تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




گزارش آژانس راتین از عملکرد تبلیغات کسب و کارهای ایرانی در گوگل، پاییز ۱۳۹۸

برای اولین‌بار گزارشی از برترین تبلیغات مبتنی بر جست‌وجو (Search ads) و نمایشی (Display ads) کسب‌وکارهای ایرانی در پلتفرم گوگل ادز منتشر شده است.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی زومیت در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

پاییز امسال، گزارش عملکرد کسب و کارهای ایرانی در تبلیغات گوگل منتشر شد. این گزارش برای اولین‌بار برترین تبلیغات مبتنی بر جست‌وجو (Search ads) و نمایشی (Display ads) کسب و کارهای ایرانی در پلتفرم گوگل ادز را زیر ذره‌بین گذاشته و بهترین آن‌ها را با شاخص های عملکردی دیجیتال مارکتینگ معرفی کرده است. در اکانت های تبلیغات گوگل مورد بررسی، کمپین‌های مربوط به سایت‌ها و هم کمپین‌های نصب اپلیکیشن وجود دارند.

این دومین گزارش عملکرد ما در سال ۹۸ است. گزارش قبلی در تابستان همین سال منتشر شد که صرفا مربوط به بررسی آمار نصب اپلیکیشن های ایرانی از طریق گوگل ادز بود و شما می‌توانید آن را در وب سایت راتین مطالعه کنید.

در این گزارش به قطعی سراسری اینترنت در خزان کسب و کارهای اینترنتی (اواخر آبان و اوایل آذر ۱۳۹۸) و تأثیر منفی آن بر بازار تبلیغات آنلاین و بالتبع تجارت الکترونیک ایران نیز اشاره کرده‌ایم.

آژانس دیجیتال مارکتینگ راتین که از آژانس های قدیمی و متخصص در زمینه تبلیغات در گوگل است، از سال ۲۰۱۳ پارتنر رسمی گوگل در کشور ترکیه به حساب می‌آید. راتین به‌عنوان یک آژانس شفاف انتشار گزارش‌ها منظم را دستور کار قرار داده و دیگر بازیگران این صنعت را هم به انجام این کار دعوت می‌کند.

مبنای گزارش جامع تبلیغات در گوگل

گزارش راتین براساس آمار اکانت‌های زیر مجموعه منتشر شده است. مبنای کمّی گزارش عملکرد اکانت های گوگل ادز در راتین موارد زیر هستند:

۱,۴۱۵ اکانت تبلیغاتی در بیش از ۱۰۰ صنعت برای سایت‌ها و اپلیکیشن های متعدد در حوزه های گردشگری، سلامتی و زیبایی، مشاوره روانشناسی و حقوقی، ابزارآلات و تجهیزات ساختمانی، خدمات پرداخت و... تعداد کل نمایش تبلیغات در ۳ ماهه پاییز ۹۸: ۱,۶۲۳,۲۳۰,۴۴۰ مرتبه، یعنی به‌طور میانگین روزی ۱۸,۰۳۵,۸۹۴ بار نمایش! تعداد کل کلیک های محاسبه شده گوگل:‌ ۲۹,۳۹۸,۴۸۸ کلیک

سیستم هوشمند (fraud detection) گوگل کلیک های مشکوک به رباتی یا تقلبی بودن را تا جای ممکن تشخیص می‌دهد. گوگل در پایان هر ماه اگر هزینه‌ای بابت این کلیک‌ها از حساب شما کم شده باشد، آن را باز می‌گرداند. در ۳ ماهه پاییز، گوگل ادز ۵,۰۲۴,۲۸۲ کلیک را که معادل ۱۷٪ کل کلیک ها بوده، تقلبی و نامعتبر تشخیص داده و شارژی در حدود ۳۷۱ میلیون تومان به حساب افراد عودت داده است.

چه صنایعی بیشترین تبلیغات را در گوگل داشته‌اند؟

همان‌طور که می‌دانید، این روزها تقریبا همه‌ی صنایع وارد گود رقابت آنلاین و تبلیغات در گوگل شده‌اند، از استارتاپ‌ها تا بازارهای سنتی و از حوزه‌ی پررقابت گردشگری گرفته تا انواع خرده‌فروشی های آنلاین، خدمات حمل‌و‌نقل، سفارش غذا، خدمات تعمیرات منزل، تعمیرات تجهیزات الکترونیکی و… . اما پرترافیک ترین صنایع براساس بررسی اکانت‌های زیر مجموعه راتین عبارت از ۳ صنعت زیر بوده‌اند:

۱. سبک زندگی و روانشناسی

۲. گردشگری

۳. سلامتی و زیبایی

سهم نمایش و کلیک در دستگاه‌های مختلف

تبلیغات گوگل بر بستر سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها به نمایش درمی‌آیند. این تبلیغات در دستگاه‌های مختلف مانند گوشی موبایل، دسکتاپ، تبلت و اخیرا تلویزیون‌های هوشمند نمایش و کلیک می‌گیرند. البته هنوز سهم نمایش در تلویزیون‌ها خیلی ناچیز است ولی می‌تواند در آینده بیشتر شود.

در کمپین‌های نصب اپلیکیشن، همه‌ی نمایش‌ها و تبلیغات اپ در گوشی‌های هوشمند و تبلت اتفاق می‌افتند؛ اما در کمپین‌های مرتبط با وب‌سایت‌ها، وضعیت پراکندگی نمایش و کلیک تبلیغات، مطابق جدول زیر است:

راتین

جمعیت‌شناسی 

مطابق گزارش‌های گوگل، سهم مردان و زنان در کلیک روی تبلیغات به ترتیب، ۴۵٪ و ۳۵٪ بوده است.

از نظر سنی هم بیشترین جمعیت کلیک‌کنندگان در بازه‌ی ۲۵ تا ۳۴ سال قرار دارد. همچنین ۲٪ هم ۶۵ سال یا بیشتر سن داشته‌اند.

مخاطبان چقدر روی تبلیغات کلیک می‌کنند؟

نرخ کلیک یا CTR که از مهم‌ترین شاخص های تبلیغات آنلاین است در تبلیغات گوگل بسته به نوع تبلیغ بسیار مختلف است. در تبلیغات مبتنی بر جست‌وجو به‌علت رفتار مشتری در صفحه جستجوی گوگل که اغلب دنبال خواسته مشخصی است، نرخ کلیک‌های بالایی را شاهدیم. البته این نرخ کلیک بالا از کیفیت تبلیغ شما و متون هر تبلیغ شما نیز تأثیر می‌پذیرد.

در گزارش راتین، نرخ کلیک روی تبلیغات به ترتیب زیر است:

متوسط CTR در تبلیغات مبتنی بر جست‌وجو: ۱۵,۱۰٪ متوسط CTR در تبلیغات نمایشی: ۲,۱۷٪

همچنین بیشترین نرخ کلیک بین تبلیغات متنی و پرکلیک ترین بنرهای تبلیغاتی در گوگل در این ۳ ماه را می‌توانید در گزارش کامل آژانس راتین مشاهد کنید.

پرترافیک‌ترین و کم ترافیک‌ترین روزهای تبلیغاتی

در گزارش راتین پرترافیک ترین روز، جمعه ۲۶ مهر ۱۳۹۸ و خلوت ترین روز تبلیغات گوگل، دوشنبه ۲۷ آبان ۹۸ (سومین روز قطعی سراسری اینترنت) بوده است.

افزونه‌های پرتکرار تبلیغات گوگل

استفاده از افزونه یا extension در تبلیغات گوگل موجب افزایش نرخ کلیک می‌شود. در بررسی‌های آژانس راتین، پر اقبال ترین افزونه استفاده شده، افزونه Structured snippet بوده که ۲۰.۴٪ کلیک های روی افزونه را از آن خود کرده است.

کم کلیک ترین افزونه نیز، افزونه ارسال پیامک بوده که ۱۲٪ کلیک‌ها را به خود اختصاص داده است.

پراکندگی بید استراتژی در اکانت های راتین

در تبلیغات گوگل شما می‌توانید با استراتژی‌ها مختلفی بودجه‌ی خود را مدیریت کنید. استفاده از هر کدام از این استراتژی ها در جای خود مفید و بهینه است اما نیاز به تجربه‌ی زیادی دارد. در همین راستا و در پاییز ۱۳۹۸، راتین روش طراحی و مدیریت ROAD را با هدف طراحی بهینه تبلیغات گوگل مطابق بازار ایران تولید و معرفی کرد که در وب‌سایت راتین می‌توانید از آن اطلاع پیدا کنید.

در نمودار زیر نسبت استفاده اکانت های زیر مجموعه راتین از استراتژی های مختلف قیمت گذاری را مشاهده می‌کنید.

راتین

استراتژی Target CPA که در این جدول بیشترین سهم را داشته، مربوط به کمپین‌های نصب اپلیکیشن است. سایر استراتژی‌ها مربوط به کمپین‌های جستجوی متنی است.

نتیجه‌گیری

همان‌طور که مشاهده کردید، تبلیغات در گوگل با اقبال زیادی از سوی کسب‌وکارها و استارتاپ‌ها رو‌به‌رو است. علت این امر به کیفیت تبلیغات گوگل و سیستم یادگیری ماشین قوی آن در بهینه‌سازی تبلیغات و افزایش CTR و نرخ تبدیل آن و همچنین تشخیص کلیک های تقلبی یا نامعتبر در این پلتفرم باز می‌گردد.

آژانس دیجیتال مارکتینگ راتین به‌عنوان یک آژانس پیشتاز با تعداد اکانت‌های بسیار زیاد تبلیغاتی در ایران سعی دارد ضمن ترویج فرهنگ گزارش‌دهی در حد توان خود به شفاف‌سازی و درنتیجه رشد صنعت تبلیغات آنلاین و فروش و برندینگ کسب‌و‌کارها کمک کند.

این تنها بخشی از گزارش فصلی کمپین‌های گوگل ادز بود. شما می‌توانید در سایت راتین، نسخه کامل و گرافیکی این گزارش را مشاهده و دانلود کنید.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «گزارش آژانس راتین از عملکرد تبلیغات کسب و کارهای ایرانی در گوگل، پاییز ۱۳۹۸»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..