تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




طعم‌هایی که جهان را شکل داده‌اند

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ‌ادویه‌ها هم مانند هر کالایی دیگر در جهان تاریخ عجیب و غریب و البته شگفت انگیزی دارد. تقاضای جهان برای ادویه و ترشی در دوره روم و به دوره قرون وسطایی برمی‌گردد و گفته می‌شود که در این برهه تاریخی این تقاضا افزایش داشته است. این تقاضا باعث بوجود آمدن برخی از اولین مسیر‌های تجارت بین المللی در جهان شد و ساختار اقتصاد جهانی را به گونه‌ای شکل داد که امروزه هنوز هم می‌توان آثار آن را دید. کسانی که فروش ادویه‌ها را به دست داشتند می‌توانستند جریان ثروت را در سرتاسر جهان منحرف کنند.

طعم‌هایی که جهان را شکل داده‌اند

اما راز منشا ادویه را می‌توان تا مدت طولانی نگه داشت. در سال ۱۴۹۸ میلادی، یک کاوشگر پرتغالی اولین سفر دریایی خود را از اروپا تا هند و از راه جنوبی‌ترین قسمت آفریقا انجام داد. این مأموریت به دلیل یافتن مسیری مستقیم به مکان‌هایی که ادویه فراوان و ارزان بود، انجام شد و واسطه‌ها را از بین می‌برد. ورود او به ساحل Malabar هند، قلب تجارت ادویه، آغاز تجارت مستقیم بین اروپا و جنوب شرقی آسیا بود.

سفر این کاوشگر پرتغالی ضربه بزرگی به بازرگانان عرب در آن دوران وارد کرد. آن‌ها برای حفظ مسیر جدید ادویه از هند به اروپا، حمله خونینی به تجار عرب در دریا انجام دادند.

ماریجکه وان در وین، استاد برجسته باستان شناسی در دانشگاه لستر می‌گوید: تجارت ادویه‌ها از یک قسمت از جهان به بخش دیگر، نیاز به توسعه زیرساخت‌های گسترده در زمین و ساحل را برانگیخت. این امر در دوره روم آغاز شد و تا قرون وسطی گسترش یافت.

وان ادامه می‌دهد: این آغاز جهانی شدن است. ما می‌بینیم که این حتی در دوره قرون وسطا به طرز چشمگیری قابل توجهی است و مهمتر از آن، ادویه جات و ترشی جات تعریفی برای ثروتمند بودن و قدرتمند شدن به حساب می‌آمدند.

طعم‌هایی که جهان را شکل داده‌اند

گرسنگی برای ادویه‌ها فراتر از عطر و طعم معطر آن‌ها بود. البته ادویه‌ها اغلب در آسیا مصرف می‌شدند و به همین دلیل تازمانی که افراد آنجا زندگی می‌کردند، در اروپا به سمبل جدیدی از جایگاه اجتماعی بالا تبدیل می‌شدند.

پل فریدمن، مورخ معروف می‌گوید: تجارت ادویه، استعمار دنیایی جدید را به دنبال داشت، نمونه آن کریستوفر کلمب بود که در جستجوی ادویه‌جات اشتباهی به جای غرب به سمت شرق حرکت کرد و به قاره آمریکا رسید.

اما در مقایسه با آن دوران، ماهیت تجارت ادویه تقریباً امروز غیرقابل تشخیص است. چرا که ادویه جات امروزه در دسترس و همه‌جا هستند، از راهرو‌های سوپر مارکت‌ها گرفته تا فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تفریحی و رستوران‌های و فست‌فودها.

زمانی مسیر تجارت ادویه ماه‌ها طول می‌کشید، اما امروزه میتوان آن‌ها را در کمتر از چند ساعت در سراسر جهان توزیع کرد. با این حال بعضی از چیز‌ها طی قرن‌ها ثابت مانده است، از جمله محلی که قلب تجارت آن باقی مانده است یعنی هند.

تاریخ هند به عنوان یک کشور تولید کننده ادویه شناخته می‌شود که تا حد زیادی به آب و هوای آن مربوط است، چرا که برای رشد طیف وسیعی از محصولات ادویه‌های مختلف متنوع و ایده‌آل است. به عنوان مثال، زردچوبه، یک ادویه به طور فزاینده‌ای با ارزش، در مناطق گرمسیری و پر باران هند رشد خوبی می‌کند، در حالی که ادویه‌هایی مانند زیره در مناطق گرمسیری و خنک‌تر خشک میشود.

بسیاری از مزارع ادویه در هند از نظر تاریخی کوچک و خانوادگی هستند. اما نوسانات ارزش ادویه جات در بازار آزاد می‌تواند درآمد کشاورزان را با دوام‌تر جلوه دهد.

چهار کشور اصلی صادرکننده و واردکننده زردچوبه در جهان کدامند؟

طعم‌هایی که جهان را شکل داده‌اند

کشور‌های چین برمه اندونزی و هند بزرگترین صادر کنندگان این ادویه در جهان

طعم‌هایی که جهان را شکل داده‌اند

ایالات متحده عربی، ایران، هند و امریکا نیز بزرگترین وارد کنندگان این ادویه در جهان هستند.

منبع: مهر

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «طعم‌هایی که جهان را شکل داده‌اند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..