تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چگونه حجاب را به کودکان آموزش دهیم؟

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مهم‌ترین و زیباترین رهنمود‌ها در دین مبین اسلام، سفارش به حجاب است. بزرگان دین اسلام بسیار درباره حجاب سخن گفته اند و زنانی که می‌خواهند سعادت دنیا و آخرت را کسب کنند همواره بانوان بزرگوار اسلام همچون حضرت فاطمه زهرا (ع) را الگوی خود در زندگی  قرار می‌دهند.

حضرت موسی بن جعفر(ع)  از پدر گرامی خویش و از حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) نقل کرده اند: «روزی شخص نابینایی اجازه ورود خواست. فاطمه (س) برخاست و چادر به سر کرد. رسول خدا فرمود: «چرا از او رو می‌گیری، او که تو را نمی‌بیند؟» حضرت فاطمه (س)  فرمود: «او مرا نمی‌بیند، اما من که او را می‌بینم؛ او اگر چه مرا نمی‌بیند، ولی بوی مرا که حس می‌کند».

چگونه حجاب را به کودکان آموزش دهیم؟

رعایت حجاب بر هر زن مسلمانی واجب است از این رو خانواده‌های مذهبی همواره دغدغه آموزش حجاب به دختران خود را دارند تا بتوانند به درستی دختران خود را از سنین پایین با حجاب آشنا کنند. این مسئله بسیار مهم است، زیرا اگر به درستی و با رفتار‌های مناسب انجام نشود ممکن است دختران ما از حجاب دلزده شوند.

نباید آموزش حجاب به کودکان را ساده بگیریم بلکه برای تعریف و آموزش حجاب به دختران باید اصولی را رعایت کنیم. بنابراین اگر به حجاب دختر خود اهمیت می دهید باید از سنین پایین آموزش های مستقیم و غیر مستقیمی را آغاز کنید.

امام علی (ع) فرمودند: «انما قلب الحدث کالارض الخالیه ما القی فی‌ها من شیء قبلته» ذهن و دل نونهال مانند زمین خالی است که هر تخمی در آن افشانده شود می‌پذیرد.  (روضه المتقین، ج ۸، ص ۶۵۱).

مادر مناسب ترین الگو و راهنما برای کودک است

اگر می‌خواهید کودک شما از سنین پایین به حفظ حجاب اهتمام بورزد باید الگویی مناسب برای او تعریف کنید. اولین الگوی هر دختری، مادر او سپس نزدیکان است پس مادر اولین الگو و فردی است که می‌تواند حجاب را برای کودک خود تعریف کند، کودک به راحتی از رفتار‌های مادر الگو برداشته و حتی در بازی های کودکانه نیز همانند مادر خویش رفتار می کند. بنابراین اگر مادری قصد آموزش حجاب به کودک خود را دارد باید در رفتارهای خود حجاب را به کودک آموزش و نشان دهد که رعایت حجاب تا چه اندازه برایش مهم و ضروری است تا کودک هم این رفتار مادر را الگوی خود قرار دهد.

داستان ها را اولویت آموزش قرار بدهید

از داستان امامان و معصومین (ع) برای تعریف حجاب استفاده کنید . حضرت فاطمه زهرا (س) و زینب کبری (س) را بهتر و بیشتر به کودکان خود معرفی کنید. با استفاده از کتاب های داستانی که درباره ائمه اطهار (ع) نوشته شده حجاب بانوان بزرگوار اسلام و رفتارهایشان در برابر نامحرمان را با زبانی کودکانه بازگو کنید.

در کنار خواندن کتاب های داستانی برای کودکان , خودتان داستان هایی را برای آنها روایت کنید که مرتبط با حجاب زنان است و یا از اشعاری که در این زمینه سروده شده , بهره بگیرید . خوشبختانه بعد از انقلاب شعر‌های خوبی در زمینه انتقال مفاهیم دینی به کودکان سروده شده است، شما می‌توانید هر از چند گاهی این شعر‌ها را برای کودک خود بخوانید.البته در این روش بسیار مهم است که شما با زبانی کودکانه آموزش را آغاز کنید.

در کنار خواندن داستان های قرآنی و داستان های مرتبط با معصومین, از احادیثی که درباره حجاب فرموده شده هم استفاده کنید و برای کودکتان بگویید که امامان و بزرگان دین اسلام درباره حجاب چه فرموده و از دختران مسلمان چه انتظاراتی دارند.

بازی با کودکان را فراموش نکنید

بازی با کودکان  یکی از روش های انتقال مفاهیم به آن ها است. می توانید با فضاسازی در بازی ها به کودکان خود رعایت حجاب در مکان های مختلف را آموزش بدهید و آسیب های نداشتن حجاب را از همین روش برای کودکان بازگو کنید. درست است که تنوع عروسک ها زیاد است اما سعی کنید برای کودکتان عروسک های با حجاب خریداری کنید و در حین بازی از کودکتان بخواهید برای عروسکش لباس های پوشیده و جادر بدوزد.

چگونه حجاب را به کودکان آموزش دهیم؟

تشویق کودکان

کودکان تشویق شدن و جایزه گرفتن را دوست دارند. اگر دختر شما برای حفظ حجاب خود در مکان های مختلف تلاش کرد او را تشویق کنید و برایش هدیه هایی متناسب با حجاب بگیرید , همانند چادر های رنگی , روسری یا مقنعه های رنگی و... البته سعی کنید هدیه دادن به کودکتان مستمر باشد تا او هم برای حفظ حجاب خود بیشتر تلاش کند.

از حجاب دختر خود تعریف کنید زیرا صحبت کردن از موفقیت ها برای او بسیار لذت بخش خواهد بود و حتی اعتماد به نفس فرزند شما را هم بالاتر خواهد برد.

دوستان با حجاب 

دوست یکی از عوامل تاثیر گذار در رفتار هر انسانی است. پس سعی کنید با خانواده‌های محجبه که دختری هم سن دختر شما دارند، رفت و آمد کنید؛ پیوند بین بچه‌ها را محکم کنید تا بتوانند به یکدیگر در این امور کمک کنند و به هم الگو بدهند.

شرکت در مجالس مذهبی

به همراه کودک خود در مراسم های مذهبی شرکت کنید. شرکت در مجالس شادی و عزاداری اهل بیت (ع) سبب تلطیف روحیه کودک می شود. سعی کنید دختر خود را از سنین پایین به همراه دوستانش به مجالش مذهبی ببرید و حتی از او بخواهید تا نقاشی یا یادداشتی از آن مراسم برای شما بنویسد.

چگونه حجاب را به کودکان آموزش دهیم؟

استفاده از برنامه های کودک

برنامه های کودک در رفتار و کردار کودکان تاثیر گذار است و از این روش می توان مفاهیم بسیاری را به کودکان انتقال داد. علاوه بر برنامه های تلویزیونی سعی کنید از انیمیشن ها و برنامه هایی برای آموزش کودکتان کمک بگیرید و با برنامه های کودکی که حجاب و فواید آن را برای کودکان بازگو می کند و یا حتی غیر مستقیم کودکان را به حفظ حجاب تشویق می کند , استفاده کنید. 

گفت‌و‌گو با کودکان

یکی از بهترین روش‌ها برای انتقال مفاهیم درست به کودکان صحبت کردن با آن‌ها است. اجازه دهید کودک شما سوال‌های خود را مطرح کند، این گونه شما می‌توانید با پاسخ‌های درست و با زبانی کودکانه مطالب را به کودک خود آموزش دهید. برای نمونه دختر شما می‌داند که باید حجاب خود را رعایت کند، اما نمی‌داند چرا باید خود را از نامحرمان بپوشاند؟ بنابراین دختر شما سوال‌های خود را با شما در میان می‌گذارد و شما می‌توانید مفاهیم درست را با اندکی حوصله به او یاد دهید. اگر شما زمانی را برای پاسخ دادن به سوال‌های کودکتان اختصاص دهید، این موضوع سبب می‌شود تا کودک شما راحت‌تر با شما صحبت کند و مسائل خود را با شما در میان بگذارد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چگونه حجاب را به کودکان آموزش دهیم؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..