با تراشه‌ی پهنای باند اولترا (UWB) است تا دسترسی بدون کلید منفعلانه را ایجاد کند و موقعیت‌یابی دقیق و امنی را برقرار کند.»

آیا استفاده از تراشه‌ی پهنای باند اولترا ضروری است؟

برای گوشی‌های آیفون اپل، نسخه‌ی سوم کلیدهای دیجیتالی از تراشه‌ی پهنای باند اولترا یا UWB بهره خواهد برد که نخستین بار در iPhone 11، iPhone 11 Pro و iPhone 11 Pro Max به‌کار رفته و در اصل برای برخی توسعه‌های جزئی در سیستم انتقال اطلاعات بی‌سیم اپل یعنی AirDrop استفاده شده است.

iPhone 11 / آیفون 11

مقاله‌های مرتبط:

البته به گزارش 9to5Mac این تراشه در دستگاه AirTag اپل با هدف ردیابی فرامحلی استفاده خواهد داشت که در آینده‌ای نزدیک معرفی می‌شود؛ همچنین ویژگی CarKey اپل نیز از این سخت‌افزار که در سپتامبر سال ۲۰۱۹ میلادی رونمایی شده است، بهرمند خواهد شد.

شرکت خودروسازی بی‌ام‌و در بیانیه‌ای فایده‌ی استفاده از تراشه‌ی UWB در کلیدهای دیجیتالی را چنین تفسیر کرده است:

«در آینده‌ای نزدیک، کلید دیجیتالی برپایه‌ی تراشه‌ی پهنای باند اولترا بهبود می‌یابد. این پیشرفت قابلیت محافظ ضدسرقت را به حداکثر خواهد رساند و دقت موقعیت‌یابی بین دستگاه و خودرو را افزایش می‌دهد. بدین ترتیب نیازی نخواهد بود که گوشی موبایل مستقیما روبه‌روی دستگیره‌ی در قرار گیرد تا قفل باز شود، بلکه با کاهش فاصله حتی اگر در جیب باشد، قابلیت بازکردن قفل را خواهد داشت.»

آیفون و ساعت هوشمند اپل

همکاری نزدیک اپل با بی‌ام‌و برای طراحی کلید دیجیتالی خیلی عجیب نیست. شرکت بی‌ام‌و اولین تولیدکننده‌ی خودرو بود که ویژگی CarPlay بی‌سیم اپل را به‌کار گرفت، قابلیتی که نسخه‌ی پیشرفته‌ی آن با هدف اطلاعاتی و سرگرمی در گوشی‌های آیفون معرفی شده است.

مقاله‌های مرتبط:

انتظار می‌رود که اپل باتوجه به ویژگی CarPlay، کلید دیجیتالی خود را CarKey نام‌گذاری کند؛ همچنین دستیابی به این ویژگی به احتمال زیاد برای گوشی‌های آیفون ۱۱ به بالا امکان‌پذیر است، زیرا تنها در این صورت سهولت و امنیت بیشتری برای کاربران تأمین می‌شود، اگرچه نسخه‌ی بتای آن روی آیفون‌های قدیمی ممکن است قابل استفاده باشد.

CarPlay / اپل CarPlay

استاندارد کلید دیجیتال CCC با تبلت‌ها نیز قابل استفاده است؛ البته هنوز مشخص نیست که آیا iPad از ویژگی CarKey اپل پشتیبانی می‌کند یا خیر. تاکنون آیفون به‌عنوان تنها محصول مجهز به تراشه‌ی UWB در بازار شناخته می‌شود؛ اما در کدهای نسخه‌ی بتای iOS 13.4 نیز اشاره‌ای به پشتیبانی ساعت‌های هوشمند اپل از ویژگی کلید دیجیتالی شده است. بنابراین، شاید ویژگی کلیدخودروی اپل با NFC که در نسل‌های مختلفی از آیفون‌ها استفاده‌شده در اختیار کاربران محصولات قدیمی‌تر قرار گیرد یا ممکن است ساعت هوشمند بعدی اپل مجهز به تراشه‌ی UWB باشد که وجودش برای راه‌اندازی کلیدخودروی جدید اپل ضروری است.

ویژگی‌های CarKey اپل

کارایی CarKey به انتظار کارشناسان در زمینه‌ی قفل و بازکردن درِ خودرو یا روشن‌کردن آن با استفاده از آیفون به‌جای کلید فیزیکی یا ریموت معمولی است. کلیدهای مجازی خودرو در Wallet آیفون مدیریت خواهند شد و با تأیید بدون رمزورود یا Face ID کار می‌کنند تا در زمان صرفه‌جویی شود؛ همچنین کلیدهای مجازی از طریق پیام امکان اشتراک‌گذاری خواهند داشت و شما می‌توانید اطلاعات لازم برای بازکردن درِ خودرو را از طریق پیام ارسال کنید.

CarKey / اپل CarKey

اپل مشابه CarPaly در ویژگی CarKey نیز از دو روش پشتیبانی می‌کند: یکی نیاز به تماس نزدیک دارد و دیگری امکان استفاده بدون تماس نزدیک را برای کاربر فراهم می‌کند و کاربر می‌تواند بدون بیرون‌آوردن گوشی آیفون خود از آن استفاده کنید. برای مثال رانندگان خودروهای بی‌ام‌و قادر هستند بدون بیرون‌آوردن گوشی از کیف یا جیب از طریق CarPlay بی‌سیم به‌طور خودکار در خودرو را باز یا موتورش را روشن کنند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «همکاری اپل با بی ام و برای طراحی کلید دیجیتال CarKey در گوشی آیفون»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..