تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تسهیل تردد مردم در بازدید از موزه قدیمی وزارت ارتباطات

تسهیل تردد مردم در بازدید از موزه قدیمی وزارت ارتباطاتبه گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، با اقدامات انجام شده بعد از ۱۲ سال درب اصلی و قدیمی موزه ارتباطات به روی مردم گشوده شد و با بازگشایی این درب تردد مردم برای بازدید از موزه ارتباطات به خصوص در روز‌های پنج شنبه و جمعه تسهیل می‌شود. همچنین، همزمان با دهه فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن، امکان رصد موزه ارتباطات از برج میلاد فراهم شده است.

نمایشگاهی نیز از ۴۰ سال تمبر انقلاب و اشیا پستی به همراه عکس در برج میلاد برپا می‌شود و علاقمندان می‌توانند همزمان با رصد موزه ارتباطات، از نمایشگاه این موزه نیز بازدید کنند.

علاقمندان می‌توانند همه روزه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷:۳۰ از موزه ارتباطات در خیابان امام خمینی (ره) بازدید کنند.

بیشتر بخوانید: رونمایی از تمبر اختصاصی پلاک افتخار یادمان ۱۰۴۸ شهید شهرستان آمل

موزه ارتباطات از دیروز تا امروز

عمارتی با نمای آجری و سنگی، باقی مانده از دوران پهلوی اول در منطقه باغ ملی و میدان مشق که آن روز‌ها به توپخانه معروف بود، امروزه به محلی برای گردآوری اشیا و ابزار‌هایی که روزگاری برای ارسال مراسلات در این سرزمین کهن به کار می‌رفت، تبدیل شده است.

این بنا، در حدود سال‌های ۱۳۰۷ تا ۱۳۱۳ خورشیدی در فضایی به مساحت ۱۵ هزار متر مربع در خیابان سپه توسط "نیکلای مارکف"معمار برجسته ایرانی گرجستانی احداث شد، ساختمان این موزه که برای اداره پست و گمرک با شیوه معماری ملی ساخته شد، از جمله بنا‌های سترگ و باشکوه این شیوه از معماری ایرانی در دوره رضاشاه به شمار می‌آید.

این موزه، تا پیش از ویرانی ساختمان تلگرافخانه در سال ۱۳۴۹ برقرار بود، اما پس از تخریب بنای وزارتی، ابزار‌ها و اشیا آن به بال غربی عمارت اداره پست منطقه باغ ملی منتقل شد. پس از یک توقف بیست ساله و بازسازی این بنا، موزه ارتباطات (پست و مخابرات) در تاریخ دهم بهمن ۱۳۶۹ دوباره گشایش یافت.

بعد از آن بود که فعالیت‌های گسترده‌ای به منظور ایجاد انگیزه و جذب عموم مردم به بازدید از موزه‌ها و اماکن فرهنگی انجام شد، این موزه در حال حاضر یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر تهران است که همه ساله پذیرای قشر زیادی از گروه‌های دانش آموزی، دانشجویی و عموم علاقمندان است.

در این موزه نمونه‌هایی از کهن‌ترین نوشت‌افزار‌ها و ابزار‌های فرستادن بسته‌های پستی و چاپاری، تلفن‌های نخستین معروف به «هندلی» با مراکزی ۲۰ و ۳۰ شماره‌ای، تلگرام‌های مورس، تمبر‌ها و دیگر ابزار ارتباطات و مخابرات از کبوتر نامه‌بر تا ماهواره به نمایش گذاشته شده‌است. موزه ارتباطات در دو طبقه بنا شده است که با گشتی در این بخش ها، بیشتر با آن آشنا می‌شویم.

طبقه اول موزه ارتباطات

طبقه اول این موزه دارای غرفه‌های مختلفی است که عبارتند از:

غرفه وزرا: در این غرفه می‌توانید تصاویر وزیران پست ایران را از اول تا به امروز ببینید، علاوه بر این، تمبر‌های مربوط به دوران قاجار از سال ۱۲۸۸ تا ۱۲۷۶ و تمبر‌های دوره پهلوی از سال ۱۳۰۴ تا ۱۳۵۷ و جمهوری اسلامی تا به امروز در این غرفه نگهداری می‌شود.

غرفه اشیاء پستی: در این غرفه انواع مهر‌ها از مهر‌های گرد گرفته تا مستطیلی و غلتکی؛ مهر‌هایی که در اداره پست کشور‌های دیگر استفاده می‌شود، دستگاه تایپ‌های قدیمی و عکس‌هایی از کارکنان اداره پست در دوران قاجار را می‌توان دید.

سالن مرکزی: در این غرفه انواع وسایل ارتباطی قدیمی مثل ارابه ها، ماشین‌های ۳ چرخ را می‌توان دید. علاوه بر این، صندوق‌های پستی‌ای که در زمان قاجار استفاده می‌شده به نمایش گذاشته است.
کتابخانه: در این بخش، کتاب‌هایی که مرتبط با تاریخچه پست و تلگراف و … است قرار داده شده اند که می‌توانید مطالعه کنید.

حیاط مرکزی: از این قسمت برای برگزاری مراسم و جشن‌های تمبر مشترک با کشور‌های دیگر و نمایشگاه‌های موقت تمبر استفاده می‌شده است.

طبقه دوم موزه ارتباطات

در طبقه دوم می‌توانید از تمبر‌های بین المللی و صندوق پستی کشور‌ها دیدن کنید.

سالن تمبر بین الملل: در این غرفه می‌توان پاکت‌های ارسالی مخصوص نامه از کشور‌های دیگر را دید، تمبر‌های منتشر شده کشور‌های عضو اتحادیه‌ی جهانی پست هم بخش دیگر به نمایش درآمده در این غرفه است.
غرفه صندوق‌های پستی کشورها: نمونه‌های جالب صندوق‌های پستی کشور‌های دیگری مانند آلمان، برزیل، کانادا و سوئد را می‌توان در این غرفه تماشا کرد.
غرفه مخابرات: این بخش خود شامل ۲ غرفه‌ی جداگانه است که در غرفه‌ی اول می‌توان سوله‌های ارتباطی مختلف مثل مورس، دستگاه تلگراف، تله تایپ و فاکس را دید. در غرفه دوم، اما دستگاه‌های مخابراتی مختلف مثل تلفن‌های مغناطیسی رو میزی به نمایش در آمده است.

موزه ارتباطات در امور پژوهشی و تاریخی نیز تحقیقاتی جامع و کامل انجام داده است. طرح جامع نگهداری و توسعه موزه‌های ارتباطات نیز برای اولین بار در سطح ایران در میان موزه‌های تخصصی با همکاری شرکت موزه پرداز فردا در ۶ فاز تهیه شده است. از اهداف اصلی این مجموعه آن است که موزه‌ای در حد استاندارد‌های جهانی ایجاد نماید.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تسهیل تردد مردم در بازدید از موزه قدیمی وزارت ارتباطات»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..