تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




خودروهای تک سرنشین، گره ترافیک را کور می‌کنند

همه ساله هم زمان با فرا رسیدن مهرماه و آغاز سال تحصیلی جدید نگرانی ها در خصوص سنگین تر شدن بار ترافیکی شهرهای بزرگ، افزایش می یابد.

مهرماه سال گذشته سردار «تقی مهری»، رییس وقت پلیس راهور ناجا، پس از بازدید هوایی و رصد لحظه به لحظه ترافیک تهران به وسیله بالگردهای راهور، در گفت وگو با رسانه ها از افزایش ۳۰ درصدی تراکم ترافیک کلان شهرها و خصوصا معابر پایتخت، همزمان با بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید، خبر داده بود.

اکنون که چند روزی به پایان تعطیلات تابستانی و بازگشایی مدارس باقی است، انتظار می رود همانند سال های گذشته، با آغاز کار مدارس و دانشگاه ها، تراکم ترافیک در معابر شهری افزایش یابد. همچنین با توجه به تقارن تقریبی ساعت شروع به کار و تعطیلی مدارس و ادارات‌ و نیز ترجیح همگانی به استفاده از خودرو شخصی، به نظر نمی رسد گره ترافیک شهری بدون تدابیر کارآمد و اصولی باز شود، بلکه روز به روز کورتر خواهد شد.

بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی دیگر مانند دانشگاه ها، هر ساله هزاران خودرو تک سرنشین را روانه خیابان ها می کند و بر وخامت اوضاع ترافیک شهری، دامن می زند، چرا که بسیاری از والدینِ دانش آموزان، ترجیح می دهند فرزندشان را با خودرو شخصی به مدرسه برسانند. از طرف دیگر رشد فزاینده مراکز و واحدهای دانشگاهی، سبب افزایش تعداد دانشجویان شده؛ دانشجویانی که آنان نیز اغلب، رغبتی به استفاده از وسایل نقلیه عمومی نشان نمی دهند و برای طی کردن مسیر خانه تا دانشگاه و بالعکس، علاقه مند به استفاده از خودرو شخصی هستند. 

خیابان های شلوغ و پر سر و صدا، پارکینگ های دانشگاهی که جای سوزن انداختن ندارند، توقف سرویس ها و خودروهای والدین و هرج و مرج جلو درب مدارس، می تواند تعداد حوادث رانندگی را افزایش دهد و نیز سلامت دانش آموزان و دیگر شهروندان را به مخاطره بیندازد، بنابراین، اتخاذ تصمیمات جدی و انجام اقدامات کارساز در خصوص کنترل و روان سازی ترافیک، پیش از شروع سال تحصیلی جدید، ضروری به نظر می رسد.

سرویس‌های مدارس و گره کور ترافیک

همراه با بازگشایی مراکز آموزشی، مدارس و دانشگاه ها، موج تازه ای از ترافیک وارد معابر اصلی و فرعی کلان شهرها، به ویژه پایتخت می شود. والدینی که هر یک با خودروهای شخصی شان مقابل درب مدارس حضور می یابند، سرویس هایی که برای سوار و پیاده کردن دانش آموزان کوچه و خیابان را بند می آورند و رانندگانی که قوانین راهنمایی و رانندگی را زیر پا می گذارند، همگی از دلایل تراکم ترافیک صبحگاهی و شلوغی سرسام آور خیابان ها، هنگام تعطیلی مدارس می باشند.

از طرفی گفته می شود کوتاهی مدیران مدارس و سازمان های مربوطه مانند آموزش و پرورش در سر وسامان بخشیدن به وضعیت سرویس های دانش آموزی، عمده ترین علت سنگینی بار ترافیک به ویژه در دو هفته نخست مهر ماه است و هر چند شرایط و ضوابط حمل و نقل دانش آموزان با سرویس مدارس، مفصلا در «آیین نامه اجرایی حمل و نقل دانش آموزان مدارس»، بیان شده است اما به نظر می رسد برای کنترل و ساماندهی سرویس های مدارس مطابق این آیین نامه عمل نمی شود.

این آیین نامه در ماده ۳، شرایط رانندگان خودروهای حمل و نقل دانش آموزان مدارس و در ماده ۵ شرایط خودروهای حمل و نقل دانش آموزی را شرح داده است‌ و شرایطی از قبیل: دارا بودن حداقل ۲۳ سال تمام، دارا بودن گواهینامه معتبر برای رانندگی با وسیله نقلیه مربوطه، عدم ابتلا به بیماری های مسری، صرع و عدم اعتیاد به مواد مخدر و یا الکل با ارایه گواهی از مراجع مربوطه، نداشتن سوء پیشینه موثر کیفری و همچنین عدم محکومیت به محرومیت یا محدودیت های رانندگی، نداشتن سوء شهرت به تایید مراجع صالح و تاهل را برای رانندگان، و شروطی از جمله: ظرفیت ۴ نفر به بالا خودرو، دارا بودن برگ معاینه فنی و بیمه شخص ثالث و سرنشین، مجهز بودن به وسایل ایمنی از جمله کمربند، کمک های اولیه و کپسول اطفاء حریق و دارا بودن علایم ممیزه بر روی بدنه خودرو را برای خودرو های حمل و نقل دانش آموزی، تعیین کرده است.

این در حالی است که هنوز هم بعضی مدارس از خودروهای فرسوده و رانندگانی که صلاحیت کافی ندارند، برای حمل و نقل دانش آموزان استفاده می کنند و به نظر می رسد والدین دانش آموزان، به دلیل عدم نظارت کافی بر وضعیت صحت و سلامت رانندگان سرویس ها و ایمنی خودروهایشان، به آنان اطمینان نمی کنند و ترجیح شان بر این است که برای رساندن فرزندشان از خودرو شخصی استفاده کنند.

شهروندان با وسایل نقلیه عمومی قهرند!

واضح است استفاده از وسایل نقلیه عمومی به منظور جا به جایی افراد در سطح شهر، می تواند تاثیر مثبتی در وضعیت ترافیک شهری داشته باشد، همچنین سرویس های مدارس، مترو و اتوبوس ها می توانند جایگزین ماشین های تک سرنشینی باشند که علاوه بر افزایش تراکم ترافیک، موجب آلودگی هوا و آلودگی های صوتی، هرج و مرج و مزاحمت برای شهروندان می شوند.

اما این روزها، اگر به چهره شهر نگاهی بیاندازیم متوجه تردد تعداد زیادی ماشین تک سرنشین یا حداکثر با دو سرنشین می شویم. این پدیده که حالا بیشتر رنگ یک معضل به خود گرفته، نشان می دهد افراد جامعه، اغلب رغبتی به استفاده از وسایل نقلیه عمومی ندارند.

ترجیح همگانی به استفاده از وسایل نقلیه شخصی، می تواند علل گوناگونی از جمله کیفیت نه چندان بالای شبکه حمل و نقل عمومی و عدم فرهنگ سازی کافی برای تشویق افراد به استفاده از وسایل نقلیه عمومی و دوچرخه، داشته باشد. اما اکنون با توجه به این که چند روزی تا بازگشایی مدارس و دانشگاه ها باقی مانده و خیابان های شهر انتظار موج سهمگین ترافیک را می کشند، لازم است برای پیش گیری از ترافیک سنگین مهر ماه، برنامه ریزی شود.

ارتقا فرهنگ رانندگی، تقویت شبکه حمل و نقل عمومی، گسترش فرهنگ پیاده روی و استفاده از دوچرخه و ایجاد زیرساخت های لازم برای آن و ساماندهی سرویس های دانش آموزی مطابق آیین نامه اجرایی حمل و نقل دانش آموزان می تواند اقدامات موثری در جهت بهبود وضعیت ترافیکی در فصل بازگشایی مدارس باشد.

۴۷۲۳۱




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «خودروهای تک سرنشین، گره ترافیک را کور می‌کنند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..