تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




حریم خصوصی، خط قرمز آیگپ است/ موافق ادغام هستیم، اما نباید پیام‌رسان‌ها به یک عدد محدود شوند

مدیر عامل پیام‌رسان آیگپ در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از فیلتر شدن تلگرام، نگاهی ویژه به تولید و حمایت از پیام‌رسان‌های ایرانی شکل گرفت که یک سمت آن دولت و سمت دیگر آن مردم قرار داشتند. طی چند سال اخیر دولت همواره به حمایت از پیام‌رسان‌های ایرانی اذعان داشته و مردم نیز از پیام‌رسانی که از نظر سرعت و کیفیت ارائه خدمات، ویژگی‌های مورد نظرشان را برآورده می‌کرد، حمایت کردند. از آن زمان تا کنون پیام‌رسان‌های ایرانی به طور جدی محک نخورده بودند و در حالت عادی سرویس‌های خود را به شکل مطلوب ارائه می‌دادند. اما قطع اینترنت بین‌الملل در آبان ماه و نیاز شدید مردم به پیام‌رسان‌های داخلی، موجب شد تا برای اولین بار این اپلیکیشن‌های ایرانی مورد قضاوت میلیون‌ها کاربر قرار بگیرند. این درحالی بود که اکثر پیام‌رسان‌ها نتوانستند خدمات مطلوبی در زمان قطع اینترنت ارائه دهند و اکثر کاربران از شرایط پیام‌رسان‌های ایرانی ناراضی بودند.

حال خبرنگار باشگاه خبرنگاران به سراغ میثم عسگری، مدیر عامل پیام رسان ایرانی آیگپ رفته تا در مورد شرایط این پیام‌رسان، دلیل عملکرد نامطلوب پیام‌رسان‌های ایرانی در زمان قطع اینترنت بین‌الملل  و شفاف ‌سازی در مورد کمک‌های دولتی به این پیام‌رسان، گفت‌وگویی داشته باشد. در ادامه مصاحبه  خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، با میثم عسگری، مدیر عامل پیام‌رسان آیگپ را مشاهده می‌کنید.

همچنین قسمت اول این مصاحبه از طریق لینک زیر در دسترس است:

بیشتر بخوانید: مدیر عامل پیام‌رسان آیگپ در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان (قسمت اول): اختلال پیام‌رسان‌های داخلی در زمان قطعی اینترنت به حمایت نکردن دولت بازمی‌گردد

 آیکپ هیچ کمک مالی از دولت دریافت نکرده است / سرورهای ما به اندازه پیام‌رسان‌های خارجی گسترده نیست

با مقایسه پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی موافقیم، اما اگر برای پیام‌رسان‌های داخلی محدودیت ایجاد نکنند

عموم کاربران در مواجهه با پیام‌رسان‌های ایرانی، آنها را با پیام‌رسان‌های پرکاربرد جهان مانند تلگرام مقایسه می‌کنند؛ شما چقدر تلاش کردید که در جهت تامین ذائقه کاربران ایرانی حرکت کنید؟

بحث مقایسه پیام‌رسان‌های خارجی با داخلی اتفاقا خیلی خوب است و ما موافق این قضیه هستیم. اما به شرطی که در تمام زمینه‌ها با هم مقایسه شوند. البته ما پیشرفت‌های خیلی خوبی در صنعت آی سی تی داشتیم و در پیام‌رسان‌ها هم پیشرفت علمی و کاربردی ما قابل توجه بوده است و همه این پیشرفت‌ها حاصل اهمیت دادن به جوانان و نخبگان دانشگاهی و... بوده است. در آیگپ این اتفاق رخ داده و ما داریم به سمتی می‌رویم که بتوانیم به حد قابل قبولی برسیم.

در مقایسه اینکه چرا تلگرام می‌تواند اما آیگپ نمی‌تواند بسیاری از متغیرها وجود دارد که باعث این مساله می‌شود. از حجم سرمایه‌گذاری، سخت افزار، نیروی انسانی، دسترسی به علوم فناوری و... گرفته تا محدودیت‌هایی که در داخل کشور برای پیام‌رسان‌ها ایجاد می‌کنند!

اما در کل از دید کاربر، با مقایسه پیام‌رسان‌های خارجی با داخلی موافقیم و آن را فضایی برای پیشرفت خود می‌دانیم. البته این نکته نباید فراموش شود که ما در بعضی از موارد نسبت به پیام‌رسان‌های خارجی بهتر عمل کرده‌ایم. به عنوان مثال تلگرام نمی‌تواند وارد فضای بانکی و پرداختی ما شود، اما ما به راحتی آن را پیاده‌سازی کرده و سایر امکانات بومی خوبی را برای کاربر ایجاد کرده‌ایم.

این نکته نباید فراموش شود که اگر در مقام مقایسه قرار می‌گیریم انصاف را رعایت کنیم، یک جانبه به موضوع نگاه نکنیم و به قول معروف کارشناسانه این مقایسه‌ها را انجام دهیم. آیگپ هم تمام سعی خودش را انجام می‌دهد تا بتواند نظر و سلیقه مخاطب ایرانی را لحاظ کند و به آن جایگاهی که مورد رضایت مخاطب است، دست یابد. یکی از مزیت‌هایی که می‌توان به آن اشاره کرد ارزان بودن ترافیک داخلی برای کاربران است که تلگرام و دیگر پیام‌رسان‌های خارجی از آن برخوردار نیستند.

.

حریم خصوصی کاربران خط قرمز آیگپ است و هیچ گاه اطلاعات شخصی آنها را در اختیار هیچ نهادی قرار نداده‌ایم

یکی از نارضایتی‌های بزرگ کاربران در استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی از جمله آیگپ این است که به راحتی اطلاعاتشان در اختیار دستگاه‌های اطلاعاتی قرار می‌گیرد؛ شما در این خصوص چه توضیحی دارید؟

این سوال یکی از چالش‌های تمام پیام‌رسان‌های ایرانی است. ما به هر طریق ممکن سعی کردیم و می‌کنیم که این ذهنیت را از کاربر دور کنیم. ما اطلاعات شخصی آنها را به راحتی در اختیار نهاد امنیتی و یا قضایی قرار نمی‌دهیم. اما متاسفانه این دیدگاه بدون داشتن سند و مدرک در محافل بیان می‌شود. وقتی شما به عنوان خبرنگار یک رسانه این سوال را مطرح می‌کنید باید نمونه‌ای در این زمینه داشته باشید. این که نارضایتی است یا شایعه، ما باید این دو را از هم تفکیک کنیم. نارضایتی یعنی این اتفاق رخ داده و سند و مدرک در دست است که ما خدایی نکرده اطلاعات کاربر را در اختیار ارگان‌هایی قرار داده‌ایم که تا به حال یک مورد هم در این زمینه نداشته‌ایم. پس می‌توان گفت این موضوع کاملا شایعه است. ایجاد این ذهنیت در کاربر هم بخاطر بدسلیقگی دولت در معرفی پیام‌رسان‌های ایرانی به مخاطبین است.

این موضوع را من با اطمینان عرض می‌کنم که در آیگپ حریم خصوصی کاربران از ابتدای تاسیس چه در بخش سیاستگذاری و چه در بخش فنی خطوط قرمز بوده و هیچ گاه به راحتی اطلاعات شخصی کاربران را در اختیار هیچ نهادی قرار نخواهیم داد.

ما در بخش فنی موضوع هک را به صفر رساندیم و از لحاظ لایه‌های حکومتی هم مطابق قوانین کشور عمل می‌کنیم و خواهیم کرد. به عنوان مثال اگر در یک اپ پرداخت، تخلفی از سوی کاربر صورت گیرد با دستور قضایی اطلاعات بانکی در اختیار قوه قضاییه قرار خواهد گرفت تا پیگیری‌های قضایی صورت گیرد. در خصوص اطلاعات کاربران همانطور که پیش از این گفتم ما تابع قانون هستیم و اگر کلاهبرداری و یا سوءاستفاده‌ای صورت گیرد ما موظف هستیم بر اساس درخواست دادگاه، اطلاعات حساب کاربری مشخص شده را ارائه دهیم. این موضوع در تمام دنیا رایج است؛ به عنوان مثال اگر در توییتر و یا اینستاگرام کلاهبرداری و قانون شکنی صورت گیرد، آنها موظف هستند اطلاعات کاربری که مرتکب جرم شده است را در اختیار دادگاه‌های آمریکا قرار دهند و ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم. اما در پایان این سوال باید عرض کنم که خوشبختانه تا به این لحظه هیچ درخواستی برای این امر به ما ابلاغ نشده است.

آیکپ هیچ کمک مالی از دولت دریافت نکرده است / سرورهای ما به اندازه پیام‌رسان‌های خارجی گسترده نیست

بسیاری از کاربران از تعداد زیاد پیامرسان‌های داخلی ناراضی هستند و معتقدند که امکان تجمیع همه پیام‌رسان‌ها در یک پیام‌رسان واحد با زیرساخت قدرتمند وجود دارد؛ آیا پیشنهادی در این خصوص از سوی دستگاه‌های متولی امر به شما شده است و اینکه اگر شده چرا اقدام لازم صورت نگرفته است؟

این سوال بسیار خوبی است. من خودم در بسیاری از جلسات و مصاحبه‌های مطبوعاتی و رسانه‌ای به این موضوع اشاره کرده‌ام. من خودم یکی از منتقدین تعداد بالای پیام‌رسان‌های داخلی هستم، اما موافق این قضیه هم نیستم که باید به یک پیام‌رسان محدود شود. اگر این اتفاق رخ دهد ما رقابت و توسعه را از پیام‌رسان‌های ایرانی خواهیم گرفت. من اعتقاد دارم باید تعداد پیام‌رسان‌ها را در حدی متعادل نگه داشت.

ما در این زمینه پیشنهاد ادغام هم ارائه داده‌ایم به این شکل که ظرفیت‌ها در تمام زمینه‌های فنی، سخت‌افزاری، نیروی انسانی و... با هم تجمیع شود و به نظر من بین دو یا سه تا از پیام‌رسان‌های حال حاضر این امکان بسیار وجود دارد و می‌تواند اتفاقات خوبی را رقم بزند. البته موضوع ادغام کاملا به لایه‌های مالکیت و سهامداری پیام‌رسان‌ها مرتبط است و آنهایی که خصوصی هستند راحت‌تر می‌توانند پای مذاکره بیایند.

اما اینکه توقع داشته باشیم متولی دولتی پا پیش بگذارد این امکانپذیر نیست، زیرا مجموعه وزارت ارتباطات در وظایف اولیه خودش معطل مانده و اینکه بخواهد وارد این جریان ادغام شود مسلما محکوم به شکست خواهد بود. به نظر من خود پیام‌رسان‌های ایرانی باید در لایه‌های مالکیتی مذاکره را آغاز کنند و به یک راه‌حل مناسب برسند. چون ما در این بخش با دو دیدگاه روبه‌رو هستیم. یک دیدگاه اعتقاد دارد که فقط ظرفیت‌های فنی ادغام شوند و دومین دیدگاه که دیدگاه خود من هم هست این موضوع که ادغام به صورت واقعی صورت گیرد. یعنی کلیه امور فنی، مدیریتی، بازاریابی و کسب و کار، دانش فنی و... با هم ادغام شوند تا در نهایتا بتوانیم سرویس‌های مناسبی به کاربران ارائه دهیم.

همانطور که میدانید پیامرسان تلگرام برای صرفه جویی در مصرف اینترنت کاربران شرایطی فراهم کرده که هنگام ارسال ویدئو به صورت خودکار حجم ویدئو کاهش پیدا می‌کند؛ بسیاری از کاربران ما از میزان زیاد حجم مصرفی در آیگپ گلایه دارند؛ الگوی تبدیل ویدئو و تصویر در پیام‌رسان آیگپ چگونه است و اینکه آیا این مشکل را قبول دارید؟

این امکان در پلتفرم‌های مختلف آیگپ دیده شده است. کاربر به دو صورت می‌تواند فایل مورد نظر خود را ارسال کند. یک روش فشرده‌سازی و ارسال فایل ویدئو با حجم کمتر است و روش دوم برای عدم کاهش کیفیت ارسال اصل فایل است. در زمینه الگو هم که پرسیدید بسیار مبحث فنی و پیچیده است اما در همین حد خدمت شما عرض کنم که ما از الگوهای استاندارد و به روز که در پیام‌رسان‌های پیشرو هم وجود دارد استفاده می‌کنیم.

در ضمن پیام‌رسان آیگپ در توافقات خود با اپراتورها هزینه را برای کاربر ارزان‌تر کرده  است. به طور مثال در اپراتور اول کشور (همراه اول) هزینه ترافیک آیگپ رایگان است و در سایر اپراتورهای ارتباطی نیز هزینه پرداختی از سمت کاربر یک سوم محاسبه می‌شود.

دلیل وجود مشکل در ارسال کد تایید هنگام ورود کاربران جدید به پیام‌رسان آیگپ چیست؟

 مشکل ارسال کد زمانی رخ می‌دهد که حجم درخواست‌ها زیاد باشد، در آن مقطع که اینترنت جهانی قطع شد سرویس‌دهندگان ارسال پیامک با حجم بسیار بالایی از تقاضا روبه‌رو شدند که بعد از اضافه شدن سرویس‌دهنده‌های جدید این مشکل مرتفع شد. اما نکته‌ حائز اهمیت این است که در آن زمان در برخی مناطق به خاطر شرایط خاص، حتی پیامک‌های موبایل هم قطع شده بود و اصلا امکان ارسال پیامک انبوه وجود نداشت و این دیگر از اختیارات ما خارج بوده است.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «حریم خصوصی، خط قرمز آیگپ است/ موافق ادغام هستیم، اما نباید پیام‌رسان‌ها به یک عدد محدود شوند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..