تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




هزینه های سنگین ازدواج سبب فراموشی هدف اصلی زندگی می‌شود

روانشناس خانواده در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مزاسم های سنگین ازدواج سبب فراموشی هدف اصلی زندگی می‌شودسید مجتبی حورایی روانشناس خانواده در گفت و گو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ازدواج پیامبر اکرم (ص) و حضرت خدیجه (س) و ازدواج‌های ساده در جامعه گفت: برخی افراد امکان برگزاری ازدواج‌های تجملاتی را ندارند و به اجبار ساده برگزار می‌کنند، اما در مواردی داریم که شخصی تمکن مالی دارد اما ازدواج ساده برگزار می‌کند؛ ثروت حضرت خدیجه (س) تا حدی بود که توانایی برگزاری بهترین جشن‌ها را داشت و البته در زمان خودش هم برگزاری جشن‌های تجملاتی غیرمتداول نبود، ولی با این وجود حضرت خدیجه (س) ازدواج خود را ساده برگزار کرد. از صفات انسان متواضع این است که شخص تمکن مالی برای هزینه چیزی را داشته باشد اما انجام ندهد برای نمونه بتواند لباس‌های گرانبها بخرد، اما این کار را انجام ندهد.

وی افزود: با اینکه حضرت خدیجه (س) از لحاظ مالی فردی ثروتمند بود، اما مراسم خود را ساده برگزار کرد و ثروت خود را بخشید و به پیامبر فرمود من فقط می‌خواهم همسر شما باشم. حضرت خدیجه (س) فهمیده بودند که پیامبر (ص) چه شخصیت والایی دارند و از پدر خود خواستند از پیامبر (ص) خواستگاری کنند که پیامبر به دلیل هم کفو نبودن پاسخ منفی دادند. اما حضرت خدیجه (س) فرمودند که من تمام ثروتم را به شما می‌بخشم و به خاطر ایمان و خلق و خوی شما می‌خواهم با شما ازدواج کنم.

حورایی درباره تاثیر ازدواج ساده بر زندگی جوان‌ها گفت: ازدواج ساده از بسیاری جهات قابل تامل است و از طرفی این اقدام و رفتار الگو می‌شود؛ جوانانی که به دنبال برگزاری مراسم خاص هستند این رفتار را دیده اند و می‌گویند ما هم باید انجام بدهیم به همین سبب تشویق می‌شوند از این رو نقش الگویی بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه اگر دوستان صمیمی و بستگان نزدیک ازدواج‌های ساده برگزار کنند، جوانان دیگر هم برای برگزاری ازدواج ساده ترغیب می‌شوند؛ گفت: اگر به این شکل رفتار شود، دیگر جوانان هیچگونه حسرتی ندارند. باید پذیرفت شخصی که مراسم تجملاتی برگزار می‌کند، باعث حسرت دیگران می شود، زیرا دیگران امکان مالی ندارند و همین موضوع سبب چشم نظر و حسادت می‌شود.

حورایی با بیان اینکه هزینه‌های سنگین برای ازدواج اسباب چشم زخم و حسادت دیگران را ایجاد می کند, گفت:حسادت دیگران سبب اختلاف در زندگی مشترک شده و از جایی که فکرش را هم نمی‌کنند آشوبی در زندگیشان ایجاد می شود؛ برگزاری ازدواج آسان, زندگی زوجین را راحت تر می کند،برای نمونه پسر جوانی فکر می‌کند باید هزینه سنگینی برای ازدواج  انجام دهد و همین موضوع باعث ترس در او شده و دیگر تمایلی برای ازدواج ندارد و دختر خانم هم فکر می کند باید هزینه های ازدواج تا این حد سنگین باشد , این موضوع سبب از بین رفتن تمایل جوانان برای ازدواج می شود و درنتیجه سن ازدواج بالا می رود.

حورایی با اشاره به اینکه برگزاری مراسم‌های سنگین سبب فراموش شدن هدف اصلی زندگی می‌شود، بیان کرد: زمانی که تصمیم به برگزاری ازدواج‌های سنگین گرفته می‌شود، ذهن نیز به مسائل مختلفی مشغول می‌شود و درنتیجه هدف اصلی زندگی یعنی هدفی که آمده ایم تا زندگی خوبی را آغاز و بندگی خدا را کنیم , فراموش می شود و اولویت های شخص نیز تغییر می کند؛ برگزاری مراسم های سنگین زمینه حسادت را فراهم می کند و همین سبب لطمه به زندگی می‌شود. زمانی که لذت دنیا در دل انسان بیفتد بسیاری از ارزش‌ها نیز نادیده گرفته می‌شود.

حورایی درباره فضای مجازی و تاثیر آن در زندگی زوجین گفت: فضای مجازی در زندگی زوجین بی تاثیر نبوده است . کاری که این روزها در فضای مجازی بسیار متداول شده این است که افراد از لحظه‌های خوش زندگی خود عکس منتشر می کنند در حالی که از لحظات ناخوشی خود عکسی منتشر نمی‌کنند و ممکن است برخی فکر کنند که این افراد همیشه خوش هستند و این موضوع سبب حسادت دیگران می‌شود، زمانی که شخصی عکسی منتشر می‌کند که همسرش برای او هدیه گرفته است , ناخودآگاه خانمی که این عکس را می بیند از همسر خود ناراحت می‌شود که چرا او این کار را انجام نمی‌دهد، توقع آن خانم از همسر خود بیشتر می شود و مدام شادی دیگران را یادآوری می‌کند . این رفتارها در فضای مجازی چشم نظر و حسادت، چشم و هم چشمی و رقابت را در جامعه بیشتر می کند.

حورایی با اشاره به اینکه الگو‌های اصلی ما در زندگی ائمه اطهار (ع) هستند، گفت: با وجود اینکه سبک زندگی ائمه اطهار (ع) الگو اصلی ما در زندگی است، اما ما نیاز به مصداق‌های روزمره را نیز داریم , یعنی هر شخصی در نزدیکان اشخاصی را می شناسد که با ازدواج آسان زندگی مشترک را آغاز کرده اند که این نمونه می‌تواند برای او الگو باشد و می بیند که با ازدواج ساده نیز می توان زندگی خوبی را شروع کرد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «هزینه های سنگین ازدواج سبب فراموشی هدف اصلی زندگی می‌شود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..