تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




گوگل پشتیبانی از کوکی‌های متفرقه را در کروم متوقف می‌کند

گوگل تصمیم دارد تا با هدف بهبود سیاست‌های حریم خصوصی، مانند مرورگرهای دیگر، پشتیبانی از کوکی‌های متفرقه را در کروم متوقف کند.

گوگل با ادامه‌ی مسیر سافاری و فایرفاکس، پشتیبانی از کوکی‌های متفرقه را در مرورگر کروم متوقف خواهد کرد. البته آن‌ها برخلاف مرورگرهای دیگر (که هم‌اکنون به‌صورت پیش‌فرض کوکی‌ها را مسدود می‌کنند)، رویکردی چندمرحله‌ای در توقف پشتیبانی خواهند داشت. جاستین شو، مدیر بخش مهندسی کروم در یادداشتی به این نکته اشاره کرد که گوگل، تصمیم جدید را در مدت دو سال اجرایی خواهد کرد.

کوکی‌ها کاربردهای متنوعی در ایجاد تجربه‌ی مرور وب دارند. گوگل می‌خواهد در مدتی زمانی مشخص، راهکارهایی فنی برای کاربردهایی پیدا کند که هم‌اکنون کوکی‌ها به کاربران و وب‌سایت‌ها ارائه می‌کنند. آن‌ها مانند دیگر توسعه‌دهنده‌های مرورگر، به‌خاطر همین برنامه، فناوری‌های جدیدی را ارائه کرده‌اند. فناوری‌‌های جدید، احتمالا تهاجم و مزاحمت کمتری را نسبت به راهکار کوکی‌ها به‌دنبال دارند.

مقاله‌های مرتبط:

فناوری‌های جدید، به تبلیغ‌دهنده‌های آنلاین امکان خواهد داد تا دسته‌ی مشخصی از مخاطبان را بدون ردگیری شخص به شخص آن‌ها، هدف قرار دهند. به‌علاوه در رویکردهای جدید تلاش می‌شود تا زیرساخت‌های ورود و امنیت وب‌سایت‌ها با اختلال روبه‌رو نشود. ردگیری ناشناس نیز از قابلیت‌های دیگر فناوری‌ها خواهد بود که امکان بررسی موفق بودن تبلیغات و منجر شدن به فروش را به تبلیغ‌دهنده‌ها می‌دهد.

اگر فناوری‌ها و راهکارهای جدید به‌خوبی در مرورگرها و وب‌سایت‌ها پیاده‌سازی شوند، مسیر ردگیری تبلیغات و حریم خصوصی در فضای وب، به‌صورت کامل متحول خواهد شد. به‌علاوه مسیرهای جدید و شاید بهینه‌ای در ردگیری در فضای وی ایجاد می‌شود که اکنون حتی تصور آن‌ها را هم نداریم.

برنامه‌ی گوگل برای توقف پشتیبانی از کوکی‌ها، به نبردی مربوط می‌شود که اکنون بین مرورگرهای وب وجود دارد. هریک از آن‌ها تلاش می‌کنند تا آینده‌ی حریم خصوصی را در فضای وب، بازتعریف کنند. در یک سمت نبرد، مرورگرهایی همچون سافاری و فایرفاکس قرار دارند که موضعی کاملا محکم و قاطع در برابر ردگیری بین وب‌سایتی کاربران اتخاذ کرده‌اند. درمقابل، گوگل با مرورگر کروم تلاش می‌کند تا در کنار کاهش ردگیری رفتار کاربران، کمترین خسارت را به درآمد وب‌سایت‌ها وارد کند.

safari

تفاوت کنونی بین مرورگرها و سیاست آن‌ها در مقابله با ردگیری کاربران، به چگونگی پیاده‌سازی فناوری جدید مرتبط نیست. درواقع مرورگرها در زمان به‌کارگیری فناوری با هم تفاوت دارند. گوگل می‌خواهد تا پیش از پیاده‌سازی سیاست جدید، کمی منتظر بماند. درمقابل، اپل و فایرفاکس، بحران را بسیار بزرگ می‌دانند و از هم‌اکنون مسدودسازی کوکی‌های متفرقه را شروع کرده‌اند. مسدودسازی آن‌ها پیش از تلاش برای ارائه‌ی راهکار جایگزین انجام شد. ازطرفی شاید آن مرورگرها به‌دنبال هیچ راه جایگزینی برای ردگیری کاربران نباشند.

تفاوت اصلی مرورگرها در حذف پشتییانی از کوکی‌ها، در زمان پیاده‌سازی سیاست است

نبرد میان مرورگرها روز‌به‌روز بزرگ‌تر می‌شود و ازطرفی انتقادها به سیاست شرکت‌ها نیز پایان ندارد. کاربران اپل را متهم می‌‌کنند که به‌خاطر پیشرفت اپ‌استور، به‌دنبال محدود کردن و به‌نوعی خفه کردن وب است. دیگران گوگل را متهم می‌کنند که تصمیم به ادامه دادن رویکرد مخرب ردگیری تبلیغاتی دارد. اهالی مانتین ویو نگران هستند که توقف سریع و یک‌باره‌ی کوکی‌ها، بازیگران مخرب دنیای وب را تشویق می‌کند تا به‌دنبال روش‌های پیچیده‌تر موسوم به «اثر انگشت» بروند؛ روش‌هایی که متوقف کردن آن‌ها بسیار دشوارتر خواهد بود.

درگیری میان طرفداران سیاست‌های متنوع برخورد با کوکی‌ها و ردگیری، در دنیای توسعه‌دهنده‌های وب صورت می‌گیرد و کاربران عادی احتمالا آن را مشاهده نمی‌کنند. فهرست‌های ایمیلی، گیت‌هاب، پنل‌های W3C و گروه‌های کاری توسعه‌دهنده‌های وب، محل درگیری و مقابله‌ی طرفداران روش‌های گوناگون هستند. نبرد مذکور در مقایسه با درگیری‌های دیگر دنیای فناوری، تقریبا آرام و آهسته به‌نظر می‌رسد و شبیه به دیگر استانداردها، حرکتی آهسته دارد. به‌هرحال تصمیم‌گیری در این حوزه، تأثیر وسیعی دارد. سهم عمده‌ای از تبلیغاتی که در وب مشاهده می‌کنید، ازطریق کوکی‌های متفرقه و زیرساختی هدایت می‌شوند که داده‌ها و هویت شما را ردگیری و حتی تبادل می‌کند.

حریم خصوصی / Privacy

جزئیات برنامه‌ی شرکت‌ها و مرورگرها در مسدودسازی و توقف پشتیبانی از کوکی‌ها، پیچیدگی‌های زیادی دارد. گوگل در سطوح بالا تصمیم دارد تا مفهومی به‌نام «جعبه‌ی شنی حریم خصوصی» ایجاد کند. مفهوم مورد نظر مالک کروم، مکانی است که وب‌سایت‌ها قابلیت جمع‌آوری اطلاعات از آن را دارند، اما مرورگر، محدودیت‌هایی را هم برای آن‌ها ایجاد می‌کند. اپل یک API ارائه داد که امکان ردگیری را به وب‌سایت‌های خرده‌فروشی می‌دهد و گوگل هم به آن تمایل نشان داده است. ازطرفی دو شرکت در مقدار و سطح اطلاعات قابل اشتراک‌گذاری اتفاق نظر ندارند. به‌‌علاوه پیشنهادهایی برای گروه‌بندی کاربران به جمعیت‌های بزرگ و مکانیزم‌های جایگزین برای ورود به سرویس‌های متفرقه هم ارائه می‌شود.

ایده‌ها و برنامه‌های جدید برای بهینه‌سازی مرورگرها و ردگیری‌ها، در سطوح بالایی میان کارشناسان به بحث گذاشته می‌شوند. این امید وجود دارد که درنهایت یک اتحاد و نظر مشابه در میان شرکت‌های متعدد صورت بگیرد. اگر چنین اتحادی حاصل نشود، تجربه‌ی کاربری مردم در فضای وب، تفاوت زیادی با هم پیدا خواهد کرد. البته نمی‌توان انتظار توافق ۱۰۰ درصدی را میان مرورگرها داشت، اما به احتمال زیاد در نهایت اجماعی ایجاد می‌شود که جایگزین کوکی‌های متفرقه خواهد شد.

کوکی‌ها هیچ‌گاه برای انجام فعالیت‌های بسیار زیاد یا ذخیره‌سازی اطلاعات به اندازه‌ی امروز طراحی نشدند. امروز فهرست بزرگی از فعالیت‌هایی وجود دارد که کوکی‌های متفرقه قادر به انجام آن‌ها هستند. درنتیجه پیدا کردن راهی برای جایگزینی آن‌ها، زمان‌بر خواهد بود.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «گوگل پشتیبانی از کوکی‌های متفرقه را در کروم متوقف می‌کند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..