تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




کرونا کمر صنعت گردشگری ایران را شکست

با ورود ویروس کرونا به ایران و افزایش شمار مبتلایان، فعل و انفعال‌های صنعت گردشگری نیز تحت تأثیر شدید این بیماری قرار گرفته است.

بیماری کووید ۱۹، موسوم به ویروس جدید کرونا، از آغاز سال میلادی جاری در شهر ووهان چین شایع شده است و تاکنون ده‌ها هزار نفر در این کشور مبتلا شده‌اند. متاسفانه این مهمان ناخوانده به کشورهای زیادی از جمله ایران نیز راه پیدا کرده است.

این بیماری دارای علائم مشابهی با سرماخوردگی و آنفولانزا است، از آن جهت باعث نگرانی عموم شده که تاکنون هیچ واکسن و دارویی رسما برای درمان آن کشف نشده و حتی در مواردی منجر به فوت افراد شده است.

از آنجایی که در دوره نهفتگی، یعنی قبل از بروز نشانه‌های بیماری، می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود، فرد تا زمان بروز علائم از بیماری خود بی‌اطلاع است. در دوره نهفتگی این احتمال وجود دارد تا فرد مبتلا با دیگران ارتباط داشته یا حتی سفر کند. به این ترتیب ویروس با سرعت بالایی در شهرها یا حتی کشورهای دیگر منتقل و منتشر می‌شود.

مقاله‌های مرتبط:

در رابطه با ورود این ویروس به ایران، گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که این ویروس از طریق مسافران چینی وارد ایران شده است. اسلامی، نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی، چنین گفت:

باتوجه به اینکه ابتلای به این ویروس در کشورهای همسایه گزارش نشده؛ بنابراین این ویروس از طریق پروازها وارد کشور شده است.

کرونا

حتی سعید نمکی، وزیر بهداشت، نیز ناقلان چینی را به‌عنوان منبع انتشار ویروس در ایران طبق نتایج به دست آمده از بررسی‌ها معرفی کرده است.

به‌دلیل نگرانی‌های موجود در مورد سلامت عمومی جامعه مدارس، دانشگاه‌ها، موزه‌ها و...تعطیل شده‌اند. این مهمان ناخوانده همچنین تأثیر منفی زیادی بر صنعت گردشگری ایران داشته است. درواقع، رکود صنعت گردشگری ایران به‌دنبال حوادث اخیر مانند سقوط هواپیمای اوکراینی آغاز و با افت ۷۰ درصدی مواجه شده بود و شیوع کرونا باعث شکستن کمر توریسم و هتلداری ایران شد.

طبق اعلام آژانس‌های مسافرتی، کرونا پیش از این باعث شده بود که چیزی حدود ٣٠ تا ۴۰‌ درصد تورهای خارجی لغو شود. بعد از جهش قیمت دلار، رزرو تورهای خارجی در اواخر بهمن کندتر شد، تا آنجا که برخی از آژانس‌های مسافرتی شرط رزرو تور خارجی را پرداخت صد‌درصد مبلغ تور و درنظرگرفتن جریمه لغو در نظر گرفتند. حالا با ورود کرونا به ایران موج کنسلی تورهای داخلی شهرهای شلوغ و پرمسافر مانند مشهد، اصفهان و شیراز به‌دلیل نگرانی مسافران از ازدحام جمعیت و ابتلا به کرونا نیز به راه افتاده است. حتی متولیان تورهای طبیعت‌گردی یک یا دو روزه نیز اقدام به کنسلی برنامه‌های خود کرده‌اند.

باتوجه به نزدیکی تعطیلات سالانه ایام نوروز و سایه کابوس کرونا بر جامعه، احتمال بسیار زیاد وجود دارد تا سفرهای نوروزی نیز به‌شکل چشمگیری کاهش پیدا کند که در این‌صورت تأثیر بسیار منفی بر گردشگری ایران خواهد داشت. جای تردیدی نیست که هتل‌ها و آژانس‌های مسافرتی نیز با ضررهای هنگفتی مواجه خواهند شد.

کرونا

منبع عکس: www.independentpersian.com

از طرفی، ایران یکی از مقصدهای پرطرفدار برای گردشگران چینی محسوب می‌شود و ازاین‌رو، هتل‌داران ایرانی باتوجه به شرایط حاکم ناشی از تحریم‌ها انتظار داشتند تا میزبان تعداد بالایی از گردشگران چینی باشند؛ ولی شیوع کرونا و گرفتار شدن ایران در دام آن باعث به هم ریختن کلیه معادله‌ها شد. در این رابطه، فرخ مهر، رئیس اتحادیه هتلداران دراین‌باره می‌گوید:

مدتی پیش وزیر میراث فرهنگی سفر خوبی به چین داشت و با مسئولان چینی به تفاهم‌های خوبی برای سفر گردشگران چینی به ایران رسید. یکی از نتایج این سفر، این بود که هتل‌های ایرانی در ایام ‌سال نوی چینی ۵۰ ‌درصد به مسافران چینی تخفیف بدهند که این اتفاق می‌توانست دگرگونی بزرگی در صنعت هتلداری کشور ایجاد کند؛ اما متأسفانه شیوع کرونا همه برنامه‌ها را به هم ریخت. با وجود تخفیف‌ها، اگر ۵۰ ‌درصد ظرفیت هتل پر شود، تازه آن زمان ما به نقطه سر به سر می‌رسیم و می‌توانیم هزینه‌های هتل را پرداخت کنیم؛ اما با رکود ایجادشده و کاهش سفرها و از طرف دیگر صفرشدن ورودی گردشگران خارجی، امیدواریم که مجبور به تعدیل نیروی کار نشویم.

حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، درباره تأثیر کرونا روی گردشگری داخلی می‌گوید:

شیوع کرونا پیش از این باعث شده بود تعداد زیادی از تورهای خارجی کنسل شوند. طبیعی است که درشرایط فعلی مردم از سفر بترسند و ترجیح بدهند در خانه بمانند که این موضوع ضرر و زیان زیادی را متوجه صنعت گردشگری کشور خواهد کرد. قطعا آمدن کرونا به ایران، آن هم در آستانه تعطیلات عید نوروز تأثیر صددرصدی روی کاهش سفرها خواهد گذاشت و این موضوع قابل کتمان نیست و نمی‌توانیم خودمان را گول بزنیم و بگوییم که کرونا تأثیری روی گردشگری نمی‌گذارد.

کرونا

با افزایش شمار مبتلایان و قربانیان به ویروس کرونا در زمان نگارش این مقاله، اخبار از بسته شدن مرزهای زمینی و هوایی همسایگان ایران، لغو پروازهای ایرلاین‌های خارجی و کنسلی انواع تورهای مسافرتی شامل زیارتی، طبیعت‌گردی و خارجی و حتی لغو برنامه‌های فرهنگی حکایت دارد. ایرلاین‌های خارجی شامل ترکیش ایرلاینز، کویت ایرلاینز و هواپیمایی عراقی پروازهای خود از/به ایران را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآوردند. حتی وزارت امور خارجه کویت نسبت به سفر شهروندان این کشور به قم نیز هشدار داده است. در اقدامی مشابه گرجستان نیز مرزهای هوایی خود را برای سفر شهروندان ایرانی به حالت تعلیق درآورد.

پیش‌تر نیز تعدادی از کشورهای همسایه ایران شامل افغانستان و عراق مرزهای خود با ایران بسته بودند. البته ترکیه نیز مرزهای زمینی و ریلی خود با ایران را از امروز بست و سفر هوایی شهروندان ایرانی را منوط به ارائه گواهی سلامت کرده است. در این رابطه، علی کاشانی حیدری، مدیرکل دفتر ارتباطات، اطلاع‌رسانی و اموربین الملل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از هماهنگی برای صدور گواهی سلامت برای مسافران شهرهای مختلف کشور ترکیه در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) خبر داد.

همچنین، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، نیز اعلام کرد که این کشور مرزهای خود با ایران را می‌بندد و کلیه پروازها از این کشور را نیز لغو می‌کند. این تصمیم به‌دلیل بیم از گسترش کرونا اخذ شده است. روز یکشنبه چهارم اسفند ماه نیز خبری مبنی بر توقف فعالیت‌های سفارت ارمنستان در ایران تا اطلاع ثانوی منتشر شد؛ البته در پیگیری انجام شده توسط خبرنگار کجارو در مورد رابطه توقف فعالیت‌های سفارت با شیوع ویروس کرونا در ایران، مسئول بخش کنسولی از علت این اقدام اظهار بی‌اطلاعی کرد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کرونا کمر صنعت گردشگری ایران را شکست»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..