تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




دغدغه‌ی اوتیسمی‌ها از ثبت نام تا سرویس ایاب و ذهاب مدارس

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، فرزند ۹ ساله ام را برای ثبت نام به مدرسه می برم و  مشکل او را عنوان کنم، اما ثبت نامش نمی کنند، او دچار اختلال اوتیسم است البته از نوع خفیف، اما باز هم برای آنکه از درس عقب نیفتد ما به نام یک بیش فعال او را معرفی می کنیم تا بتواند در کنار هم سن و سالانش به تحصیل بپردازد.

یک مادر دیگر از فرزند ۲۰ ساله‌ مبتلا به اوتیسم خود گفت: پسرش به طیف بالاتری از اوتیسم مبتلاست و قادر به تحصیل در کنار دانش آموران عادی نیست، تمام مدت باید خودمان با هزینه‌های سرسام آور شخصی، بالای سر فرزندمان باشند و عملا زندگی راحتی ندارند.

مادر دیگری افزود: با وجود گذشت قریب به یک ماه از سال تحصیلی جدید هنوز موفق به ثبت نام فرزندش در هیچ مدرسه‌ی استثنایی نشده اند چرا که اولویت با معلویت‌ها و افراد کم توان دیگر است نه اوتیسمی ها.

درد و دل هایشان تازه نبود، این کمبود‌ها و مشکلات را از متولیان اوتیسم هم شنیدیم.

وقتی درب مدارس به روی اوتیسمی ها باز نمی شود سعیده صالح غفاری مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش اظهار کرد:همه ساله در بدو ثبت نام مدارس و ایام مهر انجمن با چالش‌های زیادی مواجه است، از سراسر کشور خانواده‌های بیشماری تماس گرفته و از وضعیت تحصیل فرزند اوتیسمی شان گلایه می کنند.

صالح غفاری ادامه داد: این مشکلات از بحث پذیرش و سنجش شروع و به سرویس ایاب و ذهاب این دانش آموزان ختم می شود حتی گاهی والدین از امور کارشناسان و معلمین مدرسه شکایت می کنند.

مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران درباره کمبود مدارس اوتیسم افزود:با افزایش شناخت والدین، ورودی دانش آموزان استثنایی مبتلا به اوتیسم به مدارس روز به روز بیشتر شد، ولی از طرفی تعداد مدارس با این رشد متقارن نبود که این امر خودش را بیشتر از قبل نشان داد.

مشکلات ایاب ذهاب دانش آموزان مبتلا به اوتیسم

سعیده صالح غفاری مدیر عامل انجمن اوتیسم ضمن اشاره به مشکلات ایاب ذهاب دانش اموزان مبتلا به اوتیسم بیان کرد: سال گدشته باهمکاری شهردار تهران سرویس‌هایی برای این دانش آموزان فراهم شد واین دغدغه مهمی بود که از روی دوش خانواده‌ها برداشته شد.

او همچنین به هزینه‌های بالای درمان و آموزش افراد مبتلا به اوتیسم اشاره کرد و افزود: انقدر این مخارج سرسام آور است که راه اندازی این سرویس‌ها کمی از رنجمان کم کرد، ولی انگار امسال این رویکرد کنسل شد و دیگر سهمیه‌ای برای رفت و آمد به دانش آموزان اوتیسم تعلق نگرفت.

صالح غفاری ادامه داد:این شرایط نامساعد در شهرستان‌ها هم وجود دارند و والدین دایما پیگیر اندکی رسیدگی در این خصوص هستند، باید توجه داشت که یکی از گروه‌های تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، دانش آموزان طیف اوتیسم هستند که ما به عنوان متولی آموزش و پرورش در این امر در حمایت کردن این دانش آموزان در زمینه‌های توان بخشی، آموزشی، بهداشت فعالیت می کنیم.

۲۵۰ نفر دانش آموز اوتیسمی در مدارس عادی محسن غفوریان معاون برنامه ریزی آموزشی و توان بخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: در حال حاضر بالغ بر ۲۵۰ نفر دانش آموز اوتیسمی در مدارس عادی در حال تحصیل هستند و بالغ بر ۲۵۰۰ نفر دیگر در کلاس‌های خاص آمورش داده می‌شوند، درسال گذشته اولین مدرسه اوتیسم دختران راه اندازی شد و الان همچنان در حال پذیرش است.

معاون برنامه ریزی آموزشی و توان بخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: دانش آموزان اوتیسمی بعد از تست و ارزیابی در صورتی که توانایی، به مدارس خاص یا تلفیقی معرفی شده است یا در صورت نداشتن شرایط کافی، به مراکز بهزیستی معرفی می‌شوند.

او تصریح کرد: در تهران مشکل خاصی برای ثبت نام دانش اموزان اوتیسم نداریم، وضعیت ترابری شهری ما ممکن است هنوز برای معلولین به استاندارد‌های لازم نرسیده باشد، اما امسال شهرداری برای رفع کردن این مشکل دست به کار شده است.

تاسیس یک مدرسه اوتیسم در هر استان او ادامه داد:تاسیس یک مدرسه اوتیسم در هر استان هم در دستور کار قرار گرفته است؛  حتی در خصوص استفاده از خدمات حمایتی و دارویی و هزینه توانبخشی هم قرار شده تا سهم بیشتر از بیمه‌ی خانواده هارا سازمان استثنایی آموزش و پرورش متقبل شود.

معاون برنامه ریزی آموزشی و توان بخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی ضمن معرفی سند اختلال اوتیسم که با همکاری و حمایت سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت و درمان، و دیگر دستگاه‌ها در کشور مصوب شده است، بیان کرد:هر خانواده برای بهره گیری از خدمات اوتیسم می تواند با در دست داشتن مدارک و اسناد موجود از وضعیت فرزندانش، با مراجعه به اداره اموزش و پرورش استثنایی در هر استا هزینه‌های خدماتی را دریافت کنند.

انتهاى پیام/

اوتیسم و مشکلات تمام نشدنی در ارایه خدمات اموزشی به ان‌ها



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «دغدغه‌ی اوتیسمی‌ها از ثبت نام تا سرویس ایاب و ذهاب مدارس»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..