تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اینتل پردازنده‌ گرافیکی حرفه‌ای جدیدی از خانواده Xe طراحی می‌کند

معاون ارشد اینتل عضو جدیدی از خانواده‌ی پردازنده‌های گرافیکی Xe را رونمایی کرد. به‌ گفته‌ی وی، این کارت گرافیک جدید در تیم توسعه‌ی اینتل به «پدر همه‌ی محصولات» شهرت دارد.

اینتل خانواده‌ی پردازنده‌های گرافیکی Xe را تاکنون دور از هیاهوی رسانه‌ای پیش برده است. درواقع، اخبار زیادی درباره‌ی این محصولات به‌گوش نمی‌رسد؛ اما اکنون راجا کادوری، معاون ارشد اینتل، اطلاعاتی از محصول جدید این خانواده ارائه داد که نشان‌دهنده‌ی پردازنده‌ای پرقدرت است. معاون ارشد اینتل می‌گوید تیم توسعه لقب «پدر همه‌ی محصولات» را برای پردازنده‌ی جدید انتخاب کرده‌ است.

مقاله‌های مرتبط:

راجا کادوری محصول جدید را یکی از قطعات سیلیکونی بزرگ جهان می‌داند؛ البته درحال‌حاضر، لقب بزرگ‌ترین تولید سیلیکونی جهان دراختیار تراشه‌‌ای به‌نام Wafer Scale Engine است. به‌هرحال صرف‌نظر از مقایسه‌ی کادوری با تراشه‌های دیگر، می‌توان چشم‌اندازی کلی از ابعاد محصول آتی اینتل در دسته‌ی پردازنده‌های گرافیکی متصور شد. به‌علاوه، اکنون می‌دانیم هیاهوی خبری درباره‌ی پردازنده‌های Xe دیگر به‌‌صورت رسمی شروع شده است.

معاون ارشد اینتل که وظیفه‌ی مدیریت کل تیم معماری را هم برعهده دارد، اخیرا از تیم طراحی در بنگلور هند بازدید و درباره‌ی آن توییتی منتشر کرد. کادوری سعی نکرد توجه رسانه‌ای زیادی را به رخدادهای در حال انجام در تیم توسعه جلب کند؛ اما به‌هرحال به‌دنبال جلب توجه کلی بود. کادوری در حساب توییتری خود نوشت:

تیم طراحی اینتل در بنگلور کاملا مشغول توسعه‌ی Xe HP است. آن‌ها نتایج خوبی در تولید تراشه‌ها به‌دست آوردند که به‌راحتی می‌تواند بزرگ‌ترین تراشه‌ی ساخته‌شده در هند و نیز جزو بزرگ‌ترین‌ها در دیگر نقاط جهان باشد. تیم طراحی به این کارت گرافیک لقب «پدر همه‌ی محصولات» داده‌ است.

نکته‌ی اول در اظهارنظر کادوری این است که او از نام Xe HP به‌جای Xe برای محصول جدید استفاده می‌کند. او از این نام استفاده می‌کند؛ چون نمونه‌های اولیه‌ی Xe محصولات قدرتمند نخواهند بود و پسوند HP به‌خاطر قدرت فراوان (High Performance) برای پردازنده‌ی گرافیکی مذکور استفاده می‌شود. اینتل تاکنون از نام‌‌های بسیار ساده برای محصولاتش استفاده کرده و درنتیجه، می‌توان HP را همان مخفف High Performance دانست.

گرافیک Xe

هنوز مشخص نیست طراحی جدید با پردازنده‌ی گرافیکی پونته‌وکیو ارتباطی دارد یا خیر. به‌هرحال، صرف‌نظر از تمامی تخمین‌ها و ادعاها، می‌توان بالاخره تأیید کرد اینتل به حوزه‌ی تولید پردازنده‌های گرافیکی بسیار قدرتمند وارد می‌شود. ناگفته نماند پردازنده‌ی گرافیکی پونته‌وکیو Xe اینتل با لیتوگرافی هفت‌نانومتری تولید می‌شود.

تراشه‌ی جدید بزرگ‌ترین تراشه‌ی طراحی‌شده در هند خواهد بود

طراحی تراشه‌ها تا تبدیل به محصول نهایی و عرضه در فروشگاه‌ها، حداقل به دو سال زمان نیاز دارد؛ ازاین‌رو، نمی‌توان انتظار داشت محصول جدید اینتل تا سال ۲۰۲۱ روانه‌ی بازار شود. به‌علاوه، می‌دانیم محصول اینتل با معماری ۷ یا ۱۰ نانومتری تولید خواهد شد و احتمالا تحت‌تأثیر چالش‌های تولید و عرضه‌ی تراشه‌های مذکور باشد.

راجا کادوری در بخش دیگری از توییت خود، تراشه‌‌ی جدید را بزرگ‌ترین محصول طراحی‌شده در هند و یکی از بزرگ‌ترین تراشه‌های جهان می‌داند. قبلا گفته شد به‌احتمال زیاد، او Wafer Scale Engine را به‌عنوان رقیب مقایسه‌ی ابعادی در نظر ندارد؛ درنتیجه، می‌توان حداکثر ابعاد شبکیه‌ی ۸۰۰ میلی‌مترمربع را برای تراشه‌ی مذکور متصور شد. اگر اینتل از قالبی با ابعاد ۷۵۰ تا ۸۰۰ میلی‌متر مربع استفاده کند، شاهد بزرگ‌ترین پردازنده‌ی گرافیکی جهان خواهیم بود که قطعا قدرت پردازشی درخورتوجهی هم خواهد داشت.

باتوجه‌به ابعاد ادعایی معاون ارشد اینتل، می‌توان کارایی و قدرت پردازنده‌ی گرافیکی Xe HP را تخمین زد؛ اما به بررسی عمیق‌تری نیاز دارد. بااین‌همه، اخبار جدید نشان می‌دهد پردازنده‌های گرافیکی هنوز در اولویت اینتل هستند و تا دوسه سال آینده برای آن‌ها برنامه‌ریزی شده است. اگرچه کارشناسان انتظار ندارند نسل اول و دوم پردازنده‌های گرافیکی Xe، بسیار قدرتمند و کارا باشند، می‌توان انتظار محصولاتی رقابتی را برای سال ۲۰۲۱ داشت.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اینتل پردازنده‌ گرافیکی حرفه‌ای جدیدی از خانواده Xe طراحی می‌کند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..