تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بیادی: شورای ائتلاف لوازم وحدت را نداشت/ حق سهم‌خواهی نداریم

به گزارش خبرآنلاین، گمانه‌زنی‌ها درباره چند لیست بیرون آمدن از اردوگاه اصولگرایی درحال محقق شدن است، لیست مستقل پایداری ها درحال قطعی شدن است و حالا جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت هم اعلام کرده در این انتخابات با لیست مستقل حاضر خواهند شد. حسن بیادی عضو شورای مرکزی این جبهه درباره علت چنین تصمیمی به خبرآنلاین می‌گوید: «همکاری در امور سیاسی برای رسیدن به همگرایی  و ائتلاف یک لوازمی دارد تا بتواند به اهداف علیه منتهی شود. متاسفانه شورای ائتلاف از همان روزهای ابتدایی فاقد این لوازم بود.»

آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح این گفت‌وگو است: 

*****

- جبهه پیشرفت و رفاه اعلام کرده است که لیست جدا در انتخابات ارائه خواهد کرد چه اتفاقی افتاد که این جبهه تصمیم گرفت لیست جدا از اصولگرایان ارائه دهد؟

جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت متشکل از حداقل ۲۰ حزب شناسنامه‌دار است و تصمیماتش شورایی گرفته می‌شود. این جبهه  ۵ سال است که در عرصه فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی حضور پررنگ دارد و در انتخابات های گذشته جهت مشارکت عمومی مردم بر سر صندوق های رای فعالیت چشمگیر داشته و در وُسع احزاب خود لیستی هم  ارائه دادند یعنی هم برای انتخابات مجلس دهم و هم برای شورای شهر پنجم یک لیست منسجم ارائه شد.

شورای ائتلاف براساس خواسته چند حزب محدود تشکیل شده است

- مناسبات این جبهه با شورای ائتلاف چیست؟ یعنی اینکه جبهه پیشرفت در شورای ائتلاف نبود که تصمیم گرفت لیست جداگانه ارائه کند یا بود و جدا شده است؟

شورای ائتلاف براساس خواسته چند حزب محدود تشکیل یافته و با مرامنامه و اساسنامه توافقی درون گروهی خودشان فعالیت شبانه روزی دارند و به اندازه خودشان کار خوبی هم به انجام رسانده‌اند اما قبل از تأسیس با این جبهه هیچ مشورتی صورت نگرفته و دعوتی انجام نشده بود مضاف برآنکه همکاری در امور سیاسی برای رسیدن به همگرایی  و ائتلاف یک لوازمی دارد تا بتواند به اهداف علیه منتهی شود. متاسفانه شورای ائتلاف از همان روزهای ابتدایی فاقد این لوازم بود.

بخاطر نامهربانی جبهه پایداری با شورای ائتلاف، نتیجه مطلوبی حاصل نشد

- شما می‌گویید وحدت لوازم می‌خواهد این لوازم چه چیزی بوده‌است که شورای ائتلاف را فاقد آن می‌دانید؟

صحبت و مناقشه اکثر احزاب اصولگرا متوجه مقوله مهم “فرایند” و نظارت بر تحقق صحیح آن تا رسیدن به نتیجه است البته بعداز تشکیل آن شورا بعداز گذشت مدتی چند ماهه موضوع وحدت با آن شورا در جامعه روحانیت مطرح شد و در جلسات بعدی هم تکرار گردید اما بخاطر عدم قبول شرائط دیگر احزاب و جبهه‌هاو نامهربانی جبهه پایداری با شورای ائتلاف نتیجه مطلوبی حاصل نگردید.

کسی حق سهم خواهی از شورای ائتلاف را ندارد

- یعنی در مصادیق هم با یکدیگر اختلاف داشتند یا در شاخص و یا میزان سهم احزاب؟

اول این را منصفانه بگویم که بالاخره این شورا چندین گروه فعال هستند که تصمیماتی را برای فعالیت سیاسی خودشان و حضور و مشارکت مردم در انتخابات گرفته‌اند و در حقیقت این تصمیمات را نمی‌توان به همه احزاب تسری داد و از این جهت است که می‌گوییم فاقد لوازم وحدت است. به عبارت دیگر شورای ائتلاف از همان روز اولی که تشکیل شد چنین نقصی را داشت و یکی از مهمترین ایرادات شورای ائتلاف همان مراحل فرایند تشکیل آن است نکته مهمی را که میخواهم متذکر شوم این است که با همین فرایندی که بعضی از  احزاب و جبهه‌هاآنرا قبول ندارند و به آن اشکال میگیرند کسی حق تضعیف و یا سهم خواهی از آن شورا ندارد اگرچه این تذکر میتواند طرفینی باشد .

- منظور شما این است که شورای ائتلاف باید از همه گروه‌ها و احزاب دعوت می‌کرده است و این اتفاق درمورد جبهه پیشرفت و رفاه هم صورت نگرفته ؟

بله دقیقا منظورم همین است.

- لیستی که قرار است جبهه پیشرفت منتشر کند آیا با لیست شورای ائتلاف هم‌پوشانی دارد؟ یعنی قرار است بر سر تعدادی مصادیق مشترک به ائتلاف برسد؟

نه جبهه پشرفت، رفاه و عدالت  فرایندخاص و با ظرفیت و توانمندی خود را تعریف کرده تا با تصمیم جمعی همه احزابی که در جبهه حضور دارند یک لیست ارائه دهد که این فرایند از دو طریق صورت گرفته است یعنی یا اول احزاب و گروه‌هایی که در جبهه عضویت داشته و افراد خود را معرفی کرده اند و دوم افراد و گروه‌ها و احزابی که  درخواست مشارکت با این را جبهه‌ داشته و نوع همکاری خود را اعلام کرده‌اند میباشد و بدین منظور با مصوبه شورای مرکزی ستاد انتخابات تشکیل و  تیمی را برای گزینش این افراد تشکیل داده‌اند  که روح اصلی و مهمترین شاخصه فرایند انتخاب افراد شایسته‌سالاری و مبتنی بر نظرات مقام معظم رهبری  است.

مشکل شورای نگهبان در بررسی صلاحیت کاندیداها بخاطر ساختارهای غلط است

- بعد از بررسی صلاحیت کاندیداها  اصلاح‌طلبان اعلام کردند در انتخابات شرکت نمی‌کنند با این تفسیر به نظر شما آیا این رویکرد شورای نگهبان به مشارکت سیاسی لطمه وارد نمی‌کند؟

به نظر من یکی از دلایلی که گفته می‌شود مجالس قبلی کارآمدی نداشتند این است که نتوانستند مدیریت ساختار اداره کشور را متناسب با قدرت و شوکت جمهوری اسلامی تغییر دهند. این ساختار دارای معایبی است که ساختار انتخابات هم در زمره همین معایب می‌گنجد. به عبارت دیگر نباید از این ساختار انتخابات نتیجه بهتری انتظار داشت و جبهه و دوستان خودمان را هم مستثنی از این سیستم و ساختار معیوب نمی‌دانم یعنی صحبت‌هایی که می‌کنم به این معنا نیست که ایرادات را به پای یک نفر یا یک جناح بدانم اما کلا مجالس گذشته در راستای اصلاح ساختار کشور هیچ کاری نکردند از جمله بخش انتخابات و مسئله بررسی صلاحیت‌ کاندیداها از سوی شورای نگهبان نیز میتواند حاصل و نتیجه یکی از همین موضوعات مطرح در انتخابات باشد یعنی اینکه مشکل و معضل نحوه و مدت زمان حداقلی تعیین صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان را به همین ساختار غلط باز می‌گردد.

- یعنی شما رفتار شورای نگهبان را در نتیجه خلا قانونی می‌دانید؟

بله به هر صورت آن نوع قوانین و آن نوع فرصت و روش و ساختار معیوب نتیجه‌ای بهتر از این ندارد اگرچه می‌تواند مسائل شخصی و سیاسی هم در آن دخیل باشد.

همه با «به به» سرکار می آیند و با «اه اه» از کار خارج می شوند

- با این تفسیر شما معتقدید باید ساختار قانون متناسب بآن ساختار اصلاح شود تا این رویکرد مرتفع شود؟

بله؛ ببینید با این وصف مجلس نه تنها دو قطبی نخواهد شد بلکه نیم‌قطبی هم نخواهد بود. من پیش از این هم گفته‌ام ساختار معیوب مانند یک یخچال خراب می‌ماند که هرچیزی داخل آن بگذارید خراب می‌شود و این حکایت وضعیت ماست که می‌بینیم همه با «به‌به» سر کار می‌آیند و با «اه اه» از آن کار خارج می‌شوند.

۲۷۲۷




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بیادی: شورای ائتلاف لوازم وحدت را نداشت/ حق سهم‌خواهی نداریم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..