تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آیا می‌دانید؛ هوش مصنوعی چطور وارد عمل می‌شود و چه کاربرد‌هایی دارد؟!

آیا می‌دانید؛ هوش مصنوعی چطور وارد عمل می‌شود و چه کاربرد‌هایی دارد؟!

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان،  هوش مصنوعی و طبیعت آن موضوعی نیست که به‌تازگی با آن برخورد کرده باشیم و سال‌هاست در حال شنیدن رویدادها و رخدادهای متنوع و مختلفی درباره آن هستیم اما جالب است بدانید که هنوز تعریف مشترکی برای این هوش مصنوعی پیدا نشده است! همین ابتدا باید بگوییم که، جالب است بدانید؛ هنوز تعریف دقیقی برای هوش مصنوعی که مورد توافق دانشمندان این علم باشد ارائه نشده‌ است و این به هیچ وجه مایهٔ تعجب نیست، چرا که مقولهٔ مادر و اساسی‌تر از آن، یعنی خود هوش هم هنوز به‌طور همه‌جانبه و فراگیر تن به تعریف نداده‌است.

در واقع می‌توان نسل‌هایی از دانشمندان را سراغ گرفت که تمام دوران زندگی خود را صرف مطالعه و تلاش در راه یافتن جوابی به این سؤال عمده نموده‌اند که: هوش چیست؟

بیشتر بخوانید: چرا هوش‌ مصنوعی اینقدر مهم و با ارزش است؟! +بررسی چالش‌های استفاده از این نوع هوش!

اما اکثر تعریف‌هایی که در این زمینه ارائه شده‌اند بر پایه یکی از ۴ باور زیر قرار می‌گیرند:

سیستم‌هایی که به‌طور منطقی فکر می‌کنند سیستم‌هایی که به‌طور منطقی عمل می‌کنند سیستم‌هایی که مانند انسان فکر می‌کنند سیستم‌هایی که مانند انسان عمل می‌کنند

شاید بتوان هوش مصنوعی را این‌گونه توصیف کرد:

هوش مصنوعی عبارت است از مطالعه این که چگونه کامپیوتر‌ها را می‌توان وادار به کار‌هایی کرد که در حال حاضر انسان‌ها آن‌ها را صحیح یا بهتر انجام می‌دهند. هوش مصنوعی به هوشی که یک ماشین از خود نشان می‌دهد یا به دانشی در کامپیوتر که سعی در ایجاد آن دارد گفته می‌شود. بیشتر نوشته‌ها و مقاله‌های مربوط به هوش مصنوعی آن را دانش شناخت و طراحی عامل‌های هوشمند» تعریف کرده‌اند. یک عامل هوشمند، سیستمی است که با شناخت محیط اطراف خود، شانس موفقیت خود را بالا می‌برد.

آیا میدانید؛ هوش مصنوعی چطور وارد عمل می‌شود و چه کاربرد‌هایی دارد؟!

کاربرد‌های مختلف هوش مصنوعی

همه صنایع نیاز فراوانی به قابلیت‌های AI دارند، به طور خاص سیستم‌های پاسخ دادن به سوالات که در مشاوره حقوقی، جست‌وجوی حقوق انحصاری (پتنت)، هشداردهی مخاطرات و تحقیقات پزشکی قابل استفاده هستند.

دیگر کاربرد‌های AI عبارتند از:

سلامت

ابزار‌های AI می‌توانند قرائت‌های اشعه ایکس و پزشکی شخصی سازی شده را فراهم بیاورند. دستیار‌های مراقبت از سلامت شخصی می‌توانند به عنوان مربیان زندگی عمل نموده و به شما یادآوری کنند که قرص‌هایتان را بخورید، ورزش کنید یا تغذیه سالم‌تری داشته باشید.

تولید

AI می‌تواند داده‌های IoT کارخانه را آنالیز کند چرا که از تجهیزات متصل شده تا پیشبینی بار و تقاضای مورد انتظار با استفاده از شبکه‌های مکرر، که نوع خاصی از شبکه یادگیری عمیق مورد استفاده با داده‌های توالی‌بندی شده است، امتداد می‌یابد.

خرده فروشی

AI قابلیت‌های خرید مجازی را فراهم می‌آورد که به مشتری مشاوره اختصاصی ارائه می‌کنند و درباره گزینه‌های مختلف خرید با وی بحث می‌کنند. تکنولوژی‌های چیدمان سایت و مدیریت سهام نیز با AI بهبود خواهند یافت.

ورزش

AI برای ثبت تصاویر بازی‌های کامپیوتری و ارائه گزارش‌هایی درباره نحوه سازماندهی بهتر بازی، از جمله موقعیت‌های میدانی و استراتژی، به مربیان استفاده می‌شود.

آیا میدانید؛ هوش مصنوعی چطور وارد عمل می‌شود و چه کاربرد‌هایی دارد؟!

هوش مصنوعی چگونه عمل می‌کند؟

هوش مصنوعی با ترکیب حجم عظیمی از داده‌ها با الگوریتم‌های هوشمند و پردازش سریع و مکرر عمل می‌کند، تا به این طریق نرم افزار بتواند به طور اتوماتیک از الگو‌ها یا قابلیت‌های موجود در داده‌ها یاد بگیرد.

AI طیف وسیعی از مطالعات است که دربرگیرنده تئوریها، روش‌ها و تکنولوژی‌های بسیار و همچنین زیرزمینه‌های عمده ذیل می‌شود:

یادگیری ماشینی مدلسازی تحلیلی را اتومات‌سازی می‌کند.  یک شبکه عصبی نوعی از یادگیری ماشینی است که از واحد‌های به هم پیوسته (مانند نورن‌ها) تشکیل یافته است که اطلاعات را با پاسخ‌دهی به ورودی‌های خارجی و تقویت اطلاعات به هر واحد پردازش می‌کند.  یادگیری عمیق از شبکه‌های عصبی عظیم با لایه‌های متعدد واحد‌های پردازشی استفاده می‌کند، و از پیشرفت‌ها در توان رایانشی و بهبود تکنیک‌های آموزشی برای یادگیری الگو‌های پیچیده در حجم بالای داده‌ها بهره می‌برد.  رایانش شناختی زیرزمینه‌ای از AI است که برای تعامل انسان مانند طبیعی با ماشین‌ها تلاش می‌کند.  بینایی کامپیوتری با از تشخیص الگو و یادگیری عمیق برای تشخیص اینکه چه چیزی در یک تصویر یا ویدئو است بهره می‌برد.  پردازش زبان طبیعی (NLP) توانایی کامپیوتر‌ها برای آنالیز، درک و تولید زبان انسانی، از جمله گفتار، است.

آیا میدانید؛ هوش مصنوعی چطور وارد عمل می‌شود و چه کاربرد‌هایی دارد؟!

چند تکنولوژی هم هستند که AI را امکانپذیر و پشتیبانی می‌کنند: پردازنده‌های گرافیکی نقشی کلیدی در AI دارند، زیرا توان رایانشی عظیمی مورد نیاز برای پردازش مکرر را فراهم می‌آورند.  اینترنت اشیاء حجم عظیمی از داده‌ها را از دستگاه‌های به هم پیوسته، که بیشترشان آنالیز نشده هستند، تولید می‌کند.  الگوریتم‌های پیشرفته در حال توسعه و ترکیب به شیوه‌های جدیدی هستند تا امکان آنالیز سریعتر داده‌ها و در سطوح متعدد فراهم بیاید.  API‌ها و رابط‌های پردازش برنامه بسته‌های کد قابل حملی هستند که امکان افزودن کارکرد AI به بسته‌های نرم افزاری و محصولات موجود را فراهم می‌آورند.

شاید بتوان بصورت خلاصه گفت، هدف AI فراهم‌سازی نرم افزاری است به استدلال برای ورودی و توضیح خروجی بپردازد. AI امکان تعاملات انسان مانند با نرم افزار را فراهم آورده و پشتیبانی از تصمیم را برای وظایف خاص ارائه می‌کند، ولی جایگزینی برای انسان‌ها نیست و به این زودی‌ها هم جایگزین آن‌ها نخواهد شد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آیا می‌دانید؛ هوش مصنوعی چطور وارد عمل می‌شود و چه کاربرد‌هایی دارد؟!»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..