تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




علت کاهش انتشار عناوین کتاب در بهمن ماه امسال چه بود؟

ادامه کاهش عناوین کتاب در بهمن ماه

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،براساس آماری که در سایت موسسه خانه کتاب وجود دارد میزان انتشار عناوین کتاب در بهمن ماه سال جاری نسبت به سال قبل کاهش یافته است. براساس این آمار تعداد عناوین منتشر شده در بهمن ماه امسال ۱۱ هزار و ۸۴۲ عنوان است درحالی که این میزان در سال گذشته ۱۲ هزار و ۴۱۳ عنوان کتاب بود. این مسئله نشان می‌دهد تعداد عناوین منتشر شده در بهمن امسال ۵۷۱ عنوان کتاب نسبت به سال قبل  کاهش یافته است. این مسئله به دلیل وضعیت اقتصادی نشر و قیمت کاغذ در بازار آزاد است باوجود اینکه دولت کاغذ را با ارز ۴۲۰۰ تومانی تهیه می‌کند و در اختیار ناشر می‌گذارد ناشرانی داریم که همچنان کاغذ را از بازار آزاد تهیه می‌کنند. آنچه در این بین تعیین کننده است وضعیتی است که در اقتصاد نشر وجود دارد.

از میان کتاب‌های منتشر شده در بهمن ماه امسال تعداد ۷ هزار و ۹۷۳ عنوان تالیفی و ۳  هزار و ۸۶۹ عنوان ترجمه هستند. تعداد کتاب‌های تالیفی که در بهمن ماه امسال منتشر شده کمتر از سال گذشته است. سال گذشته ۹ هزار و ۷۸ عنوان کتاب در بهمن ماه منتشر شد برعکس این اتفاق در حوزه ترجمه رخ داده است ؛ میزان کتاب‌های منتشر شده در بهمن امسال نسبت به سال قبل افزایش یافت. تعداد ۳ هزار و ۳۳۵ عنوان کتاب ترجمه شده در بهمن سال گذشته منتشر شد که این مسئله اقبال بیشتر ناشران را به انتشار کتاب‌های ترجمه نشان می‌دهد.

۶ هزار و ۶۹۲ عنوان کتاب چاپ اولی و ۵ هزار و ۵۸۰ عنوان تجدید چاپ در بهمن ماه امسال منتشر شد. بهمن ماه امسال هم مانند سال گذشته تعداد کتاب‌های چاپ اولی بیشتر از تجدید چاپ بود. این میزان در سال گذشته ۷ هزار و ۱۳۲ عنوان چاپ اولی و ۵ هزار و ۲۸۱ عنوان تجدید چاپ بود.

شمارگان کتاب هم در بهمن ماه امسال نسبت به سال گذشته کاهش یافته است شمارگان کتاب در بهمن ماه امسال ۱۵ میلیون و ۳ هزار و ۵۷۶ جلد و در بهمن ماه سال گذشته ۱۵ میلیون و ۵۰۵ هزار و ۲۳۴ نسخه بود. کاهش تیراژ کتاب مسئله‌ای است که در چند سال اخیر در بازار نشر دیده می‌شود و به دلیل مشکلات اقتصاد نشر در کشور ایجاد شده است امسال شاهد بودیم ناشرانی که سال گذشته کتاب را در تیراژ ۵۰۰ نسخه منتشر می‌کردند امسال تیراژ کتاب هایشان را به ۱۰۰ تا ۲۰۰ نسخه رساندند. ناشرانی هم که تیراژ کتاب هایشان سال گذشته هزار نسخه بود امسال کتاب را در ۳۰۰ نسخه منتشر می‌.کنند در بازار نشر شاهد انتشار کتاب‌هایی با تیراژ‌هایی پایین‌تر از این هستیم تعداد معدودی ناشر هستند که تیراژ کتاب هایشان بیش از هزار نسخه است، این مسئله به دلیل وضعیت اقتصادی نشر و اقبال کم مردم به خرید کتاب ایجاد شده است. در مواردی هم دیده می‌شود کتاب‌هایی به صورت سفارشی در تیراژ ۵ تا ۱۰ نسخه هم منتشر می‌شوند.

قیمت کتاب در بهمن ماه امسال نسبت به سال قبل افزایش یافته است قیمت کتاب‌های منتشر شده در بهمن ماه در مجموع به ۴ میلیارد و ۴۶۰ میلیون و ۲۵۱ هزار و ۵۹۱ ریال رسید در حالی که این میزان در بهمن ماه سال گذشته به   ۳ میلیارد و ۲۴۸ میلیون و ۵۲۵ هزار و ۵۷۸ ریال رسید. ناشران تنها با مشکل گرانی کاغذ مواجه نیستند بلکه قیمت سایر ملزومات چاپ هم افزایش یافته است این دو در کنار هم باعث شدند تا شاهد افزایش قیمت کتاب در بهمن ماه امسال باشیم.

انتهای پیام/ 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «علت کاهش انتشار عناوین کتاب در بهمن ماه امسال چه بود؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..