تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




پرستاران تقلبی در کمینِ سلامت جامعه

سلامت نیوز:چند سالی است که راجع به مهاجرت پرستاران به خارج از کشور هشدار داده می‌شود و امروز خبرها از کمبود پرستار حکایت دارد. امروز تعداد زیادی از آنها به مانند پزشکان و با توجه به مشکلات متعدد به‌ویژه پرداختی‌های ناعادلانه و حقوق معوق به‌دنبال مهاجرت به کشورهای دیگر هستند، زیرا در کشورهای همسایه چند برابر پرداختی در ایران را به پرستاران پرداخت می‌کنند و این مهاجرت به کمبود نیروی انسانی در کشور می‌افزاید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،همان‌طور که چند روز پیش دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، خبر داد پرستاران بیمارستان‌های دولتی بیش از ۱۸ ماه حقوق معوقه دارند. علاوه‌بر این پرستاری که بخواهد درآمد بیشتری داشته باشد اضافه‌کاری می‌کند و این کار علاوه‌بر صدمات جسمانی و روحی که ممکن است، برای آنها به همراه داشته باشد ناخودآگاه میزان ریسک خطاهای انسانی و کاری را بالا می‌برد. همین امر باعث شده که سالانه حدود ۴۰۰ پرستار به خارج از کشور مهاجرت کنند.

این در حالی است که در هر حال اکنون حدود ۲۰۰‌هزار پرستار تربیت شده در کشور وجود دارد و ۱۴هزار مدیر پرستاری نیز در کشور فعالند که بیشترین مدیران حوزه سلامت را تشکیل می‌دهند.

به اذعان دکتر مریم حضرتی- معاون پرستاری وزیر بهداشت نیز سالانه ۱۱‌هزار فارغ التحصیل پرستاری در کشور داریم و در حال حاضر ۴۰‌هزار دانشجوی پرستاری در کشور در ۲۰۰ دانشکده مشغول به تحصیل هستند.

همین اعداد و ارقام ما را امیدوار می‌کند که اگر سالانه ۹۰۰۰ پرستار جذب شوند تا سال ۱۴۰۴ به ایده‌آل نیرو در این حوزه برسیم. اما میرزا بیگی رئیس سازمان نظام پرستاری عقیده دیگری دارد و اکنون به آمار قبل از سال ۹۲ رسیده‌ایم؛ به شکلی که در سال ۹۵ به ازای هر تخت بیمارستانی، حدود ۱.۳ نفر گروه پرستاری داشتیم که این عدد در حال حاضر به عدد ۰۹/۰ رسیده است.

تفاوت حقوق و درآمد پزشکان با پرستاران و البته تاخيرهاي چندين‌ماهه در پرداخت‌ اضافه کاري‌ و کارانه‌ها نيز از ديگر مطالبات جامعه پرستاري است؛ به‌طوري که به اذعان ميرزابيگي – رئيس کل سازمان نظام پرستاري، ميزان معوقات پرستاران حداقل 8 ماه و حداکثر 22 ماه است؛ به‌طوري که در شهر محرومي مانند گچساران، کارانه و اضافه کار پرستاران همچنان پس از 22 ماه پرداخت نشده است. در همين راستا نيز مريم حضرتي معان پرستاري وزارت بهداشت از دستور وزير بهداشت براي پرداخت بخشي از معوقات پرستاران تا روز و هفته پرستار خبر مي‌دهد. بر اين اساس انتظار مي‌رود بخشي از معوقات پرستاران تا چند روز اخير پرداخت و تسويه شود.


حذف طرح قاصدک (که نارضايتي‌هايي را در پرداختي‌ها به پرستاران به‌دنبال داشت)، از جمله خبرهاي خوشايند براي پرستاران در آستانه روز پرستار بود که حضرتي آن را اعلام کرده و مي‌گويد: پرداخت‌ها در طرح قاصدک ظاهرا بايد مبتني بر عملکرد مي‌بود، اما عملا پرداخت‌ها در اين طرح مبتني بر درآمد بود نه عملکرد. بنابراين چه پرستاران و چه پزشکان هر کسي که درآمد بيشتري داشت، برداشت بيشتري نيز داشت.

بر همين اساس پرستاران خواهان اجراي عدالت و حذف طرح قاصدک بودند که خوشبختانه با دستور اکيد وزير بهداشت اين طرح حذف شد. چندي پيش هم، حيدرعلي عابدي عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس درباره کمبود 120‌هزار پرستار در کشور گفت: به‌نظر مي‌رسد کمبود پرستار در کشور بيش از آمار اعلامي باشد تاجايي که امروزه به‌دليل کمبود پرستار در کشور از همراه بيمار خدمت دريافت مي‌کنيم که اين خلاف قانون و مقررات بهداشت و درمان است و در هيچ‌کجاي دنيا چنين پديده‌اي وجود ندارد.

از سويي ديگر کمبود پرستار در کشور باعث شده اغلب اين گروه ناچار به اضافه کاري اجباري شوند بدان معنا که اگر پرستاري تمايلي نداشته باشد تا بعد از ساعت کاري اضافه کار بايستد وي را مجبور به ارائه خدمت بعد از ساعت کاري مي‌کنند.اين نماينده مردم در مجلس دهم، تصريح کرد: اگر قرار باشد در استان هاي کشور تعداد بيمارستان‌ها را افزايش دهيم امکان استفاده از ظرفيت پرستاران در اين مراکز درماني وجود ندارد چراکه کمبود پرستار در کشور بسيار جدي است و تربيت اين نيرو يک‌شبه رخ نمي دهد بلکه 4 سال زمان نياز است تا صرف تربيت پرستار شود.


دولت اجازه استخدام پرستاران را نمي‌دهد
رئيس کميسيون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با «آرمان ملي» در ارتباط با وضعيت مهاجرت‌پرستاران مي‌گويد: دولت اجازه استخدام پرستاران را نمي‌دهد و بر اساس آمارهاي متفاوت بين 80 تا 150‌هزار کمبود پرستار در مراکز دولتي و خصوصي وجود دارد. حسينعلي شهرياري مي‌افزايد:

دولت اجازه استخدام پرستار را نمي‌دهد، ضمن آنکه حقوق و مزاياي پرستاران در داخل کشور با خارج قابل مقايسه نيست و پرستاران خارج از کشور حتي نسبت به پزشکان ايراني نيز شرايط بهتري دارند. تمام کشورهاي خارجي پرستاران را مي‌پذيرند و حقوق و مزاياي مناسبي نيز به آنها تعلق مي‌گيرد. او خاطرنشان مي‌کند: به‌دليل آنکه در داخل کشور از نيروي پرستاري استفاده نمي‌کنند، آنها ناچار به مهاجرت و کار و فعاليت در مراکز درماني خارجي هستند.

شهرياري مي‌افزايد: برخي افراد ناآگاه در دولت هيچ ‌تمهيدي براي استفاده از پرستاران در مراکز درماني کشور ندارند و در نتيجه صدها پرستار سالانه از کشور خارج مي‌شوند. مجلس نيز قادر به صدور مجوز براي استخدام پرستاران نيست، زيرا بار مالي دارد و خلاف است و با اصل پنج قانون شوراي نگهبان مغايرت دارد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «پرستاران تقلبی در کمینِ سلامت جامعه»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..