تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تیراژ پایین کتاب یعنی شکست ادبیات/ تأثیر اجتماعی آثار ادبی و نویسندگان کم شده است؟

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تیراژ اندک کتاب به معنای شکست ادبیات است/سلیقه مخاطب مسئله مورد توجه بسیاری از نویسندگانمان هنگام نگارش کتاب

صابر قدیمی طنزپرداز، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص قدرت اجتماعی ادبیات در این روزها گفت: من معتقدم ادبیات امروز فاقد قدرت اجتماعی است؛ در گذشته وقتی مطبوعات و جرایدی مانند «نسیم شمال» شعری را چاپ می‌کردند، آن شعر به سراسر کشور می‌رفت و تیراژ کتاب در آن زمان بالا بود؛ اما امروزه تیراژ کتاب‌ها به ۲۰۰ تا ۳۰۰ جلد می‌رسد! این به معنای شکست ادبیات است. امروز تأثیرگذاری فضای مجازی به مراتب پررنگ‌تر از آثار مکتوب است.

کارکرد ادبیات کمرنگ‌تر از قبل شده است

او افزود: امروز بسامد و کارکردی که ادبیات دارد، به مراتب کمرنگ‌تر از قبل شده است. نقش ادبیات در تحولات عظیمی که در گذشته رخ می‌داد، پررنگ تر بود. دهخدا مهمترین نقد‌های اجتماعی را داشت، برای همین به خارج از کشور رفت. خود نسیم شمال هم تاثیرگذار بود. هرکدام از این افراد تاثیرگذار بودند. در آن زمان رمان‌هایی که نوشته می‌شد هم تاثیرگذار بود.

تأثیر سلیقه ادبی مخاطب در تاثیرگذاری ادبیات

این طنزپرداز با اشاره به اینکه هم خود ادبیات و هم سلیقه مخاطب باعث شده است، ادبیات دیگر تاثیرگذاری اجتماعی‌ گذشته را نداشته باشد، بیان کرد: بیش از اینکه کیفیت آثار در کمرنگ شدن تأثیرگذاری ادبیات مطرح باشد، سلیقه مخاطب و سهل الوصول بودن دسترسی به فضای مجازی و گوشی‌هایی که همه افراد همراه خود دارند، در این امر مطرح است. امروز فضای مجازی دم دست‌تر است؛ چرا که هزینه تهیه کتاب به مراتب بیشتر از هزینه اینترنت است.

بسیاری از نویسندگان ما ممارست گذشته را ندارند

قدیمی با اشاره به حرکت جهان امروز به سمت دیجیتال شدن و تغییر رویکرد آن از متن به تصویر اظهار داشت: زندگی امروز بسیار سریع شده است. فضای مجازی می‌تواند به این نوع زندگی کمک کند؛ الان همه ما شبانه روز کار می‌کنیم و حسی به مطالعه در ما وجود ندارد. بسیاری از نویسندگان ما هم آن ممارست گذشته را ندارند. وقتی به دانشت اضافه نشده باشد؛ سطح کیفیت اثرت هم پایین می‌آید. از سوی دیگر مردم حوصله مطالعه مطالب سنگین را ندارند و حتی نویسندگان ما به ساده نویسی و سطحی نویسی روی آورده اند.

سلیقه مخاطب مسئله مورد توجه بسیاری از نویسندگان

او ادامه داد: بسیاری از نویسندگان باتوجه به سلیقه مخاطب می‌نویسند. البته هنوز هم افرادی هستند که به سلیقه مخاطب توجهی نمی‌کنند و در زمینه ادبیات با توجه به نظریه ادبیات به معنای ادبیات می‌نویسند. الان رفته رفته مخاطبان ادبیات از کسانی که حرفه‌ای می‌نویسند، فاصله می‌گیرند و به کسانی که با توجه به سلیقه مردم می‌نویسند و خود را با سلیقه عوام همراه می‌کنند، توجه دارند. راهکار برون رفت از این مسئله این است که ساز و کاری طراحی کنیم تا کسانی مانند هوشنگ مرادی کرمانی تجربه هایشان را به نویسندگان جوان منتقل کنند. ارتباط میان مولف با سابقه و مسلط با جوانتر‌ها باعث می‌شود، کیفیت آثار ما لطمه نبیند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تیراژ پایین کتاب یعنی شکست ادبیات/ تأثیر اجتماعی آثار ادبی و نویسندگان کم شده است؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..