تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




رنگ‌آمیزی ماندالا؛ یک تکنیک مدیتیشن

برترین‌ها: عمل ساده رنگ‌آمیزی یک تصویر می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در برطرف کردن استرس و اضطراب داشته باشد. یکی از روش‌های محبوب این کار نیز استفاده از طرح‌های رنگ‌آمیزی ماندالاست. ماندالا نوعی از رنگ‌آمیزی است که به عنوان یک روش هنر درمانی شناخته می‌شود و هم برای بزرگ‌سالان مناسب است و هم کودکان. این کار به عنوان یک تمرین آرامش‌بخش، ذهن شما را متمرکز کرده و از استرس و نگرانی دور می‌کند.

چگونه از رنگ‌آمیزی ماندالا به عنوان یک تکنیک مدیتیشن بهره بگیریم؟

ماندالا چیست؟

در زبان سانسکریت واژه ماندالا به معنای دایره بوده و نشان‌دهنده نمادی از قدرت در هر فرهنگی نیز هست، به همین دلیل است که دایره‌ها در هاله‌ها، نماد‌های مذهبی و معماری به خوبی به چشم آمده و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ماندالا در واقع محافل مقدسی است که برای تسهیل مراقبه از دیرباز در آیین هندی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. بسیاری از مذاهب دیگری از جمله مسیحیت نیز این شیوه را در فرهنگ و البته اعمال معنوی خود جای می‌دهند.

ممکن است که ماندالا به عنوان یک نقاشی ساده به نظر بیاید، اما در باطن می‌تواند خلاقیت‌های ذهنی شما را افزایش دهد. شکل دایره در ماندالا عنصر اصلی اشکال و از نماد‌های هندسی اصلی این شیوه از نقاشی است و در اغلب موارد نیز با الگو‌های متقارن و البته جسورانه همراه است.

روند رنگ‌آمیزی ماندالا به اندازه مشاهده نتیجه آن دارای اهمیت است، چراکه هدف هر دوی آن‌ها متمرکز کردن ذهن و بدن به طور هم‌زمان است، به همین دلیل هم هست که ماندالا روشی ایده‌آل برای مدیتیشن نیز به شمار می‌آید.

چگونه از رنگ‌آمیزی ماندالا به عنوان یک تکنیک مدیتیشن بهره بگیریم؟

ماندالا یک روش هنر درمانی است

ماندالا به عنوان نوعی مراقبه و روش درمانی، امروزه جایگاه خوبی در پزشکی پیدا کرده است. افزایش آزمایشات بالینی نشان می‌دهد که مدیتیشن می‌تواند در کاهش استرس، مبارزه با افسردگی، کاهش درد و فشارخون و... مفید و تأثیرگذار باشد. علاوه بر این، مدیتیشن می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و باعث آزاد کردن ملاتونین شود، هورمونی که پیری سلول‌ها را کند ساخته و خواب شما را تقویت می‌کند.

ماندالا امروزه فقط دیگر یک شیوه نقاشی و یا سرگرمی نیست و فوایدی فراتر از این نیز دارد. شما می‌توانید با کمک ماندالا روش‌های مدیتیشن و هنر درمانی را در یک تمرین ساده و آن هم در هر مکانی که می‌خواهید ترکیب کنید.

افرادی که به رنگ‌آمیزی ماندالا می‌پردازند معمولاً احساس آرامش عمیق‌تری را تجربه می‌کنند. این روش بدون نیاز به هیچ‌گونه تخصصی می‌تواند برای روح هر فردی مناسب بوده و تغذیه‌کننده آن به شمار آید. ماندالا نه تنها توجه شما را متمرکز می‌کند، بلکه باعث می‌شود که ذهن شما خلاقانه‌تر رفتار کرده و در زندگی روزمره خود موفق‌تر عمل کند.

چگونه از رنگ‌آمیزی ماندالا به عنوان یک تکنیک مدیتیشن بهره بگیریم؟

رنگ‌آمیزی ماندالا علاوه بر افراد معمولی می‌تواند برای این افراد هم مناسب باشد:

• کودکان: رنگ‌آمیزی ماندالا به کودکان کمک می‌کند که احساسات خود را با رنگ و هنر ابراز کنند و از نشان دادن آن‌ها نترسند. آزمایشات نشان داده که این شیوه از رنگ‌آمیزی در بهبود بسیاری از بیماری‌های کودکان مؤثر بوده است.

• بیمارانی که به آخر خطر رسیده‌اند: دانشگاه کالیفرنیا در مرکز سرطان خود نتایج بسیار خوبی را از رنگ‌آمیزی ماندالا در میان بیماران ارائه داده است. این شیوه از رنگ‌آمیزی می‌تواند برای بیمارانی که به آخر خطر رسیده‌اند و دیگر امیدی به بهبود ندارند بسیار ایده‌آل باشد، چراکه آرامش درونی آن‌ها را افزایش داده و ذهنشان را متمرکزتر می‌کند.

• افرادی که می‌خواهند سیگار را ترک کنند: رنگ‌آمیزی ماندالا برای این افراد انتخاب بسیار مناسبی به شمار می‌آید، چراکه استرس آن‌ها را به شدت کاهش می‌دهد و با افزایش تمرکز ذهنی‌شان در کاهش احساس نیاز به سیگار تأثیرگذار است.

با این حال باید به این نکته نیز اشاره کرد که رنگ‌آمیزی ماندالا می‌تواند برای برخی از افراد مضر هم باشد، برای مثال معمولاً این شیوه از نقاشی برای کسانی که آرتروز انگشت دست و یا گردن دارند توصیه نمی‌شود. علاوه بر این بسیاری از افرادی که مبتلا به درد مچ دست، آرنج و.. هستند نیز باید از انجام این شیوه رنگ‌آمیزی اجتناب نمایند.

چگونه یک ماندالا را رنگ‌آمیزی کنیم؟

چگونه از رنگ‌آمیزی ماندالا به عنوان یک تکنیک مدیتیشن بهره بگیریم؟

برای رنگ‌آمیزی ماندالا لازم نیست کار سختی انجام دهید، بلکه طی کردن چند مرحله ساده نیز می‌تواند شما را در انجام این شیوه از مدیتیشن کمک کند:

۱. رنگ‌های متنوعی از مداد رنگی، پاستل، ماژیک و... تهیه کنید.

۲. یک طرح از ماندالا را چاپ کرده و یا دفترچه‌های مربوط به آن را خریداری نمایید.

۳. مکانی آرام و راحت پیدا کنید تا بتوانید بدون استرس و حواس‌پرتی کار خود را شروع کنید.

۴. حالا شروع به رنگ‌آمیزی نمایید.

هنگام رنگ‌آمیزی ماندالا سعی کنید خیلی به انتخاب رنگ متمرکز نشوید و از کنار هم قرار گرفتن رنگ‌های مشابه نگران نباشید. اجازه دهید که غرایزتان در این کار به کمک شما بیایند. وقتی اولین رنگ را انتخاب کردید سایر رنگ‌ها نیز به طور طبیعی انتخاب خواهند شد.

پیدا کردن یک ماندالا برای رنگ کردن

منابع بی‌شماری وجود دارند که شما می‌توانید ماندالای خود را تهیه کرده و مدیتیشنان را شروع کنید. وب‌سایت‌هایی از جمله ColorMandala.com به شما این امکان را می‌دهند که طرح‌های موردنظر خود را انتخاب کرده و شروع به رنگ‌آمیزی کنید.

علاوه بر این امروزه دفترچه و کتابچه‌های بسیاری نیز وجود دارند که دارای تعداد زیادی ماندالا هستند. کمی که دستتان راه افتاد می‌توانید حتی خودتان نیز با کمک اشکال هندسی، ماندالای محبوب خودتان را طراحی کرده و بسازید.

بهتر است که با عادت کردن به رنگ‌آمیزی ماندالا به خودتان و البته فرزندتان کمک کنید که به آرامش ذهنی و دوری از استرس عادت کنید و بتوانید روح و روانی آرام را برای خودتان به ارمغان آورید. آرامش درونی و تسکین نگرانی‌ها همیشه بسیار لذت‌بخش و ارزشمند خواهند بود، پس این هدیه را از خود دریغ نکنید.

منبع: verywellmind




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «رنگ‌آمیزی ماندالا؛ یک تکنیک مدیتیشن»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..