تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




استفاده از رمز دوم ایستا از ۸ بهمن محدود می‌شود

از ۸ بهمن‌ سال جاری، رمز دوم ایستای بانک‌های مختلف به‌تدریج غیرفعال می‌شود؛ اما پرداخت‌های روزانه به‌صورت تجمیعی کمتر از ۱۰۰ هزار تومان با رمز دوم ایستا امکان‌پذیر است.

روز گذشته، عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی، اعلام کرد به درخواست اپراتورهای موبایل، تراکنش‌های کمتر از ۱۰۰ هزار تومان به رمز دوم پویا نیازی ندارند. در‌همین‌باره، مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، نیز با انتشار توییتی تأکید کرد از ۸ بهمن‌ رمز ایستا فقط با پذیرش مخاطرات به‌وسیله‌ی مشتری و برای پرداخت‌های روزانه به‌صورت تجمیعی زیر ۱۰۰ هزار تومان برای هر کارت امکان‌پذیر است. وی همچنین افزود دکمه‌ی دریافت پیامکی رمز دوم پویا نیز در درگاه‌های پرداخت فعال است. فعال‌سازی این سرویس فقط نیازمند تأیید شماره‌تلفن مشتری است. از ۸ بهمن‌ به‌تدریج رمز دوم ایستای بانک‌های مختلف غیرفعال می‌شود. بانک مرکزی این موضوع را به‌طور رسمی اعلام نکرده است؛ اما درگاه‌های خرید اینترنتی تا ۵ بهمن پیام فعال‌بودن رمزهای ثابت را برای استفاده‌کنندگان نمایش می‌دهند.

مقاله‌ی مرتبط:

با اجباری‌شدن دریافت رمز دوم پویا، بسیاری از کاربران و اپراتورهای تلفن‌همراه خواستار استفاده از رمز دوم ایستا برای تراکنش‌های کمتر از ۱۰۰ هزار تومان شده بودند. اغلب تراکنش‌های اینترنتی برای پرداخت قبوض و خرید شارژ است که معمولا تراکنش‌های کمتر از ۱۰۰ هزارتومان هستند؛ به‌عبارت‌دیگر، تراکنش‌های کمتر از ۱۰۰ هزار تومان بیشترین حجم تراکنش‌های اینترنتی را به‌خود اختصاص می‌دهند.

رمز دوم پویا

طبق گزارش شاپرک، در آذر گذشته ۲۸/۱۹ درصد تراکنش‌های انجام‌شده با ابزارهای پذیرش اینترنتی در بازه‌ی ۵ تا ۱۵ هزار تومان بوده‌ است. همچنین حدود ۷۶/۸۸ درصد کل تراکنش‌های انجام‌شده روی این ابزار مبالغی کمتر از ۲۵ هزار تومان را شامل می‌شده است. این وضعیت در پرداخت موبایلی نیز وجود دارد و حدود ۴۱/۷۲ درصد مجموع تراکنش‌ها مبلغ کمتر از ۲ هزار تومان و ۶۶/۱۸ درصد تراکنش‌ها پنج هزار تومان بوده‌اند. به‌همین‌دلیل، بانک مرکزی پیشنهاد اپراتورهای کشور برای امکان پرداخت با رمز ایستا برای مبالغ کمتر از ۱۰۰ هزار تومان برای هر کارت در یک روز را مجاز اعلام کرده است؛ ازاین‌رو، بانک‌ها برای اینکه بتوانند امکان استفاده از هر دو رمز را در زیرمجموعه‌ی خود پیاده‌سازی کنند، به اعمال تغییراتی در سوئیچ‌های کارت خود مجبور می‌شوند که این کار کمی زمان‌بر است.

پیاده‌سازی رمز دوم پویای پیامکی از هفته دوم دی‌ به‌تدریج در بانک‌های مختلف کشور آغاز شده است. معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در‌این‌باره گفت:

هم‌اکنون بسیاری از بانک‌های کشور امکان ارسال پیامک رمز پویا را برای مشتریان خود فراهم کرده‌اند و تعداد معدودی از بانک‌های باقی‌مانده به‌زودی این زیرساخت را در زیرمجموعه‌ی خود ایجاد خواهند کرد. الزام استفاده از رمز دوم پویا و تعیین زمان مشخص برای اجرای آن تقریبا از دی‌ گذشته مطرح شد و از همان زمان، بانک مرکزی پیگیری اجرای آن کامل را آغاز کرد. پیش‌بینی می‌شود تا سوم بهمن، تمامی بانک‌ها به سامانه‌ی هریم متصل شوند و درنهایت، امکان ارسال پیامکی رمز دوم پویا را در زیرمجموعه‌ی خود پیاده کنند. بانک آینده و بانک ملی جزو بانک‌هایی هستند که هنوز ارسال پیامکی رمز دوم پویا را در زیرمجموعه‌ی خود ایجاد نکرده‌اند.

محرمیان درادامه افزود حذف رمز ایستا به‌صورت ناگهانی و یک‌باره نخواهد بود؛ بلکه همان‌طور‌که رمز پویا به‌صورت تدریجی در بانک‌های مختلف پیاده‌سازی شد، اجرای آن نیز به‌صورت تدریجی خواهد بود.

کارت هدیه و کارت مجازی؛ راه‌حلی برای رفع دشواری رمز پویا

حسین محمودی، مدیر اداره کل بانکداری شخصی و توسعه‌ی محصول بانک ملت، به افرادی که استفاده از رمز دوم پویا برایشان دشوار است، توصیه کرد از کارت هدیه یا کارت مجازی قابل‌استفاده در سامانه‌ی بانکداری اینترنتی بانک ملت استفاده کنند. کارت‌ هدیه و کارت مجازی قابلیت استفاده از رمز دوم ایستا (ثابت) را دارند و تا سقف شارژ ۵۰۰ هزار تومان برای انجام عملیات خرید و پرداخت اینترنتی استفاده می‌شوند. کارت مجازی در سامانه‌ی بانکداری اینترنتی بانک ملت به حساب فرد متصل نیست و ریسک سوءاستفاده را ندارد و قابلیت شارژ دارد که گزینه‌ی مناسبی برای افرادی به شمار می‌رود که به رمز ایستا برای انجام عملیات‌های اینترنتی نیاز دارند.

اگر هنوز با نحوه‌ی فعال‌سازی رمز دوم پویا آشنا نیستید، می‌توانید با مطالعه‌ی راهنمای دریافت رمز پویا (رمز دوم یکبار مصرف) برای همه بانک‌ها از مراحل دریافت رمز دوم یک‌بارمصرف بانک‌ مدنظر خود مطلع شوید.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «استفاده از رمز دوم ایستا از ۸ بهمن محدود می‌شود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..