تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نگاهی به عظمت علم «امام جعفرصادق(ع)»/ تاثیرگذاری امام ششم در گسترش مذهب شیعه

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام علی‌اکبر رخصی کارشناس علوم قرآنی، ضمن اشاره به جایگاه علمی «امام جعفر صادق (ع)» گفت: در زمان زندگی این امام بزرگوار  تغییر خلافت از بنی امیه به بنی عباس در حال شکل گیری بود و
این امر زمینه را برای فعالیت «امام جعفر صادق (ع)» فراهم کرد تا بتوانند آموز‌ه‌های دینی را توسعه دهند.

این کارشناس علوم قرآنی در همین راستا ادامه داد: در این دوره فرصت بسیار خوبی به وجود آمد تا حوزه علمیه‌ای ایجاد شود و ایشان حدود ۴ هزار شاگرد تربیت کنند که این مهم اشاره مستقیم به عظمت علمی «امام ششم (ع)» دارد که همتا ندارد.عظمت علمی «امام جعفر صادق (ع)» همتا ندارد/«امام ششم (ع)» مذهب شیعه را گسترش دادند
***سیره علمی و سیاسی «امام صادق (ع)» در قبال فرقه‌های مختلف

وی ادامه داد: ابو حنیفه که پیشوای فرقه حنفیه است معتقد بود دانشمندتر و عالم‌تر از «امام ششم (ع)» ندیدم. هرگز ندیدم بدون وضو حدیث نقل کند و از نظر علمی هیچ کس به پای این امام بزرگوار نمی‌رسید. هر زمان بر «امام صادق (ع)» وارد شدم وی را جز بر این سه حالت ندیدم، یا در حال نماز، یا در روزه و یا در حال تلاوت قرآن بودند.

رخصی افزود: در زمان امامت «امام صادق (ع)» منصور دواینقی و دو حاکم جائل و ظالم دیگر بر جامعه اسلامی حکومت می‌کردند، اما با وجود این مشکلات این امام بزرگوار مذهب شیعه را گسترش دادند و به مبارزه با مکاتب و مسلک‌های ساخته شده پرداخت.

این کارشناس علوم قرآنی ابراز کرد: فرقه‌های زیادی در زمان «امام صادق (ع)» ایجاد شده بود که یکی از این فرقه‌ها فرقه معتزله بود. اندیشه آنان بر پایه اصالت عقل در برابر نقل بنا شده بود. آن‌ها آموز‌های الهی را کنار گذاشته بودند و بر اساس عقل خود حکم می‌کردند که این امر از نگاه اسلام نادرست بود. «امام صادق (ع)» با این گروه و فرقه صحبت می‌کردند تا اصلاح شوند و تلاش داشتند تا آنان را قانع کنند که در مسیر اشتباه قدم برداشته اند.

رخصی در همین راستا بیان کرد: فرقه دیگر «مرجع» نام داشت، آن‌ها معتقد بودند در مقابل حکام ظالم و فساد الباطن که فسادشان از اعمال شان مشخص است نباید ایستاد و باید سکوت کرد در حالی که اسلام تاکید دارد نه ظلم کنید و نه در مقابل ظلم سکوت کنید. «امام ششم (ع)» تلاش کرد تا اشتباهات آنان را با برگزاری جلسات متعدد مشخص کنند.

عظمت علمی «امام جعفر صادق (ع)» همتا ندارد/«امام ششم (ع)» مذهب شیعه را گسترش دادند
***توسعه جنبش‌های فکری و فرهنگی در زمان «امام صادق (ع)»

وی به شرایط فرهنگی خاص در زمان «امام جعفر صادق (ع)» اشاره و ابراز کرد: جنبش‌های فکری و فرهنگی از زمان «امام صادق (ع)» توسعه پیدا کرد. در این دوره شوق و علاقه فراوانی به آموختن علوم جدید در جامعه اسلامی رواج یافت. زیرا تعالیم «امام ششم (ع)» از حوزه علوم اسلامی سر چشمه می‌گرفت.

این کارشناس علوم قرآنی خاطرنشان کرد: شکل گیری علم تفسیر قرآن، علم حدیث، علم کلام، علم فقه یا علوم بشری همچون علم نجوم، طب، فلسفه و ریاضیات همگی از علوم اسلامی بودند که با کمک «امام صادق (ع)» پایه گذاری و رواج یافتند، این امر رسالت «امام ششم (ع)» را بسیار زیاد کرد. به اعتراف تاریخ اسلام، رخداد‌ها سبب شد تا «امام جعفر صادق (ع)» همچنان به عنوان یکی از عالمان بزرگ زمان خود باقی بمانند.

منبع: میزان

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نگاهی به عظمت علم «امام جعفرصادق(ع)»/ تاثیرگذاری امام ششم در گسترش مذهب شیعه»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..