تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




هر آنچه درباره اکسینوس 990، پردازنده گلکسی S20 سامسونگ باید بدانید

پردازنده‌ی اکسینوس ۹۹۰ با بهبود ۲۰ درصدی در عملکرد CPU و GPU از مودم اکسترنال 5G با سرعتی بالغ بر ۷/۵۳ گیگابیت‌برثانیه نیز پشتیبانی می‌کند.

۲۳ اکتبر ۲۰۱۹ (یک آبان ۱۳۹۸)، دقیقا ۴ ماه پیش، سامسونگ به‌صورت غیرمنتظره‌ای اکسینوس ۹۹۰ را معرفی کرد؛ تراشه‌ای که اکنون سرچشمه‌ی قدرت خانواده‌ی گلکسی اس ۲۰ و توانمندترین پردازنده‌ی کره‌ای‌ها از سری اکسینوس به‌شمار می‌آید. در ادامه با زومیت همراه باشید تا نگاه عمیق‌تری به مشخصات و ویژگی‌های Exynos 990 داشته باشیم.

اکسینوس ۹۹۰ به‌دست خود سامسونگ و برمبنای فناوری ساخت ۷ نانومتری LPP مبتنی‌بر راهکار لیتوگرافی با پرتو ماوراء بنفش (EUV) تولید می‌شود و براساس اخبار منتشرشده، آخرین پردازنده‌ی کره‌ای‌ها با هسته‌های پردازشی‌ سفارشی‌شده‌ی سامسونگ خواهد بود. اکسینوس ۹۹۰ پس از پردازنده‌ی میان‌رده‌ی اکسینوس ۹۸۰ دومین محصول سامسونگ با پشتیبانی از اتصال 5G است.

مشخصات فنی پردازنده‌های بالارده‌ی سامسونگ مشخصات / تراشه اکسینوس ۹۹۰ اکسینوس ۹۸۲۰ اکسینوس ۹۸۱۰ CPU ۲ هسته‌ی اکسینوس M5 با فرکانس ۲.۷۳ گیگاهرتز
۲ هسته‌ی Cortex-A76 با فرکانس ۲.۵ گیگاهرتز
۴ هسته‌‌ی Cortex A55 با فرکانس ۲.۰۰ گیگاهرتز ۲ هسته‌ی اکسینوس M4 با فرکانس ۲.۷۳ گیگاهرتز
۲ هسته‌ی Cortex A75 با فرکانس ۲.۳۱ گیگاهرتز
۴ هسته‌ی Cortex A55 با فرکانس ۱.۹۵ گیگاهرتز
حافظه‌ی کش L2 نامعلوم ۴ هسته‌ی اکسینوس M3 با فرکانس ۲.۹ گیگاهرتز
۵۱۲ کیلوبایت حافظه‌ی کش L2 به‌ازای هر هسته
۴ هسته‌ی Cortex A55 با فرکانس ۱.۹ گیگاهرتز
بدون حافظه‌ی کش L2 حافظه‌ی کش ؟؟ ۴ مگابایت حافظه‌ی کش اشتراکی L3 GPU Mali G77 MP11 Mali G76 MP12
۶۰۰ مگاهرتز Mali G72 MP18
۵۷۲ مگاهرتز کنترلر حافظه LPDDR5 LPDDR4X LPDDR4X حافظه‌ی ذخیره‌سازی UFS 3.0, UFS 2.1 UFS 3.0 eMMC 5.1, UFS 2.1 مودم اکسینوس ۵۱۲۳ با اتصال 5G
Down: LTE Cat. 24
Up: LTE Cat. 22 Down: LTE Cat. 20
Up: LTE Cat. 13 Down: LTE Cat18
Up: LTE Cat13 ISP ۶ حسگر با وضوح ۱۰۸ مگاپیکسلی ۲۲ مگاپیکسل تکی
۱۶ مگاپیکسل دوگانه ۳۲ مگاپیکسل تکی
۱۶ مگاپیکسل دوگانه ویدئو اِن‌کُد و دی‌کُد: 8K با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه
4K با نرخ ۱۲۰ فریم‌برثانیه اِن‌کُد و دی‌کُد: 8K با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه
4K با نرخ ۱۵۰ فریم‌برثانیه اِن‌کُد و دی‌کُد: 4K با نرخ ۱۲۰ فریم‌برثانیه فرایند تولید ۷ نانومتری LPP ۸ نانومتری LPP ۱۰ نانومتری LPP

هرچند که جدیدترین هسته‌های پردازشی آرم موسوم به Cortex-A77 براساس ادعای شرکت سازنده تا ۲۰ درصد بهبود عملکرد IPC را نسبت به Cortex-A76 به‌ارمغان می‌آورد، سامسونگ پردازنده‌ی جدیدش را با هسته‌های Cortex-A76 و Cortex-A55 توسعه داده است؛ واحد پردازش مرکزی اکسینوس ۹۹۰ به‌لطف فناوری DynamIQ آرم ساختاری متشکل از سه کلاستر ۲ هسته‌ای قدرتمند، ۲ هسته‌ای میانی و ۴ هسته‌ای کم‌مصرف را در بطن خود دارد.

اکسینوس ۹۹۰؛ آخرین پردازنده‌ی سامسونگ با هسته‌های سفارشی

کلاستر قدرتمند اکسینوس ۹۹۰ از هسته‌های سفارشی جدید M5 سامسونگ بهره می‌برد؛ هسته‌‌هایی که فرکانس‌ آن‌ها در بیش‌ترین حالت به ۲/۷۳ گیگاهرتز می‌رسد. کره‌ای‌ها در کلاستر میانی، ۲ هسته‌ی ۲/۵۰ گیگاهرتزی Cortex-A76 را به‌کار برده‌ و برای کلاستر کم‌مصرف، ۴ هسته‌‌ی Cortex-A55 با فرکانس نسبتا زیاد ۲/۰ گیگاهرتزی را برگزیده‌اند. سامسونگ می‌گوید ترکیب یادشده ۲۰ درصد بهبود عملکرد به‌همراه مصرف انرژی بهینه‌تر را نسبت به اکسینوس ۹۸۲۰ به‌ارمغان می‌آورد.

به‌لطف GPU جدید آرم، اکسینوس ۹۹۰ در زمینه‌ی پردازش‌های گرافیکی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد؛ چرا که معماری Valhall به‌کاررفته در Mali-G77 به‌خودی خود بهبود چشم‌گیری را نسبت به GPU‌ قبلی آرم به‌ارمغان می‌آورد. اکسینوس ۹۹۰ واحد پردازش گرافیکی Mali-G77 را با پیکره‌بندی MP11 یا ۱۱ پردازنده‌ی جریانی در بطن خود دارد و مطابق ادعای سامسونگ ۲۰ درصد بهبود عملکرد یا ۲۰ درصد افزایش بهره‌وری انرژی را نسبت به گذشته تجربه می‌کند.

بهبود ۲۰ درصدی در عملکرد CPU و GPU

تغییر بنیادی دیگر اکسینوس ۹۹۰ به گذار آن از پشتیبانی حافظه‌ی LPDDR4X به حافظه‌ی LPDDR5 بازمی‌گردد که نتیجه‌ی آن افزایش فرکانس کنترلر حافظه از ۲۰۹۳ به ۲۷۵۰ مگاهرتز است؛ ضمن اینکه فناوری جدید در زمینه‌ی مصرف انرژی نیز بهبودهایی را به ارمغان خواهد آورد.

سامسونگ می‌گوید اکسینوس ۹۹۰ در بطن خود واحد پردازش عصبی ۲ هسته‌ای (NPU) و پردازنده‌ی سیگنال جدید و بهبودیافته‌ای نیز دارد که در مجموع در هر ثانیه بیش از ۱۰ تریلیون عملیات را اجرا می‌کنند؛ درحالی‌که ظرفیت پردازشی NPU اکسینوس ۹۸۲۰ به ۱/۸۶ تریلیون عملیات‌برثانیه می‌رسید. سامسونگ مدعی است که ماژول‌های یادشده دوربین هوشمندتر و تجربه‌ی واقعیت افزوده‌ی غنی‌تر را در اختیار کاربر قرار خواهند داد.

NPU و DSP جدید با توان ۱۰ تریلیون عملیات‌برثانیه برای تجربه‌ی هوش مصنوعی غنی‌تر

اکسینوس ۹۹۰ مودمی یکپارچه‌ای را در بطن خود ندارد؛ اما در نسخه‌های 5G خانواده‌ی گلکسی S20 مودم مجزا و جدید Exynos Modem 5123 آن را همراهی می‌کند. ماژول یادشده در حقیقت راه Exynos Modem 5100 را ادامه می‌دهد و راهکاری چندبانده به‌شمار می‌آید که با تمامی استانداردها از 2G و 5G sub-6 گرفته تا mmWave سازگاری دارد.

پشتیبانی از حافظه‌ی LPPDR5

کره‌ای‌ها توان عملیاتی بیشینه‌ی مودم 5123 را به‌میزان چشم‌گیری نسبت به گذشته ارتقا داده‌اند. در اتصال عادی 4G LTE سرعت دانلود و آپلود مودم به‌ترتیب به ۳ گیگابیت‌برثانیه و ۴۲۲ مگابیت‌برثانیه می‌رسد؛ درحالی‌که بیشینه‌ی سرعت دانلود در شبکه‌های 5G sub-6 و mmWave به‌ترتیب برابر با ۵/۱ و ۷/۳۵ گیگابیت‌برثانیه خواهد بود. سرعت‌های یادشده به‌لطف تجمیع ۸ برابری حامل‌ها و مدولاسیون مرتبه‌ی بالاتر 1024 QAM محقق شده‌اند.

متأسفانه هنوز مشخص نیست که نسخه‌های 4G‌ خانواده‌ی گلکسی اس ۲۰ از چه مودمی بهره می‌برند؛ اما ظاهرا کلاس LTE آن‌ها از نوع Cat.20/13 با سرعت دانلود و آپلود ۲۰۰۰ و ۲۰۰ مگابیت‌برثانیه‌ای و تجمیع ۷ برابری حامل‌ها خواهد بود. در صورت کسب اطلاعات بیشتر، مقاله‌ی پیش‌رو به‌روز خواهد شد.

مودم 5G با سرعت اتصال بالغ بر ۷/۳۵ گیگابیت‌برثانیه

سامسونگ می‌گوید به‌لطف توانایی‌ NPU در یادگیری ماشین و تشخیص سوژه، پردازنده‌ی سیگنال تصویر (ISP) تنظیمات دوربین را به‌صورت اختصاصی برای همان سوژه تنظیم می‌‌کند و نتیجه‌ی آن کاهش نویز، بهبود بافت‌ها نگاشت بهتر رنگ‌ها خواهد بود. ISP‌ جدید اکسینوس ۹۹۰ قابلیت پشتیبانی از بالغ بر ۶ حسگر تا وضوح ۱۰۸ مگاپیکسل را دارد و می‌تواند به‌صورت هم‌زمان داده‌های حاصل از سه حسگر پردازش کند.

اکسینوس ۹۹۰ به‌لطف مجموعه‌‌‌ی کدک چند-فرمتی توانایی ان‌کُد و دی‌کُد ویدئوی 8K UHD با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه را دارد. فناوری فشرده‌سازی پهنای باند، امکان کاهش پهنای باند موردنیاز برای انتقال داده‌های ان‌کُد یا دی‌کُد شده فراهم می‌شود و بدین ترتیب بهره‌وری انرژی پردازنده افزایش می‌یابد. در کنار پشتیبانی از ویدئوهای ۱۰ بیتی و نمایشگرهای HDR، اکسینوس ۹۹۰ درایوری برای نمایشگرهایی با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی نیز در بطن خود دارد.

پشتیبانی از فیلم‌برداری 8K با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه

از جمله‌ی بهبودها و قابلیت‌های امنیتی اکسینوس ۹۹۰ می‌توان به موتور رمزگذاری DRAM، قابلیت PUF یا «عملکرد انطباق‌ناپذیر فیزیکی» برای تولید کلیدهای منحصربه‌فرد براساس مشخصه‌های فیزیکی هر تراشه و لایه‌ی جدید المان یکپارچه‌ی امن (iSE) برای ذخیره‌سازی و مدیریت داده‌های شخصی کاربر جدا از محیط سیستم‌عامل اشاره کرد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «هر آنچه درباره اکسینوس 990، پردازنده گلکسی S20 سامسونگ باید بدانید»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..