تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اصلی‌ترین مصیبت و دغدغه حضرت فاطمه زهرا (س) چه بود؟/ نکاتی که باید در عزاداری فاطمی به آن توجه کرد

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

///حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی وافی کارشناس مذهبی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، با تشریح جایگاه و منزلت حضرت زهرا (س) در جوامع اسلامی و نقش ایشان در رسالت، نبوت، امامت و گسترش دین مبین اسلام، اظهار کرد: وجود مبارک حضرت زهرا (س) در مباحث اسلامی و متون دینی به عنوان یک محور و ستون ولایت و شخصیت محوری در بحث اهل بیت (ع) به طور مشخص مورد توجه قرار گرفته است. صلوات خاصه حضرت زهرا (س) نشان می‌دهد ایشان صاحب جایگاه و شخصیت خاصی هستند و آن حضرت (س) که بر حسب ظاهر نه پیامبر و نه امام است، میان معصومان قرار دارد. تنها بانویی که اینگونه معرفی و نام برده می‌شود و در آیه تطهیر به عنوان بانوی قدیسه و مطهر بیان شده؛ حضرت زهرا (س) با عنوان جگر گوشه و نور چشم پیامبر (ص) معرفی می‌شود.

جایگاه و منزلت حضرت زهرا (س) نزد پیامبر (ص) و در پیشگاه خداوند

حجت الاسلام و المسلمین وافی گفت: پیامبر اکرم (ص) در روایات برای رعایت شأن و شخصیت حضرت فاطمه (س) به امت خود بسیار سفارش کرده است. پیامبر (ص) بار‌ها فرمودند: هر کس فاطمه (س) را آزار دهد، مرا آزار داده و فاطمه (س) پاره تن من است، هر کس زهرا (س) را خشمگین کند مورد غضب و خشم خداوند می‌شود. پیامبر (ص) حضرت فاطمه (س) را ام ابیها (مادر پدرش) معرفی می‌کند. ایشان مورد تکریم رسول اکرم (ص) و در روایات و احادیث نیز مورد تکریم امامان معصوم هستند. امام حسن عسکری (ع) درباره کرامت حضرت زهرا (س) می‌فرماید: مادر ما برای ما الگوست. امام زمان (عج) نیز فرمودند: حضرت فاطمه (س) برای ما اهل بیت (ع) حجت است.

تشریح مصائب حضرت زهرا (س)

این کارشناس مذهبی درباره شهادت آن حضرت بیان کرد: سن شهادت حضرت زهرا (س) که در هجده سالگی وفات کرد، بیانگر تحمل مصائب زیادی است که بر تنها دختر پیامبر (ص) وارد شده؛ امت اسلامی در آن زمان مزد رسالت را ندادند و دردانه رسول اکرم را به شهادت رساندند. حزن و اندوه این مصائب به گونه‌ای بر فاطمه (س) وارد شده که ایشان به عنوان بکائون عالم شناخته می شوند. نام حضرت زهرا (س) در کنار مصائب و گریه و غربت حضرت آدم (ع)، یعقوب (ع)، پیامبر (ص) و امام علی (ع) آورده شده است.

او افزود: نحوه غسل دادن پیکر مطهر و وجود مبارک حضرت فاطمه (س) و شبانه دفن کردن ایشان و اینکه یگانه فرزند پیامبر (ص) و گوهر پاک ایشان مزارشان سال‌ها مخفی مانده است ما را متوجه شخصیت والای حضرت زهرا (س) می‌کند. یکی از وظایف ما، توجه به مصائب حضرت فاطمه (س) و قرار گرفتن در دایره بلای فرزند بزرگوار پیامبر (ص) است. توجه به این مصائب باعث تربیت بشریت می‌شود. به عنوان امت پیامبر (ص) ابتدا باید غصه و مصائب حضرت زهرا (س) را بشناسیم تا بتوانیم به طور صحیح برای ایشان عزاداری کنیم.

مصائب حضرت زهرا (س) چه بود؟

این کارشناس مذهبی بیان کرد: اوج مصائب حضرت زهرا (س) هنگامی است که در مسجد پیامبر (ص) خطبه خود را بیان کرد اما حاضران به آن توجهی نکردند. رفتن حضرت زهرا (س) همراه امام حسن مجتبی (ع) و امام حسین (ع) برای بیان مصائب خود هنگام خانه نشینی امام علی (ع) و گرفتن حق خود که یکی از آن‌ها فدک بود، مظلومیت سلطان ولایت امام علی (ع) و مصائب حضرت فاطمه (س) زا نشان می دهد.

بزرگترین مصیبت هایی که بر حضرت فاطمه (س) وارد شد

وی عنوان کرد: اگر به حقوق امام علی (ع) و امامان معصوم (ع) توجه می‌شد و این بزرگواران جانشین پیامبر (ص) می‌شدند، هرگز مصائبی برای حضرت زهرا (س) و امت اسلامی به وجود نمی‌آمد. غصه حضرت زهرا (س) نیز این بود که با ادای حق و دین امامان معصوم (ع) هرگز به کسی ستم نمی‌شد و جهان پر از عدل و عدالت می‌شد و شرایط خیلی بهتر از شرایط بعد از رحلت پیامبر (ص) بود. حزن و اندوه و مصیبت‌هایی که از امام علی (ع) تا امام زمان (عج) بر ائمه اطهار (ع) وارد شد حاصل بی توجهی به ادای حق و دین به رسالت پیامبر (ص) بود. حضرت فاطمه (س) در خطبه فدکیه همه مصائب خود را به امت اسلامی معرفی کرد و از آن‌ها خواست تا حقوق و دین امامان معصوم (ع) و حق رسالت را ادا کنند و وظایف خود را انجام دهند.

گریه حضرت زهرا (س) برای چه بود؟

حجت الاسلام و المسلمین وافی افزود: اصل مصیبت حضرت زهرا (س) و گریه های ایشان، برای فراق پیامبر (ص) و از دست دادن ایشان بود. در حقیقت فقدان رسول خدا (ص) باعث انقطاع وحی شد و باید جانشینی برای رفع این آسیب انتخاب می‌شد. پیامبر (ص) حضرت علی (ع) را برای این امر انتخاب کرد، ولی مردم آن زمان این حق و دین را ادا نکردند. در واقع انقطاع وحی بزرگترین مصیبت حضرت زهرا (س) بود.

محورهای مصائب حضرت فاطمه (س) و عزاداری فاطمی

این کارشناس مذهبی بیان کرد: سه محور مهم برای مصائب حضرت فاطمه (س) و عزاداری برای ایشان وجود دارد؛ اول مسائل فدک و خطبه فدکیه و بی توجهی امت اسلامی به  حقایقی که حضرت زهرا (س) مطرح کردند. دوم فقدان پیامبر (ص) و انقطاع وحی و محرومیت امت اسلامی از وجود با برکت پیامبر (ص) و جانشین ایشان برای رسالت. سوم خانه نشینی امام علی (ع) و بی توجهی به ادای حق و دین ایشان به عنوان جانشین بر حق پیامبر (ص). حضرت زهرا (س) در همه این سه محور که در زمان بعد از رحلت پیامبر (ص) بر ایشان وارد شد و متوجه امت و جامعه اسلامی است، دچار حزن و اندوه زیادی شد.

محورهای اصلی که باید در عزاداری فاطمی به آن توجه شود

وی اظهار داشت: باید به این نکات توجه کنیم که دچار آسیب‌های عزاداری نشویم؛ پیامبر (ص) برای همه جوامع اسلامی مورد توجه است و حضرت زهرا (س) به عنوان تنها فرزند ایشان جایگاه خاصی در جوامع اسلامی شیعه و سنی دارد. ما باید در هنگام عزاداری برای حضرت زهرا (س) مراقب رفتار و صحبت‌های خود باشیم و به گونه‌ای رفتار نشود که زمینه و بستر تفرقه و اختلاف به وجود بیاید.

حجت الاسلام و المسلمین وافی افزود: ما حق نداریم از اشعار فاش و بی پرده در روضه‌ها استفاده کنیم. باید در بیان اشعار و روضه خوانی‌ها شأن و منزلت حضرت فاطمه (س) حفظ شود. اگر به این موضوع توجه نشود، شاهد یک آسیب بزرگ خواهیم بود. هنگام عزاداری و روضه خوانی باید  فضای فرهنگی و بومی در مناطق مختلف کشور در نظرگرفته شود و با توجه به عقاید مردم آن منطقه برای حضرت زهرا (س) عزاداری شود تا بستر تفرقه و اختلاف ایجاد نشود.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اصلی‌ترین مصیبت و دغدغه حضرت فاطمه زهرا (س) چه بود؟/ نکاتی که باید در عزاداری فاطمی به آن توجه کرد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..