تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




گام چهارم؛نگاه ها را به ایران متمرکز نمی کند

مرحله چهارم کاهش تعهدات هسته ای با مرحله سوم متفاوت بوده و با بررسی جزئیات آن می توان به میزان اهمیت آن پی برد. با توجه به حساسیت های طرف های اروپایی و آمریکا نسبت به فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران، تزریق گاز به سانتریفیوژها در فردو می تواند برای آنها یک زنگ خطر تلقی شود.

 به طور صریح و آشکار پیام اصلی این اقدام این است که ایران زمانی به تعهداتش باز می گردد که طرف های دیگر در توافق نیز به تعهدات خود پایبند باشند. در سایه عدم ایفای تعهدات کشورهای اروپایی تهران نمی تواند یه طور یکجانبه به برجام پایبند باشد و کاهش تعهدات نیز در راستای ایجاد موازنه در توافق هسته ای صورت می گیرد.

البته این نکته را نیز باید در نظر داشت که هدف ایران القای این ذهنیت نیست که به سمت ساخت و گسترش سلاح های هسته ای حرکت می کند. در همین راستا ایران باید تلاش کند تا در جامعه بین المللی چنین استنباطی از این موضوع نشود. اگرچه آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان نهاد ناظر بر اقدامات ایران نظارت دارد اما برخی از کشورها در این صدد هستند تا با جنگ روانی و تبلیغات، گام جدید ایران را در راستای ساخت سلاح های هسته ای قلمداد کنند. از طرفی برخی معتقدند که تغییرات در آژانس و اتحادیه اروپا نیز می تواند بر همکاری ها با ایران تاثیر بگذارد که در واقع به این شکل نیست؛ چرا که آژانس یک نهاد حرفه ای بوده و مدیران آن نیز تلاش می کنند که این مسیر بوروکراتیک را ادامه دهند. در خصوص اروپا نیز باید گفت که آنها مایل به این نیستند تا سطح تنش ها با ایران را بیش از این افزایش دهند و از سوی دیگر با آمریکا نیز رودر رو شوند.

به طور فنی اروپایی ها قادر به ایفای تعهدات خود در توافق هسته ای هستند. آنچه که آنها را از این امر باز می دارد عدم اراده کافی و همچنین احتمال بروز برخی تنش ها بین آنها و آمریکا است. اگر اروپا قدرت انتخاب نداشت ایران به یکباره باید از برجام خارج می شد و یا به شکل فعلی آن بدان متعهد بود. مشکل اصلی تداوم مواضع قبلی آنها در این توافق است و پیامدهای ناشی از ایفای تعهدات مانع اصلی پیشرفت در روابط ایران و اروپا است.

در آن سو و در آمریکا نیز شاهد هستیم که ترامپ و دولتش با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند و علاقه چندانی برای ورود به مساله هسته ای ایران و کاهش تعهدات برجامی ندارد. اگر ایران در گام چهارم سطح غنی سازی را بار دیگر افزایش می داد می توانست توجه بسیاری را به خود جلب کند اما با اعلام جزئیات گام چهارم به نظر نمی رسد نگاه ها آنچنان به سمت ایران متمرکز شود ولی می توان انتظار داشت که تندروها در آمریکا جنجال های زیادی به دلیل این موضوع به پا کنند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «گام چهارم؛نگاه ها را به ایران متمرکز نمی کند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..