تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




زخم تخریب بر تن تنها یخچال قدیمی همدان؛ یخچال تاریخی ملایر کی مرمت می‌شود؟

زخم تخریب بر تن تنها یخچال قدیمی همدان؛ یخچال تاریخی ملایر کی مرمت می‌شود؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه گردشگری از صنایع پر درآمد به شمار می‌رود که در کنار تولید تروت به اشتغال‌زایی هم کمک شایانی می‌کند.

با این حال رونق گردشگری آن چنان که باید و شاید در پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین جدی گرفته نشده و هرچند تلاش‌های خوبی در سال‌های اخیر انجام شده، اما ظرفیت‌های نهفته بسیاری در استان وجود دارد که مورد غفلت واقع شده است.

یخچال قدیمی «میرفتاح» نمونه این ظرفیت‌های مغفول است که نه‌تن‌ها نقشی در جذب گردشگر برای آن درنظر گرفته نشده که بی‌توجهی به آن، این بنا را دستخوش حادثه کرد.

هرچند در مقایسه با آثار تاریخی کهن، مدت زمان زیادی از عمر این بنا نمی‌گذرد؛ با این حال در بارندگی‌های شدید ابتدای سال دچار خسارت شایان توجه شده و سقف آن فرو ریخت.

یخچال «میرفتاح» بازمانده از دوران قاجار، نمونه زیبایی از نوع خود به شمار می‌رود که از جنس آجر و با سقفی گنبدی در ۲ کیلومتری جاده ملایر- بروجرد ساخته شده است.

این یخچال دارای دو ورودی است که یکی به شکل دهلیز بوده و به ریزش و تخلیه یخ و دیگری به رفت و آمد مردم اختصاص داشته و با پلکانی به بخش انتهایی یخدان و محل برداشت یخ منتهی می‌شود.

در بخش بیرونی و داخلی یخدان ۲ ردیف خشت به کار رفته که نقش عایق را داشته و تابستان‌ها مانع از نفوذ گرما و ذوب شدن یخ‌ها می‌شده است.

هرچند میراث فرهنگی، ابتدای امسال وعده بازسازی و مرمت این اثر تاریخی را داد، اما با گذشت ۱۰ ماه از آن زمان هنوز اتفاقی نیفتاده و مثل همیشه پای بودجه لنگ می‌زند.

زخم تخریب بر تن تنها یخچال قدیمی همدان؛ یخچال تاریخی ملایر کی مرمت می‌شود؟

مرمت یخچال تاریخی ملایر در انتظار تأمین اعتبار

رئیس میراث فرهنگی شهرستان ملایر با بیان اینکه مرمت یخچال میرفتاح در گرو تأمین اعتبار است به «تسنیم «می‌گوید: طرح مرمت این بنا تهیه، حصارکشی اطراف آن انجام و مصالح لازم برای آن هم خریداری شده است.

ابراهیم جلیلی می‌افزاید: با این وجود به دلیل کاهش ۷۰ درصدی اعتبارات، اعتباری از محل کمیته برنامه ریزی شهرستان برای مرمت یخچال میرفتاح اختصاص نیافته و تأمین اعتبار لازم برای این بنا به ستاد مدیریت بحران ارجاع داده شد.

وی با اشاره به خسارت ۵۰۰ میلیون تومانی یخچال ملایر در بارندگی‌های شدید ابتدای سال اعلام می‌کند: بخشی از بنا سالم بوده و مرمت بخش تخریب شده هم کار سختی نیست و به محض تخصیص اعتبار لازم، عملیات بازسازی آغاز می‌شود.

یخچال میرفتاح؛ ظرفیت مغفول گردشگری در سرزمین آریایی ملایر

از کمبود اعتبار برای مرمت این اثر تاریخی قابل توجه که بگذریم؛ بی‌توجهی به آن در حوزه درآمدزایی و افزایش بازدید گردشگران هم قابل تأمل است.

در حالی‌که بار‌ها و بار‌ها مسئولان ارشد استان از توجه به صنعت گردشگری برای ایجاد اشتغال در استان داد سخن داده‌اند؛ تاکنون و حتی پیش از تخریب یخچال میرفتاح، امکان بازدید از این مکان برای علاقه‌مندان وجود نداشته است.

هرچند مردم می‌توانستند با حضور در اطراف این بنا، نمای بیرونی آن را تماشا کنند، اما تأسیسات لازم برای فروش بلیت و بازدید گردشگر در محوطه وجود نداشته است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان در این‌باره می‌گوید: پیش از تخریب یخچال ملایر به دنبال آماده‌سازی و فراهم ساختن امکان بازدید مردم از داخل بنا بودیم که تخریب اتفاق افتاد و پس از مرمت، این کار دنبال می‌شود.

علی مالمیر با بیان اینکه درخواست تأمین اعتبار برای این بنای تاریخی به ستاد مدیریت بحران کشور ارسال شده، می‌افزاید: اعتبار لازم به تازگی ابلاغ شده، اما هنوز تخصیص نیافته و به محض تخصیص، عملیات بازسازی آغاز می‌شود.

وی اعلام می‌کند: ۶۰۰ میلیون تومان اوراق خزانه برای مرمت یخچال میرفتاح در نظرگرفته شده که تا پایان سال اختصاص می‌یابد

مالمیر می‌گوید: در بارندگی‌های ابتدای امسال به جز یخچال میرفتاح، طاق مسجد تاریخی روستای «گازران» فامنین و حاشیه پل «» نهاوند هم آسیب جزئی دیده بود که مرمت شده است.

شهرستان ملایر دارای آثار زیبایی به یادگار مانده از دوره‌های تاریخی متعدد است که یخچال میرفتاح یکی از آن‌ها به‌شمار می‌رود؛ بنایی که از نظر نوع در استان همدان منحصر به فرد است.

زخم تخریب بر تن تنها یخچال قدیمی همدان؛ یخچال تاریخی ملایر کی مرمت می‌شود؟

منبع: تسنیم

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «زخم تخریب بر تن تنها یخچال قدیمی همدان؛ یخچال تاریخی ملایر کی مرمت می‌شود؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..