تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چگونه با اضطراب ناشی از شیوع ویروس کرونا مقابله کنیم؟

درحالی‌که نگرانی درباره‌ی شیوع ویروس کرونا مساله‌ای طبیعی است، برخی افراد دربرابر این مساله آسیب‌پذیرتر هستند؛ اما روش‌هایی برای مقابله‌با اضطراب ناشی از این ویروس وجود دارد.

با انتشار بی‌وقفه‌ی اخبار مبنی‌بر افزایش آمار مرگ‌ومیر، سقوط بازارهای سهام و اظهارات مختلف درباره‌ی وسعت شیوع بیماری، نگرانی درباره‌ی شیوع ویروس کرونا در مردم عجیب نیست. ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ احتمالا از خفاش‌ها منشا گرفته است و به‌نظر می‌رسد که در اواخر سال ۲۰۱۹ در بازار فروش حیوانات در شهر ووهان چین به انسان‌ها منتقل شده است. این ویروس تاکنون حدود ۳ هزار نفر را کشته و ۸۳ هزار نفر را در سرتاسر جهان آلوده کرده است. اشلی برناردی متخصص روابط رسانه‌ای در واشنگتن می‌گوید:

خبرهای فیسبوک پر از داستان‌هایی درباره‌ی ترس ناشی از ویروس و رسیدن آن به کشور آمریکا است. مادرم به من و خواهرم پیامک ارسال می‌کند و ما را به خریدن ماسک ترغیب می‌کند. دوستان من نیز درحال ارسال پیامک هستند و درباره‌ی اضطراب‌های خود سخن می‌گویند.

برناردی که اعضای خانواده‌اش در این فصل دچار آنفلوانزا شدند، دستمال مرطوب و ضدعفونی‌کننده‌های دست را با خود همه‌جا می‌برد. او می‌گوید: «من فقط می‌خواهم آماده باشم و از خانواده‌ی خود محافظت کنم».

مقاله‌های مرتبط:

به‌گفته‌ی روانشناسان، اضطراب ناشی‌از ویروس کرونا پاسخی قابل درک دربرابر چیزی است که ناشناخته است؛ اما برخی از مردم نسبت‌به آن آسیب‌پذیرتر هستند. برای مقابله‌با این مساله توصیه می‌شود که میزان مواجهه‌ی رسانه‌ای با موضوع را با دنبال کردن یکی دو مورد از منابع قابل‌اعتماد محدود کنیم. بنا به گفته‌ی باروخ فیشهوف، رواشناس و استاد دانشگاه کارنگی ملون و متخصص ادراک عمومی از خطر:

ترس از ناشناخته‌ها طبیعی است.

فیشهوف در اپیزود ویژه‌ی صحبت از روانشناسی انجمن روانشناسی آمریکا گفت:

درباره‌ی ویروس کرونا نمی‌دانیم قرار است چه اتفاقی بیفتد. این واقعیت که ما هنوز شاهد مرگی در آمریکا نبوده‌ایم، تنها نشانه‌ی کوچکی از آینده‌ای این مشکل در کشور است.

فیشهوف افزود که متخصصان هنوز در این مورد مطمئن نیستند آیا افرادی که نشانه‌ای ندارند نیز ویروس را منتشر می‌کنند یا خیر. درحالی‌که در برخی موارد، ترس از ناشناخته‌ها یک غریزه‌ی انسانی است که قصد دارد از شما در برابر تهدیدهای بالقوه محافظت کند، برخی از موارد که درباره‌ی بیماری‌های دیگری مانند سارس، آنفلوانزای طیور و ابولا نیز وجود داشت، می‌تواند از بیگانه‌هراسی نشئت بگیرد. فیشهوف در این پادکست گفت:

وقتی یک مشکل سلامتی مانند ابولا یا ویروس کرونا از خارج از کشور می‌آید، ما درباره‌ی آن، نسبت‌به مشکلات سلامتی داخل کشور، اطلاعات ضعیفی داریم که اغلب ناشی‌ از قدرت نظارتی ضعیف یا شیوه‌ی حکومت کشورهای دیگر است. ما همچنین دربرابر کسانی که از این فرصت برای رواج بیگانه‌هراسی استفاده می‌کنند، آسیب‌پذیر هستیم.

شیوع کرونا

برخی افراد در برابر استرس مرتبط با همه‌گیری بیماری آسیب‌پذیری بیشتری دارند

مانند هر احساس، ویژگی و وضعیت سلامت روان دیگری، میزان اضطراب ناشی‌ از ویروس کرونا در افراد مختلف یکسان نیست. جولی پیک، روانشناس بالینی در چاپل‌هیل در کارولینای شمالی که متخصص اختلالات اضطرابی است، می‌گوید احتمال بروز اضطراب در این وضعیت در افرادی که از قبل دچار اختلالات اضطرابی مانند اختلال اضطراب فراگیر هستند، بیشتر است زیرا این افراد غالبا تهدیدها را بیش‌ازحد برشمرده و فرصت‌های مقابله با آن‌ها را دست‌کم می‌گیرند. او می‌گوید:

در وضعیتی که راه‌حل آشکاری برای مشکل وجود ندارد، آن‌ها نگران هستند و برای رفع اضطراب و از بین بردن عدم اطمینان خود به دنبال کسب اطلاعات بیشتر هستند.

درباره‌ی افرادی که تجربه‌ی بدی از شیوع بیماری در گذشته دارند، شیوع ویروس کرونا موجب می‌شود آن تجربه‌ی تلخ را به‌خاطر آورند و اخبار مرتبط با شیوع ویروس کرونا موجب آغاز اضطراب آن‌ها می‌شود. کیتین لونا، میزبان پادکست نیز خاطرنشان کرد:

کسانی که از نزدیک با یک بیمار مراورده دارند ممکن است ازنظر عاطفی بیشتر تحت‌تاثیر قرار گیرند، همان‌طور که پژوهش‌های گذشته نشان داده است که مواجهه‌ با فرد مبتلا به سارس با اختلال استرس پس از سانحه و افسردگی مرتبط است.

فیشهوف گفت:

افرادی هستند که ما آن‌ها را دوست داریم و نگران آن‌ها هستیم و اگر بیمار شوند مضطرب می‌شویم. برخی از ما حتی از آن‌ها ناتوان‌تر هستیم. آن‌ها می‌توانند قدرت خود را باز به دست آورند و ما فقط می‌توانیم نگران باشیم. این واکنش طبیعی انسان دربرابر مسئله‌ای است که موجب مرگ انسان‌ها می‌شود.

از آن‌جا که وحشت‌زدگی زمانی به وجود می‌آید که مردم تهدیدی را بیش‌ازحد برآورد کرده و توانایی‌های مقابله با آن را دست‌کم می‌گیرند، به‌گفته‌ی پیک، پیگیری مکرر اخبار مرتبط با شیوع سریع ویروس کرونا و نبود درمان موثر، آغازگر اضطراب است. او گفت بهترین کار این است که دست‌های خود را همیشه بشوییم و از خود در برابر ویروس محافظت کنیم.

اگرچه خوب است که بدانیم در آینده قرار است چه اتفاقی بیفتد، مخصوصا اگر نزدیک منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که در آن شیوع بیماری بالا است، این مساله نیز اهمیت دارد که میزان مواجهه با رسانه‌ها و مخصوصا رسانه‌های غیرمستند و غیرقابل اعتماد را محدود کنیم. فیشهوف گفت که این مساله نیز مهم است که از افرادی که در برابر اضطراب آسیب‌پذیرتر بوده یا قربانی تبعیض هستند، حمایت کنیم و به‌خاطر داشته باشیم که هنگام بحران، بیش از هراس، این طبیعت انسانی است که انسان‌ها را گرد هم می‌آورد:

افرادی که به مطالعه‌ی هراس مشغول‌اند، متوجه می‌شوند که هراس‌های واقعی نادر هستند. در شرایط بحران، مردم معمولا گرد هم آمده، از هم حمایت می‌کنند و رفتار شجاعانه‌ای دارند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چگونه با اضطراب ناشی از شیوع ویروس کرونا مقابله کنیم؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..