تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بروکینگز: وضعیت امروز ایران و آمریکا نتیجه خروج ترامپ از برجام است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شبلی تلهامی – عضو ارشد و غیر مقیم مرکز مطالعات خاورمیانه بروکینگز در وب سایت این موسسه درباره تبعات شهادت سردار سلیمانی نوشت: همانطوری که در مقاله واشنگتن پست  اشاره شده، پرزیدنت ترامپ حتی پیش از ترور (شهادت) سردار سلیمانی، به رغم اینکه سازمان ملل تایید کرده بود که ایران پایبند به برجام بوده، با خروج از برجام و اعمال تحریم های سنگین اقتصادی بر ایران، خود را به دردسر انداخت و موجب بروز وضعیت غیر قابل تحملی گردید؛ ایران نمی توانست به خواسته های «سیاست فشار حداکثری» دولت ترامپ تن در دهد و احساس می کرد که باید وضعیتی را که ترامپ پیش آورده، برایش تبدیل به یک امر ناخوشایندی کند. دولت ترامپ هم به نوبه خود فکر می کرد که باید پاسخ ایران را بدهد، و البته ظاهرا به خاطر اخلاق خود ترامپ که به دنبال پرهیز از وخیم تر شدن اوضاع و رفتن به سمت جنگ با ایران بود، آمریکا در پاسخ به ایران خویشتنداری نشان می داد. به اینها، مشاوران تندروی ترامپ و بازیگران منطقه ای را نیز اضافه کنید که اهمیتی به وخیم تر شدن اوضاع نمی دادند. بنابراین نگرانی از همان ابتدای خروج آمریکا از برجام، وجود داشت. آنچه که از نظر رییس جمهور آمریکا (یا مقامات ایران)، یک واکنش محدود، به اقدام طرف مقابل محسوب می شد، ممکن بود از نظر طرف مقابل، به دلایل سیاسی و یا راهبردی غیر قابل تحمل باشد و حاصل، وخیم تر شدن اوضاع گردد.

البته این به این معنا نیست که ایران محتملا در تلاش برای وخیم تر کردن اوضاع است. رویارویی تمام عیار نظامی به نفع ایران نیست، اما این را باید در نظر داشت که سردار سلیمانی تجسم سیاست ایران در سوریه، عراق و لبنان بود. او متحدان وفاداری در خارج از ایران دارد که ممکن است از مقامات ایران، حرف شنوی کامل نداشته باشند. به علاوه، مقامات ایران که خود را در شرایطی می بینند که جنگ اقتصادی بر آنها تحمیل شده، ممکن است به خاطر از دست دادن قدرتمندترین ژنرال شان، که نماد قدرت منطقه ای ایران نیز بود، دست به ریسک بالایی بزنند. حتی ترامپ هم که دایم در پی اجتناب از وخیم تر شدن اوضاع بوده، ممکن است این بار چنین نباشد. حتی اگر دو طرف، برای خویشتن داری بیشتر، دست به تلاش بیشتری بزنند، اختلافاتی که پس از خروج ترامپ از برجام و اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران، بین ایران و آمریکا آغاز شد، ممکن است وضعیت بحرانی تری را در پیش رو قرار دهد.

مشروح این مقاله تحلیلی را اینجا بخوانید.

310 310




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بروکینگز: وضعیت امروز ایران و آمریکا نتیجه خروج ترامپ از برجام است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..