تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مستند زندگی مرحوم شیخ عباس پورمحمدی پخش می‌شود

به گزارش خبرنگارحوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مستند «مردمی و انقلابی» روایتی از زندگی شیخ عباس پورمحمدی از روحانیون مبارز و انقلابی رفسنجان، امروز حوالی ساعت ۱۷:۵۰  روی آنتن شبکه سه می‌رود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ عباس پورمحمدی از روحانیون برجسته و مبارز، پدر علی‌اصغر پورمحمدی مدیر سابق شبکه سه سیما بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ عباس پورمحمدی در سال ۱۳۰۳ در روستای ماهونک شهرستان رفسنجان در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد.

در اوایل جوانی به خیاطی اشتغال داشت و در کنار آن، مقدمات علوم دینی را در حوزه علمیه رفسنجان می‌آموخت. او پس از مدتی با تشویق و حمایت یکی از خیرین منطقه، به یزد رفت و در حوزه علمیه این شهر به‌صورت جدی به تحصیل پرداخت. حجت‌الاسلام پورمحمدی در این دوره هم‌مباحثه آیت‌الله مصباح یزدی بود. سپس عازم شهر قم شد و کسب علوم دینی را در سطوح عالی‌تر دنبال کرد. حضور در حوزه علمیه قم و شرکت در درس خارج فقه امام خمینی (ره)، زمینه آشنایی ایشان با علمای طراز اول کشور و مبارزان سیاسی را فراهم کرد. از دوستان و هم‌مباحثه‌ای‌های ایشان در این دوره نیز می‌توان به آیت‌الله العظمی نوری همدانی و آیت‌الله دری نجف آبادی اشاره کرد.

مستند مردمی و انقلابی

حجت‌الاسلام پورمحمدی سپس به شهرستان رفسنجان بازگشت. با همت ایشان و همراهی مردم و خیرین شهر، خانه‌های اطراف مسجد خریداری شد و این مسجد نیز به‌شکلی بزرگ و مناسب تجدید بنا گردید. توسعه مسجد، ظرفیت‌های آن را افزون کرد و امکان برگزاری جلسات و انجام سخنرانی‌های عمومی با حضور خیل کثیر مشتاقان به‌ویژه جوانان را فراهم ساخت.

حجت‌الاسلام پورمحمدی در کنار فعالیت‌های تبلیغی و مبارزاتی، در خدمت به مردم نیز پیش‌قدم بود. درب منزل ایشان همواره به روی نیازمندان باز بود و هرکس مشکلی داشت، به ایشان مراجعه می‌کرد.

مستند مردمی و انقلابی

با گسترش مبارزات انقلابی، سخت‌گیری‌های رژیم نیز افزایش یافت. اجازه حضور در مسجد به برخی وعاظ داده نمی‌شد و سخنرانی برخی روحانیون نیز برای جلوگیری از دست‌گیری نیمه‌کاره رها می‌ماند. حجت‌الاسلام پورمحمدی نیز مرتباً مورد بازخواست قرار گرفته و رژیم برای ممانعت از ادامه فعالیت‌های روشنگرانه و مبارزاتی در مسجد امام، ایشان را تحت فشار قرار می‌داد. پس از مدتی، حکم ممنوع‌المنبری ایشان صادر شد. این اقدامات رژیم مانع فعالیت‌های مبارزاتی وی نشد. سرانجام در اولین چهل‌ام قیام ۱۹ دی مردم قم، به دعوت ایشان و دیگر علمای شهر، تظاهراتی در رفسنجان برگزار شد که منجر به دستگیری، محاکمه و صدور حکم تبعید برای ایشان به مدت سه سال گردید. حجت‌الاسلام پورمحمدی ابتدا به زابل تبعید شد، سپس به سراوان منتقل گردید، و در نهایت به بندر لنگه انتقال داده شد.

مستند مردمی و انقلابی

از زمان بازگشت به رفسنجان تا پیروزی انقلاب، همچون سال‌های پیش از تبعید، مبارزات انقلابی با محوریت ایشان و مسجد امام خمینی (ره) ادامه یافت. پس از انقلاب نیز رسیدگی به اولویت‌ها، انجام امور بر زمین مانده و خدمت‌رسانی به نظام اسلامی و مردم، مشی همیشگی ایشان بود. یکی از ضرورت‌های آن زمان، تلاش در جهت تربیت سیاسی نیرو‌ها و آگاه‌سازی مردم بود.یکی دیگر از اولویت‌های کشور در دهه ابتدایی انقلاب دفاع مقدس بود. ضمن آنکه فعالیت‌های مربوط به پشتیبانی از جنگ در مسجد امام صورت می‌گرفت، حجت‌الاسلام پورمحمدی شخصاً چندین مرتبه به‌عنوان نیروی تبلیغی عازم جبهه‌های حق علیه باطل گردید. در یکی از این سفر‌ها و در پشت خطوط فاو، ایشان دچار حمله شیمیایی شد در پی آن ماه‌ها در تهران و رفسنجان بستری گردید. همچنین فرزند و نوه ایشان، حجت‌الاسلام علی پورمحمدی و حجت‌الاسلام محمدسعید کشمیری و دو برادر زاده‌شان در جبهه‌های نبرد به فیض شهادت نائل آمدند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مستند زندگی مرحوم شیخ عباس پورمحمدی پخش می‌شود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..