تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اینتل جایگاه پردرآمدترین تراشه‌ساز را از سامسونگ پس گرفت

اینتل با وجود کاهش درآمد نسبت به سال گذشته، به‌میزان ۶۵٫۸ میلیارد دلار تراشه فروحته است.

مؤسسه‌ی تحقیقاتی گارتنر (Gartner) اعلام کرده که اینتل رتبه‌ی اول بازار تراشه‌های نیمه‌هادی را در سال ۲۰۱۹ از سامسونگ بازپس گرفته است. با این حال گفته می‌شود درآمد صنعت تراشه‌های نیمه‌هادی در سراسر جهان، با ۱۲ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۱۸، تنها ۴۱۸ میلیارد دلار بوده است. اینتل با درآمد ۶۵٫۸ میلیارد دلاری، در صدر فهرست شرکت‌های تراشه‌ساز ظاهر شده‌ است. رتبه‌‌ی دوم از پردرآمدترین تولیدکنندگان تراشه به سامسونگ تعلق دارد که توانسته ۵۲٫۲ میلیارد دلار عایدی داشته باشد. شرکت‌های SK Hynix و میکرون نیز به ترتیب با کسب ۲۲٫۴ و ۲۰ میلیارد دلار، رتبه‌ی سوم و چهارم را به خود اختصاص داده‌اند.

مقاله‌های مرتبط:

سامسونگ به‌دلیل تقاضای بی‌سابقه برای تراشه‌های حافظه که باعث شد تا در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۸ رکوردی کم‌نظیر در میزان سوددهی برای کره‌ای‌ها رقم بخورد، در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به‌صورت متوالی پردرآمدترین فروشنده‌ی جهانی تراشه‌های نیمه‌هادی بود. اما بازار حافظه از سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۸ با رکود روبه‌رو شد و سود عملیاتی سالانه‌ی غول فناوری کره، در سال ۲۰۱۹ میلادی ۵۳ درصد کاهش را نسبت به سال گذشته تجربه کرد. فارغ از کسب‌کارهای مختلف سامسونگ، تجارت تراشه‌های حافظه‌ی این شرکت در دوره‌ی زمانی یادشده، شدیدترین سقوط را تجربه کرد. اندرو نوروود، معاون شرکت تحقیقاتی گارتنر گفته است:

بازار حافظه که ۲۶٫۷ درصد از فروش تراشه‌های نیمه‌هادی در سال ۲۰۱۹ را به خود اختصاص داده بود، در همان سال ۳۱٫۵ درصد افت درآمد را تجربه کرد. درون [بخش تراشه‌های] حافظه، درآمد حاصل از فروش نوع DRAM از اواخر سال ۲۰۱۸ تا نیمه‌ی سال ۲۰۱۹، به‌دلیل اشباع بازار ۳۷٫۵ درصد افت کرد. دلیل عرضه‌ی بیش از حد [این حافظه‌ها]، سقوط ناگهانی تقاضا در بازار محصولات محاسباتی (hyperscale) بود. ۶ ماه طول کشید تا این میزان از موجودی بیش‌از حد تولیدکنندگان اصلاح شود [منطبق با تقاضای بازار شود]. موجودی بیش‌از اندازه‌ی فروشندگان حافظه‌ی DRAM در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۹ سبب شد تا قیمت‌ها کاهش یابد و قیمت متوسط فروش (ASP) در سال ۲۰۱۹ تا ۴۷٫۴ درصد کاهش پیدا کند.

DRAM

اینتل رتبه‌ی اول پردرآمدترین تراشه‌ساز را پس‌گرفت، اما در قیاس با بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته حدود ۱ درصد کاهش درآمد را تجربه کرد. مؤسسه‌ی گارتنر خاطرنشان می‌کند، عرضه‌ی محدود پردازنده و فروش بخش مودم شرکت به اپل، دلیلی بر کاهش اندک درآمد اینتل بوده است. در همین حال، سایر تراشه‌سازها به تبع پایین‌بودن فروش حافظه‌ها، کاهش چشمگیری را در درآمدهایشان داشته‌اند. درآمد سامسونگ نسبت به سال ۲۰۱۸ حدود ۲۹ درصد کاهش پیدا کرده است. SK Hynix و میکرون نیز به ترتیب، ۳۸ و ۳۳ درصد کاهش درآمد داشته‌اند. نوروود در ادامه گفته است:

ما انتظار داریم در سال ۲۰۲۰ پس از کاهش موجودی بازار که منجر به افزایش قیمت متوسط تراشه‌ها، به‌خصوص در بخش حافظه خواهد شد، درآمد بازار تراشه‌های نیمه‌هادی رشد داشته باشد. به‌نظر می‌رسد جنگ تجاری بین ایالات متحده و چین، با حرکت به سمت سال ۲۰۲۰ در حال کاهش است. با این حال در طول سال ۲۰۱۹، آمریکا چندین شرکت از جمله هواوی را به فهرستی اضافه کرد که فروش قطعات تولیدی ایالات متحده به آن‌ها دارای محدودیت است. اولین تأثیر این اقدام، سوق‌دادن هواوی به یافتن تولیدکنندگان تراشه در خارج از ایالات متحده، از جمله شرکت زیرمجموعه‌ی هواوی با نام های‌سیلیکون (HiSilicon) و تأمین‌کنندگان مستقر در تایوان، کره‌ی جنوبی و چین بود. این همان حوزه‌ای است که در سال ۲۰۲۰ باید ناظر آن باشیم.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اینتل جایگاه پردرآمدترین تراشه‌ساز را از سامسونگ پس گرفت»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..