تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




رولز رویس رآکتور هسته‌ای مینیاتوری می‌سازد

به‌لطف تلاش‌های رولز رویس، ممکن است رآکتورهای هسته‌ای مینیاتوری برق مورد نیاز بریتانیا را تا پایان دهه‌ی جاری تأمین کنند.

رولز رویس، خودروساز مطرح بریتانیایی روز جمعه در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی تأیید کرد که قصد دارد نیروگاه‌های برق پیش‌ساخته را تا سال ۲۰۲۹ در این کشور نصب و راه‌اندازی کند. نیروگاه‌های هسته‌ای مینیاتوری را می‌توان به‌طور انبوه تولید و سوار بر کامیون در حجم درخورتوجه عرضه کرد که این ویژگی پیش‌بینی هزینه‌ی ساخت آن‌ها را امکان‌پذیرتر می‌کند.

اما مخالفان می‌گویند بریتانیا باید به‌کلی برق هسته‌ای را کنار بگذارد. آن‌ها معتقدند این کشور درعوض باید بر منابع انرژی تجدید‌پذیر ارزان‌تر تمرکز کند. طرفداران محیط‌زیست بر سر استفاده از انرژی هسته‌ای اتفاق نظر ندارند. برخی آن را همچنان خطرناک و گران می‌دانند؛ درحالی که به باور دیگران برای به صفر رساندن میزان انتشار کربن تا سال ۲۰۵۰ استفاده از تمام فناوری‌ها ضروری است. با این حال، صنعت انرژی اطمیندان دارد که رآکتورهای مینیاتوری می‌توانند در زمینه‌ی قیمت با منابع تجدیدپذیر نظیر انرژی بادی دریایی رقابت کنند.

رولز رویس درحال هدایت کنسرسیومی برای ساخت رآکتورهای هسته‌ای کوچک (SMRs) و نصب آن‌ها در سایت‌های هسته‌ای پیشین در شهرستان کامبریا یا ولز است. این شرکت معتقد است که درنهایت بین ۱۰ تا ۱۵ نیروگاه را در بریتانیا خواهد ساخت. این نیروگاه‌های کوچک که اندازه‌ای تقریبا برابر با ۶۰۷۰ مترمربع دارند، در فضایی بالغ بر ۴ هکتار مستقر می‌شوند. این مقدار یک‌شانزدهم اندازه‌ی نیروگاه برق بزرگی چون  هینکلی پوینت در انگلیس است.

مقاله‌های مرتبط:

رآکتور هسته ای رولز رویس

تصویری هنری از یک سایت رآکتور هسته‌ای مینیاتوری رولز رویس

رآکتورهای هسته‌ای مینیاتوری چنان کوچک هستند که از نظر تئوری هر شهر کوچکی می‌تواند صاحب یکی از آن‌ها باشد؛ اما مزیت استفاده از سایت‌های کنونی این است که امنیت آن‌ها دربرابر حملات تروریستی بسیار راحت‌تر تأمین می‌شود. این یکی از معدود نکات مثبت صنعت هسته‌ای محسوب می‌شود که با کاهش قیمت انرژی‌های تجدیدپذیر در طول سال‌های گذشته درتلاش برای حفظ خود بوده است.

در چند سال اخیر، پروژه‌های هسته‌ای بزرگ کنار گذاشته شده و شرکت‌های مطرحی چون توشیبا و هیتاچی در ژاپن از مشارکت در توسعه‌ی آن‌ها صرف‌نظر کرده؛ زیرا قادر به تأمین منابع مالی لازم نبوده‌اند. ساخت نیروگاه هینکلی پوینت در شهرستان سامرست ممکن است ۳ میلیارد دلار بیش‌ از پیش‌بینی‌ها هزینه داشته باشد. پاول استین، مدیر ارشد فناوری در رولز رویس می‌گوید:

راهکار [کاهش هزینه‌ها]، داشتن قطعات پیش‌ساخته‌ای است که می‌توانیم در آن‌ها از روش‌های جوشکاری دیجیتال پیشرفته و مونتاژ رباتیک استفاده و سپس قطعات را به محل عرضه و روی هم سوار کنیم.

به‌گفته‌ی استین، رویکرد یادشده به‌نحو چشمگیر هزینه‌های ساخت نیروگاه هسته‌ای را کاهش می‌دهد که این امر درنهایت می‌تواند به تولید برق ارزان‌تر منجر شود؛ اما به اعتقاد پل دورفمن از کالج دانشگاهی لندن در بازگویی مزایای قیمتی احتمالی خط مونتاژ ماژولار در مقایسه با ساخت‌وساز سفارشی و در محل احتمالا اغراق شده است. او گفت:

اشتباهات خط تولید می‌تواند به بروز نواقصی کلی منجر شود که در تمامی کل ناوگان رآکتورها پخش می‌شود و رفع آن‌ها هزینه‌بر خواهد بود. ساخت یک واحد ۱.۲ گیگاواتی در مقایسه با ده‌ها واخد ۱۰۰ مگاواتی بسیار اقتصادی‌تر است.

رآکتور هسته ای رولز رویس

رآکتورهای هسته‌ای مینیاتوری به‌صورت قطعات پیش‌ساخته سوار بر کامیون عرضه می‌شوند

رولز رویس امیدوار است که از طریق فروش رآکتورهای هسته‌ای کوچک به خارج از کشور و دستیابی به  مزیت کاهش هزینه دراثر افزایش حجم تولید، بر محدودیت هزینه‌ها غلبه کند. منتقدان هشدار داده‌اند که نیروگاه‌های مینیاتوری تا پیش از میانه‌ی دهه‌ی ۲۰۲۰  در تعداد درخورتوجه آماده نخواهد بود که تا آن زمان بریتانیا به‌منظور دستیابی به اهداف اقلیمی‌اش باید نیازهایش به برق را بدون انتشار کربن تأمین کرده باشد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «رولز رویس رآکتور هسته‌ای مینیاتوری می‌سازد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..