تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




قانون باید جلوی سرقت ادبی بایستد/ شورای شعر و ترانه وزارت ارشاد مچ نمی‌گیرد

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

خلا قانونی دلیل سرقت ادبی آثار شاعران است/ وظیفه شورای شعر و ترانه وزارت ارشاد مچ گیری نیست

حسین اسرافیلی شاعر و عضو شورای شعر و ترانه وزارت ارشاد، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص سرقت های ادبی گفت: متأسفانه  گاه شاعران می‌آیند و می‌گویند شعر من را فلان شخص بدون اطلاع ما خوانده است. ما این افراد را به دادسرای مربوط به فرهنگ و رسانه معرفی می‌کنیم؛ متاسفانه چون قانون کپی رایت در کشورمان رعایت نمی شود، این اتفاق ها می افتد. چنین کاری تعهد اجتماعی و اخلاقی را از بین می‌برد و از نظر حرفه‌ای هم بسیار ناپسند است. باید قانونی باشد که از حقوق مولف و پدیدآورنده اثر صیانت کند؛ اگر هم چنین قانونی وجود دارد، بسیاری از افراد از آن مطلع نیستند.

این شاعر تصریح کرد: چاره حل مشکل سرقت‌های ادبی این است که مسئولان فرهنگی قانونی را تدوین و تصویب کنند و به اطلاع عموم مردم برسانند. سرقت ادبی عواقب قانونی دارد و فرد در صورت انجام آن باید خسارت بدهد. خواننده با دو میلیون می‌توان شعر را از شاعر بگیرد؛ اما اگر بدون اجازه او شعر را بردارد یا سرقت ادبی کند و شاعر اثر از او شکایت کند، باید بیشتر از دو میلیون خسارت به صاحب اثر بدهد تا رضایت او را به دست بیاورد.

اسرافیلی با اشاره به اینکه آثار در شورای شعر و ترانه بررسی می‌شوند، بیان کرد: کار اعضای شورای شعر و ترانه وزارت ارشاد مچ گیری نیست. ما می‌گوییم این شعر قبلاً توسط فلان فرد اجرا شده است. برخی مواقع ترانه‌ای قدیمی را به نام فولکلور برای بررسی و اخذ مجوز به ارشاد می‌دهند که نام شاعرش نامشخص است. ما از او تعهد می‌گیریم و خودش مسئولیت جوابگویی به شاعر را در صورتی که صاحب اثر مشخص شود، برعهده می‌گیرد.

عضو شورای شعر و ترانه وزارت ارشاد ادامه داد: قطعاً تصویب قانون جامع مالکیت آثار ادبی و هنری می‌تواند خلأ قانونی در زمینه مقابله با سرقت ادبی را برطرف و از سرقت‌های ادبی و فرهنگی جلوگیری کند. منتهی باید وجود این قانون در صورت تصویب آن به اطلاع عموم مردم برسد و همه در جریان آن باشند.


انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «قانون باید جلوی سرقت ادبی بایستد/ شورای شعر و ترانه وزارت ارشاد مچ نمی‌گیرد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..