تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




زنگوله بال برای اولین بار در شهرستان بن چهارمحال و بختیاری مشاهده شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان  ، شهرام احمدی گفت: تعداد یک فرد پرنده زنگوله بال برای نخستین‌بار در استان، توسط سید محمد علی نوربخش رضایی در شهرستان بن شناسایی و این شناسایی ثبت شد.

 وی افزود: پیش از این، حفاظت محیط زیست استان گزارشی از مشاهده این پرنده در استان را دریافت نکرده بود و این پرنده در کلینیک مجاز زیر نظر حفاظت محیط زیست استان تحت درمان است.

احمدی اظهار داشت: زنگوله بال با نام علمی (Otix tetrax) با 42 سانتی‌متر طول کمتر از نصف اندازه میش مرغ است که محتاط بودن بیش از حد این پرنده مشاهده آن را دشوار می‌سازد.

وی اضافه کرد: پرنده های نر بالغ دارای پرهای قهواه ای رنگ و پرهای شکمیش به رنگ سفید بوده که به رنگ خاکستری نیز می‌رسد، همچنین این پرنده با نوار گردنی سیاه رنگی دارد و پرندگان نابالغ از نظر ظاهری شبیه به زنگوله‌بال‌های ماده هستند.

 احمدی ادامه داد: این پرنده روی صورت و گردنش نشانه مشخصی ندارد، رفتارش مانند میش‌مرغ است ولی به سهولت می‌دود و هنگام مخفی شدن قوز کرده روی زمین پهن می‌شود.

وی درباره زیستگاه این پرنده عنوان کرد: این گونه مشاهده شده جدید در دشت‌های سرسبز و مزارع گندم و شبدر زیست می‌کند که دارای پوشش گیاهی باشند تا مکانی مناسب برای پنهان شدن باشد.

این مقام مسئول اذعان داشت: این گونه، پروازش خیلی سریع است، بال زدن پرنده نر، سریع و توأم با صدایی سوت مانند و در پرواز بطور کلی سفید بنظر می‌آید ولی نوک بالهایش سیاه و مشخص است و اوج پروازش از میش مرغ خیلی بیشتر است.

وی عنوان کرد: پرنده زنگوله بال معمولاً بصورت دسته‌های کوچک پرواز می‌کند، ولی در پاییز به صورت گله‌های بزرگ نیز دیده می‌شود.

احمدی در پایان تصریح کرد: حفاظت از محل‌های تولید مثل پرندگان و حیات وحش استان در بقایشان تأثیر به سزایی دارد.

شهرستان بن شامل دو بخش مرکزی به مرکزیت بن و بخش شیدا به مرکزیت شهر یان چشمه است و منطقه حفاظت شده شیدا نیز در 27 کیلومتری شمال شهرستان شهرکرد و در این شهرستان واقع شده است.

46
 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «زنگوله بال برای اولین بار در شهرستان بن چهارمحال و بختیاری مشاهده شد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..