تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




روش های کاربردی برای فهم خوشبختی در زندگی

روش های کاربردی برای فهم خوشبختی در زندگی روش های کاربردی برای فهم خوشبختی در زندگی 

صبح از خواب بیدار شدن ، خانواده سالم ، بدن سالم ، اینا همش خوشبختی است اما بعضی ها خوشبختی را فقط در پول و مادیات میفهمند که متاسفانه برداشت غلط آن ها را می رساند در ادامه با روش های کاربردی برای فهم خوشبختی در زندگی سایت تالاب را دنبال کنید.

احساس خوشبختی کاملا به طرز فکر افراد بستگی دارد. برخی از افراد ممکن است در ظاهر و دید دیگران خوشبخت نباشند اما در دیدگاه خودشان زندگی خوبی را متصور هستند. گاهی اوقات احساس می‌کنیم به آنچه که دوست داشتیم نرسیدیم یا حس خوبی نسبت به خود یا زندگی‌مان نداریم.

اما داشتن حس خوشبختی در گرو رسیدن به تک تک آرزوها و خواسته‌هایمان نیست. شاید با پی بردن به نکات هر چند کوچک، بتوانیم حس خوشبختی را در وجودمان زنده کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا قدم به قدم یاد بگیریم که چگونه احساس خوشبختی کنیم.

ناامیدی‌ می‌تواند به راحتی حال هر کسی را بد کند. با این حال همیشه باید به یاد داشته باشید که شما تحت کنترل تصمیم‌های خود هستید و باید به چیزی که تلاش می‌کنید به‌دست بیاورید، به شخصیت و به زندگی خود احترام بگذارید. گاهی اوقات تغییر دادن دیدگاه، همان چیزی است که شما نیاز دارید تا نسبت به خود و زندگی‌تان احساس بهتری داشته باشید.

گام اول: با خودتان و دیگران با مهربانی رفتار کنید

۱. ویژگی‌های مثبت‌تان را تقویت کنید

برای ایجاد حس خوشبختی همیشه باید ویژگی‌های مثبت خود را یادآوری کنیم. فراموش کردن یا نادیده گرفتن ویژگی‌های مثبت و خوبی که لیاقت‌شان را دارید، بسیار آسان است. آیا شما فردی مثبت‌نگر هستید؟ آیا فردی دلسوز هستید؟ آیا به خانواده‌ی خود اهمیت می‌دهید و آنها را گرامی می‌دارید یا اینکه فقط به واسطه‌ی خون یا انتخابی که کرده‌اید، با آنها رابطه دارید؟

۲. با خودتان مهربان باشید

داشتن حس خوشبختی در زندگی، ابتدا با داشتن احساس خوب نسبت به خودتان شروع می‌شود؛ اگرچه تمرکز کردن روی جنبه‌های منفی به جای ویژگی‌های مثبت، بسیار آسان‌تر است. به طور آزمایشی ۲۴ ساعت رفتارتان با خودتان را تحت نظر بگیرید. در طول روز فهرستی از زمان‌هایی که با خودتان حرف زده‌اید، تهیه کنید.

در پایان روز به حرف‌های منفی که به خودتان زده‌اید، نگاهی بیندازید. فهرست دیگری تهیه کنید و آن عبارت‌های منفی را به روشی مثبت و صادقانه بنویسید.برای مثال صبح کلیدهای خود را فراموش کرده‌اید و ذهن‌تان به طور خودکار به شما می‌گوید: «ای ابله! کلیداتو جا گذاشتی»؛ این مورد را در فهرست خود یادداشت کنید. در فهرست بعدی، می‌توانید این تفکر را این‌گونه تغییر دهید: «من ابله نیستم. من کسی هستم که گاهی اشتباه می‌کنم.»

۳. به خودتان جایزه بدهید

حتما برای رشد و آموزش خود وقت بگذارید. زندگی چالش‌برانگیز است و آموزش و رشدتان می‌تواند به شما انگیزه بدهد که با دیگران مهربان‌تر باشید. رفتار ما با خودمان، معمولا انعکاس همان رفتاری است که با دیگران داریم. از خودتان شروع کنید، هر روز تمرین کنید که با خودتان مهربان باشید و طبیعی است

که این محبت به دیگران نیز برسد. سعی کنید به رستورانی که دوست دارید بروید یا از خوردن دسر مورد علاقه‌تان لذت ببرید. این مهربانی حتی می‌تواند شکل ساده‌تری داشته باشد؛ مثلا موهایتان را کوتاه کنید یا به مراکز ماساژ بروید.

۴. با بدن‌تان مهربان باشید

اگر شما رفتار خوبی با بدن‌تان داشته باشید، راحت‌تر می‌توانید با دیگران هم مهربان باشید. البته قرار نیست که سبک زندگی‌تان را کاملا تغییر بدهید، بلکه کافی است اهداف ساده‌ای طرح کنید و رفتار بهتری با بدن‌تان داشته باشید. مثلا اگر ورزش نمی‌کنید، برنامه بریزید که روزی ۱۰ دقیقه پیاده‌روی خواهید کرد. یا برنامه و رژیم غدایی‌تان را بازبینی و تغییراتی را در آن اعمال کنید که شما را سالم‌تر می‌کنند. مثلا اگر هفته‌ای سه بار فست‌فود می‌خورید، آن را به یک بار کاهش دهید.

۵. اهدافی برای مهربان‌تر بودن تعیین کنید

شما باید حس کنید که در تلاش برای مهربان بودن هستید و باید برای این امر اهدافی تعیین کرده و به آنها عمل کنید. سپس در پایان روز بررسی کنید که این رفتار‌ها چه تأثیری در شما داشته‌اند. آیا از مهربان بودن با دیگران احساس رضایت دارید و فکر می‌کنید که فرد بهتری شده‌اید؟ از جمله اهدافی که می‌توانید

تعیین کنید این است که مثلا بگویید امروز حداقل دو بار به افراد غریبه لبخند خواهم زد یا در مثالی دیگر بگویید که امروز فردی را که برای کارهایی مثل رنگ کردن منزل یا اسباب‌کشی نیاز به کمک دارد، پیدا کرده و به او کمک می‌کنم.

۶. در انجمن‌ها فعالیت کنید

یکی از بهترین روش‌ها برای اینکه حس خوبی داشته باشید، حضور در انجمن‌ها و انجام کار‌های خیرخواهانه است. در دنیا افراد زیادی نیازمند کمک هستند و اگر بتوانید به افراد دیگر کمک کنید، قطعا حس بسیار خوبی خواهید داشت. پس زمانی را به حضور افتخاری در انجمن‌ها اختصاص دهید و در پروژه‌های خیرخواهانه‌ی آنها شرکت کنید. پروژه‌هایی مثل کمک به افراد بی‌سرپناه، رسیدگی به حیوانات یا فعالیت‌هایی از این قبیل.

گام دوم: نسبت به خودتان واقع‌گرا باشید

۱. از خودتان انتظارهای واقع‌گرایانه داشته باشید

یکی از مواردی که می‌تواند باعث شود در مورد خودتان احساس رضایت کنید، این است که انتظارات واقع‌گرایانه داشته باشید. هر فردی ممکن است در طول زندگی‌اش با چالش‌هایی روبه‌رو شود، احساس ناامیدی کند یا اشتباه‌هایی مرتکب شود. شما باید قبول کنید که این موارد هم بخشی از زندگی هستند، خودتان را آن‌طور که هستید بپذیرید و انتظار‌های معقولی داشته باشید تا در مورد خودتان و زندگی‌تان حس بهتری داشته باشید.

۲. فهرستی از ویژگی‌های خاص‌تان بسازید

افراد معمولا کنترلی روی ویژگی‌های فیزیکی که به ارث برده‌اند، ندارند. پس به هیچ وجه نباید برای این موارد خودتان را ناراحت کنید و بهتر است از قید و بند چنین مواردی رها شوید. خودتان را به عنوان یک فرد خاص ببینید که با دیگران تفاوت دارد. شما حتی می‌توانید فهرستی از ویژگی‌های فیزیکی مخصوص به خودتان تهیه کنید و ببینید که آنها چطور باعث شده‌اند تا شما، به همانی که هستید تبدیل شوید.

۳. علایق‌تان را یادداشت کنید

شغلی که شما دارید، تأثیر زیادی روی شخصیت و زندگی‌تان دارد. سعی کنید چیزهایی را که واقعا دوست دارید یادداشت کنید و سعی کنید بین آنها و وظایف شغلی یک تعادل ایجاد کنید؛ چرا که این تعادل باعث خواهد شد تا در مورد خودتان و زندگی‌تان حس بهتری داشته باشید. برای مثال اگر به فیلم‌سازی علاقه دارید،

می‌توانید در مورد آن با دوستان‌تان صحبت کنید یا حتی مواردی را که ساخته‌اید در سایتی مثل یوتیوب به اشتراک بگذارید. در مثالی دیگر اگر شما به موتور سیکلت علاقه دارید ولی کارتان اجازه نمی‌دهد که تمام وقت به تعمیر موتور سیکلت بپردازید، این کار را به عنوان یک سرگرمی دنبال کنید و در اوقات فراغت‌تان سراغش بروید.

۴. همه‌ی تلاش‌تان را بکنید و در نهایت نتیجه را بپذیرید

در هر موقعیتی، سعی کنید تمام تلاش‌تان را انجام دهید. ولی به این مورد هم دقت کنید که همیشه قرار نیست تلاش شما منجر به بهترین نتیجه شود. پس مسئله‌ای که مهم است این است که بدانید شما همه‌ی تلاش‌تان را انجام داده‌اید و دیگر مهم نیست که این تلاش بهترین نتیجه‌ی ممکن را در پی داشته است یا خیر. برای مثال فرض کنید که شما قرار بود در محل کارتان در مورد یک موضوعی سخنرانی کنید ولی همان روز به شدت سرما

خوردید و سخنرانی آن‌طور که باید خوب پیش نرفت. در این حالت باید از خودتان سؤال کنید که آیا با وجود سرماخوردگی و مشکلات پیش آمده، همه‌ی تلاش‌تان را برای ارائه‌ی یک سخنرانی خوب کرده‌اید؟ اگر جواب‌تان به این سؤال مثبت باشد پس دیگر خودتان را بابت این موضوع سرزنش نکنید.

البته صحبت کردن در مورد این کار بسیار راحت‌تر از انجام دادن آن است. ولی اگر واقع‌گرایانه به موضوع نگاه کردید و با خودتان در مورد میزان تلاش‌تان صادق بودید، پس دیگر نباید نگران نتیجه باشید. مثلا در مورد شرایط قبلی که به آن اشاره کردیم، باید قبول کنید که ارتقای شغلی شما فقط وابسته به یک سخنرانی نیست و به عملکرد کلی‌تان در تمامی جنبه‌ها بستگی دارد. پس نباید به خاطر اینکه در یک سخنرانی خوب نبوده‌اید، خودتان را سرزنش کنید.

۵. از شکست‌هایتان درس بگیرید

به هر حال ممکن است همه‌ی ما هر از گاهی در زندگی به هدفی که داریم نرسیم یا در کاری شکست بخوریم. ولی به جای آنکه مدام به آن شکست فکر کنید، جنبه‌های مثبتش را ببینید و از آن درس بگیرید. برای مثال ممکن است شما از فردی خوش‌تان بیاید و پس از مدتی تصمیم بگیرید

که به او پیشنهاد دوستی بدهید ولی این فرد پیشنهاد شما را قبول نکند. در این شرایط نباید به دلیل مخالفت فرد مقابل احساس ناراحتی کنید. در عوض به این فکر کنید که چقدر شجاع بودید که پیشنهادتان را مطرح کردید. یا در مثالی دیگر شما در یک مصاحبه استخدامی شرکت کرده‌اید ولی در نهایت پذیرفته نشده‌اید. به جای اینکه به دلیل به دست نیاوردن شغل ناراحت شوید، سعی کنید اشتباهاتی را که در مصاحبه کرده‌اید پیدا و در مصاحبه‌های بعدی رفع کنید.

همیشه سعی کنید مواردی را که در رسیدن به آنها شکست خورده‌اید، یادداشت کنید تا بتوانید دلایل این شکست را پیدا کرده و از آنها درس بگیرید.

۶. قدردان و سپاسگزار باشید

یکی از مواردی که باعث می‌شود رفتار خوبی داشته باشید، این است که قدر داشته‌های زندگی‌تان و حتی چالش‌های آن را بدانید. شما می‌توانید فهرستی از ۱۰ موردی را تهیه کنید که بابت آنها احساس رضایت می‌کنید و سپاسگزار هستید. سپس هر زمان که حس کردید انگیزه‌ی کافی ندارید، این ۱۰ مورد را به یاد بیاورید. این فهرست را همیشه در دسترس نگه دارید تا بتوانید در مواقع نیاز سریع سراغ‌شان بروید.

گام سوم: ارزش‌های خود را تعیین کنید

۱. هدف‌تان پیشرفت باشد نه بی‌نقص بودن

یکی از اصلی‌ترین عواملی که باعث می‌شود در مورد خودتان و زندگی‌تان احساس خوشبختی داشته باشید، این است که بدانید شما و زندگی مدام در جریان و در حال پیشرفت هستید. تا زمانی که حس کنید پیشرفت می‌کنید، در مسیر درستی حرکت می‌کنید. این پیشرفت همچنین باید به شما انگیزه‌ی کافی بدهد و باعث شود احساس رضایت کنید. شما می‌توانید این جمله را که «پیشرفت مهم است نه بی‌نقص بودن» چندین بار در طول روز تکرار کنید.

۲. خصوصیات فردی را که دوست دارید به آن تبدیل شوید، یادداشت کنید

طبیعی است که همه ما دوست داریم یک سری خصوصیات و ویژگی‌ها را داشته باشیم. شما می‌توانید این خصوصیات را یادداشت کرده و سعی کنید آنها را در خودتان ایجاد کنید. اگر شما دقیقا بدانید که می‌خواهید به چه فردی تبدیل شوید و همان‌طور که در قسمت قبل توضیح دادیم، به «پیشرفت» بیشتر از «بی‌نقص بودن» اهمیت بدهید،

پس از مدتی خواهید دید که به اهداف‌تان رسیده‌اید و خصوصیات جدید در شما پدید آمده‌اند و این خودش یعنی اینکه یک گام به خوشبختی نزدیک‌تر شده‌اید.

۳. از افراد منفی‌نگر دوری کنید

بهتر است از افراد و رابطه‌هایی که سودی برای‌تان ندارند، دوری کنید. در عوض سعی کنید افرادی کنارتان باشند که شما را باور دارند، اعتماد به نفس را در شما بیشتر می‌کنند و حتی می‌توانند در مواقع ناراحتی دوباره به شما انگیزه و امید بدهند. اگر افرادی در اطراف‌تان دارید که منفی‌نگر هستند،

بهتر است از آنها فاصله بگیرید. حتی می‌توانید با افراد در مورد برخوردی که با شما دارند، صحبت کنید. در نهایت هم خودتان تصمیم‌گیرنده هستید که چه افرادی باید در کنارتان بمانند و کدام‌ها باید حذف شوند. داشتن افرادی که به شما انرژی مثبت می‌دهند و حمایت‌تان می‌کنند، بسیار عالی است و باعث می‌شود تا احساس رضایت بیشتری از خودتان داشته باشید.

۴. خودتان را ستایش کنید

 به گزارش تالاب اگر کار‌های مثبتی انجام می‌دهید، بابت آنها خودتان را تشویق و ستایش کنید. مثلا اگر هدف شما این بود که در طول روز به دو غریبه لبخند بزنید و این کار را انجام دادید، خودتان را بابت این مهربانی ستایش کنید. چرا که شاید آن فرد غریبه از این لبخند شما بسیار خوشحال شده باشد. همچنین مطمئن شوید که شما ارزش کارهای مثبتی را که انجام می‌دهید، می‌دانید.

داشتن احساس خوشبختی در زندگی خیلی هم سخت نیست، فقط باور کنید که لیاقت خوشبختی را دارید و سعی کنید مواردی را که ذکر کردیم انجام بدهید. آن‌وقت می‌بینید کم‌کم سروکله‌‌ی خوشبختی در زندگی‌تان پیدا می‌شود.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «روش های کاربردی برای فهم خوشبختی در زندگی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..