تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




داستان یک تکامل، بررسی ۱۲ سال تولید آیفون توسط اپل

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، در تاریخ ۹ ژانویه ۲۰۰۷، استیو جابز برای معرفی اولین آیفون تاریخ پا بر استیج سالن ماسکن سنتر در سن فرانسیسکو گذاشت، حالا ۱۲ سال از آن زمان می‌گذرد و ما هفته پیش شاهد معرفی سری آیفون ۱۱ بودیم، ۱۲ سال، زمان زیادی است، در سال ۲۰۰۷، علایق مردم، دغدغه‌های مردم و طلب‌هایشان کاملا با امروز متفاوت بود، افراد زیادی در آن زمان زنده بودند که حال در بین ما نیستند و افراد زیادی نیز به دنیا آمده و حال دوران کودکی یا نوجوانی را سپری می‌کنند، خود استیو جابز دیگر وجود ندارد. اما یک چیز تغییر نکرده، اپل از همان زمان تاکنون تنها به دنبال پیشرفت و رشد محصولات خود برای زندگی بشری بوده و با هر مدل جدید آیفون، بیشتر به این هدف خود دست می‌یابد.

لغت تلفن هوشمند با معرفی اولین آیفون معنا پیدا کرد، حال تلفن‌های هوشمند به بخشی جداناپذیر از ساعت‌های متوالی زندگی انسان‌ها تبدیل شده‌اند، چیزی که استیو جابز نیز به دنبال آن بود، محصولی برای آینده، سال ۲۰۱۹ شاید آن آینده‌ای باشد که جابز ۱۲ سال پیش از آن سخن می‌گفت، آینده‌ای که در آن حتی کودکان تلفن هوشمند دارند، البته این اتفاق وجه منفی بسیاری دارد که داد روان‌شناسان را نیز درآورده، اثرات مخرب شبکه‌های اجتماعی یا استفاده مداوم از تلفن هوشمند و مشکلاتی که به صورت فیزیکی برای افراد ایجاد می‌کند موضوع قابل چشم‌پوشی نیست، اما در هر صورت هیچ کس نتوانست تحولی که اپل در دنیای امروزه ایجاد کرد را متوقف کند، البته اگر اپل نبود احتمالا شرکت دیگری بار این زحمت را به دوش می‌کشید، اما یک واقعیت هرگز تغییر نمی‌کند، تولید اولین مدل آیفون، دنیای ما را تغییر داد.

داستان یک تکامل، بررسی ۱۲ سال تولید آیفون توسط اپل

حال بد نیست که پس از ۱۲ سال نگاهی به تمامی مدل‌های این محصول هوشمند، عجیب و پرکاربرد اپل بیندازیم، شرکت آمریکایی اپل تاکنون بیش از ۲۰ مدل مختلف آیفون را معرفی کرده که هرکدام نکات مثبت و حتی منفی بسیاری دارند، مدل‌هایی که در زمان معرفی خود، به عنوان یکی از مهم‌ترین موضوعات در جهان شناخته می‌شدند و همه توجهات به بررسی ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن‌ها معطوف می‌شد. با ما همراه باشید تا به صورت جزئی، تمامی مدل‌های آیفون را بررسی کرده و راه تکاملی که حال به آیفون ۱۱ رسیده است را مرور کنیم.

داستان یک تکامل، بررسی ۱۲ سال تولید آیفون توسط اپل

مدل آیفون ۱ (نسل اول) زمان معرفی: ژانویه ۲۰۰۷

استیو جابز آیفون ۱ را به عنوان تلفیقی از سه دستگاه پرکاربرد معرفی کرد، یک آیپاد لمسی، یک مرورگر اینترنت همراه و یک تلفن هوشمند تحول‌گرا، شاید در حال حاضر مشخصات آیفون ۱ کمی خنده‌دار باشد، اما این مدل با نمایشگر ۳.۵ اینچی به‌همراه رزولوشن ۳۲۰ در ۴۸۰ که در آن زمان بهترین نمایشگر موبایلی بازار بود و همچنین دوربین دو مگاپیکسلی و حافظه ۸ گیگابایت معرفی شد. آیفون ۱ با سیستم عامل اختصاصی اپل به بازار آمد که در آینده، همین سیستم عامل توانست برگ برنده اپل در تولید آیفون باشد، اما در آن زمان برنامه‌های زیادی برای این تلفن همراه موجود نبود.

مدل آیفون 3G (نسل دوم) زمان معرفی: جولای ۲۰۰۸

اتصال سریع به اینترنت پرسرعت 3G مهم‌ترین ویژگی آیفون 3G بود، این مدل با پشتیبانی از فناوری جدید آن زمان یعنی اینترنت 3G و البته فروشگاه نرم افزاری اپ استور با وجود ده‌ها برنامه مختلف و متنوع، تا حد زیادی تمام نقص‌های خود را پوشش داد، بدنه نازک‌تر با قاب پلاستیکی صیقلی در پشت گوشی نیز از دیگر ویژگی‌های مدل جدید آیفون بودند. آیفون 3G با استقبال فراوانی همراه شد و به همین دلیل مهندسان اپل راه خود برای تولید دیگر آیفون‌های این شرکت که تاکنون نیز ادامه پیدا کرده، با معرفی این مدل پیدا کردند.

داستان یک تکامل، بررسی ۱۲ سال تولید آیفون توسط اپل مدل آیفون 3GS (نسل سوم) زمان معرفی: جون ۲۰۰۹

پس تغییرات گسترده ایجاد شده از مدل اول تا مدل دوم آیفون، انتظارات از آیفون 3GS بسیار بالا بود، اما این مدل بیشتر برروی سرعت و سخت افزار تمرکز داشت که خیلی به مذاق مشتریان خوش نیامد، نسل سوم آیفون با دوربین ۳.۲ مگاپیکسلی که کیفیت بهتری نسبت به دوربین ۲ مگاپیکسلی داشت عرضه شد، اما وجود همان نمایشگر ۳.۵ اینچی و تغییرات کم نرم افزاری موجب شد تا انتظارات از این مدل برآورده نشود.

مدل آیفون ۴ (نسل چهارم) زمان معرفی: ژانویه ۲۰۱۰

اپل با بروزرسانی گسترده در آیفون ۴، اشتباهات خود در مدل آیفون 3GS را جبران کرد، نسل چهارم آیفون با طراحی یکپارچه، نمایشگر با رزولوشن بالا ۶۴۰ در ۹۶۰، دوربین ۵ مگاپیکسلی با قابلیت فیلم‌برداری اچ‌دی و بهبود در سیستم‌های داخلی عرضه شد. البته قیمت بالای این محصول کمی غافلگیر کننده بود، اما اپل نشان داد تجهیزات بهتر، قیمت بیشتری را می‌طلبد.

داستان یک تکامل، بررسی ۱۲ سال تولید آیفون توسط اپل

مدل آیفون 4S (نسل پنجم) زمان معرفی: اکتبر ۲۰۱۱

در اکتبر ۲۰۱۱ بار دیگر شاهد استفاده از پسوند S بودیم، این یعنی آیفون جدید تغییرات جزئی داشته و برپایه همان آیفون قبلی ساخته شده است. طراحی آیفون 4S با آیفون ۴ یکسان بود، اما در داخل استفاده از پردازنده قدرتمند A۵ یک بروزرسانی اساسی محسوب می‌شد، همچنین دوربین ۸ مگاپیکسلی با قابلیت ضبط فیلم ۱۰۸۰p نیز یکی دیگر از ویژگی‌های قابل توجه آیفون 4S بود. سیستم عامل iOS نیز با هر مدل جدید آیفون کامل‌تر می‌شد تا آن که در نسل پنجم این محصول، دستیار هوشمند سیری نیز به این سیستم عامل اضافه شد.

مدل آیفون ۵ (نسل ششم) زمان معرفی: سپتامبر ۲۰۱۲

پس از عرضه ۶ مدل از آیفون، اپل سرانجام تصمیم گرفت نمایشگر ۳.۵ اینچی را به یک صفحه نمایش ۴ اینچی تبدیل کند، این نمایشگر از رزولوشن ۶۴۰ در ۱۱۳۶ استفاده می‌کرد که در زمان خود بسیار قابل توجه بود، حاشیه دور صفحه نمایش نسبت به نسل‌های قبلی کاسته شده و با طراحی جذاب‌تر، وزن گوشی نیز ۲۰ درصد سبک‌تر طراحی شد. یکی از مهم‌ترین مشکلات این مدل نسخه قدیمی iOS آن بود که با بروزرسانی iOS ۷ در همان سال، این ایراد نیز برطرف شد.

داستان یک تکامل، بررسی ۱۲ سال تولید آیفون توسط اپل

مدل آیفون 5C و 5S (نسل هفتم) زمان معرفی: سپتامبر ۲۰۱۳

معرفی آیفون 5C یک تحول بزرگ بود، در واقع این مدل اولین گوشی میان‌رده اپل محسوب می‌شود که در کنار مدل پرچمدار 5S به بازار آمد، آیفون 5C به بدنه پلاستیکی مجهز شده بود و با قیمتی مقرون‌به‌صرفه‌تر با هدف ایجاد بازار رقابتی عرضه شد، تنها تفاوت این مدل نسبت به آیفون ۵ در بدنه پلاستیکی و باتری بزرگ‌تر بود. اما آیفون 5S جدیدترین پرچمدار اپل شناخته می‌شد که از بروزرسانی‌های گسترده iOS۷ بهره می‌برد، بروزرسانی نرم افزاری آیفون 5S بزرگ‌ترین تغییراتی داخلی از زمان عرضه اپ استور در نسل دوم آیفون برشمرده می‌شد.

مدل آیفون ۶ و ۶ پلاس (نسل هشتم) زمان معرفی: سپتامبر ۲۰۱۴

سری آیفون ۶ یکی دیگر از مدل‌های انقلابی در نسل آیفون محسوب می‌شود، در این مدل صفحه نمایش به ۴.۷ اینچی ارتقاء یافت و رزولوشن صفحه نیز با ۳۳۶ پیکسل در هر اینچ یک نمایشگر با کیفیت و جذاب بود. اما آیفون ۶ پلاس با نمایشگر ۵.۵ اینچی حرف دیگری برای گفتن داشت، طراحی زیبا، باریک و جذاب آیفون ۶ و ۶ پلاس از نکات مهم این دو مدل بود. همراه با نسل هشتم آیفون، سیستم عامل iOS ۸ نیز معرفی شد که بسیاری از ویژگی‌های مثبت نسخه قبلی را در خود جای داده بود، البته این سیستم عامل در ابتدا مشکلاتی فراوان داشت که با بروزرسانی iOS ۸.۱.۳ این ایرادات رفع شد. فروش روز اول آیفون ۶ و ۶ پلاس، رکورد فروش را در تاریخ اپل شکست.

داستان یک تکامل، بررسی ۱۲ سال تولید آیفون توسط اپل مدل آیفون 6S و 6S پلاس (نسل نهم) زمان معرفی: سپتامبر ۲۰۱۵

چه انتظاری می‌توان از نسل نهم آیفون داشت؟ بدنه و ظاهر در این مدل تغییرات خاصی نداشته، نمایشگر‌ها با همان اندازه ۴.۶ و ۵.۵ اینچی تولید شده و تنها تغییر رنگ‌های جدید این مدل‌ها است. وجود پردازنده جدید A۹ در قسمت سخت افزاری شاید مهمترین تغییر این سری باشد، همچنین دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با قابلیت جدید و پرطرفدار Live Photo نیز از ویژگی‌های مهم این سری بود. آیفون در این سری برای اولین بار از قابلیت لمس سه‌بعدی یا ۳D Touch نیز رونمایی کرد که البته خیلی مورد استقبال قرار نگرفت.

مدل آیفون SE زمان معرفی: مارس ۲۰۱۶

آیفون SE یک میان‌رده مستقل از اپل است، این مدل در سال ۲۰۱۶ عرضه شد و در حال حاضر ارزان‌ترین آیفون بازار محسوب می‌شود، آیفون SE از نمایشگر ۴ اینچی و البته با کیفیت بهره می‌برد، همچنین عمرباتری این مدل نسبت به دیگر آیفون‌های بازار بهتر است، از نظر طراحی آیفون SE کاملا شبیه به آیفون 5S بوده، اما از نظر نرم افزاری به iOS ۹ مجهز شد تا کاملا جواب‌گو تمامی نیاز‌های کاربران باشد.

داستان یک تکامل، بررسی ۱۲ سال تولید آیفون توسط اپل

مدل آیفون ۷ و ۷ پلاس زمان معرفی: سپتامبر ۲۰۱۶

سری آیفون ۷ مدل‌های بعدی اپل هستند که در واقع از بهترین‌مدل‌های تاریخ آیفون نیز به حساب می‌آیند، این دو مدل به خصوص در بخش دوربین عملکردی عالی از خود ثبت کردند، آیفون ۷ پلاس اولین مدل با دوربین دوگانه اپل است، این مدل با دوربین ۱۲ مگاپیکسلی و یک دوربین ۲ مگاپیکسلی تله‌فوتو با قابلیت زوم دو برابر اپتیکال، تحولی بزرگ در تصویربرداری مدل‌های آیفون ایجاد کرد که هنوز هم به عنوان یکی از بهترین دوربین‌های بازار شناخته می‌شود. همچنین این دو مدل در مقابل نفوذ آب نیز مقاوم هستند، شاید تنها ضعف سری آیفون ۷، عدم وجود جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون باشد، اپل برای اولین بار از سری آیفون ۷ این درگاه را حذف کرد، بسیاری این تصمیم را شجاعانه خواندند، اما از طرفی تعداد زیادی به همین دلیل به سراغ سری آیفون ۷ نرفتند.

مدل آیفون ۸ و ۸ پلاس زمان معرفی: سپتامبر ۲۰۱۷

انتظار می‌رفت پس از سری آیفون ۷ مدل‌های آیفون ۷S و ۷C معرفی شوند، اما اپل مستقیما به سراغ آیفون ۸ رفت، البته سری آیفون ۸ هم در واقع حکم نسخه S آیفون ۷ را دارد، مدل‌های آیفون ۸ براساس آیفون ۷ ساخته شدند و تغییرات کمی نسبت به دو مدل قدیمی خود دارند، اصلی‌ترین ویژگی‌های جدید سری آیفون ۸ قاب پشت شیشه‌ای برای پشتیبانی از شارژ وایرلس، نمایشگر با اصلاح رنگ، دوربین بهبود یافته و پردازنده A۱۱ بود.

داستان یک تکامل، بررسی ۱۲ سال تولید آیفون توسط اپل

مدل آیفون X زمان معرفی: سپتامبر ۲۰۱۷

آیفون X با اختلاف جذاب‌ترین آیفون تاریخ است، این مدل به پاس بزرگ‌داشت ۱۰ سال تولید سری آیفون ساخته و در سال ۲۰۱۷ به همراه آیفون سری ۸ وارد بازار شد. آیفون X یک طراحی متفاوت، جذاب و جسورانه دارد که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند، این مدل اولین آیفون بدون دکمه خانه است، حاشیه باریک و نمایشگر ۵.۸ اینچی Super Retina HD با پنل آمولد و رزولوشن فوق‌العاده ۲۴۳۶ در ۱۱۲۵ به همراه بریدگی زیبا عریض در بالای صفحه، علاوه بر نمایی جذاب، تجربه بی‌نظیر کار با این گوشی را برای خریداران به همراه دارد. فناوری‌های جدید Face ID و Touch ID نیز از قابلیت‌های مهم آیفون ایکس بود که در فروش این مدل نیز تاثیر گذاشت.

بیشتر بخوانید:  پوشش کامل مراسم رونمایی از آیفون‌های ۲۰۱۹ اپل + تصاویر

مدل آیفون XR، XS و XS Max زمان معرفی: سپتامبر ۲۰۱۸

پس از سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷، در سال ۲۰۱۸ نیز اپل سه مدل آیفون را معرفی و روانه بازار کرد. سری آیفون XS میراث داران آیفون ایکس و طراحی جدیدش هستند، آیفون XS Max با نمایشگر ۶.۵ اینچی اولین مدل بالای ۶ اینچ آیفون به حساب می‌آید، طراحی جدید، قدرت بیشتر و قیمت بالاتر از ویژگی‌های اصلی دو مدل آیفون Xs و XS Max هستند، اما از طرفی مدلی مقرون‌به‌صرفه و جانشین آیفون ۸ است که برخی ویژگی‌هایی اصلی مانند Touch ID را ندارد تا قیمتی ارزان‌تر داشته باشد. این مدل در حال حاضر یکی از سه مدل ارزان آیفون در بازار است.

داستان یک تکامل، بررسی ۱۲ سال تولید آیفون توسط اپل

مدل آیفون ۱۱، ۱۱ پرو و ۱۱ پرو مکس زمان معرفی: سپتامبر ۲۰۱۹

اما پس از ۱۲ سال می‌رسیم به نقطه‌ای که در آن حضور داریم، سری آیفون ۱۱ با طراحی جدید، قابلیت‌های تازه و مشخصات جذاب، هفته پیش معرفی شدند تا میراث ۱۲ ساله آیفون همچنان ادامه داشته باشد. سری آیفون ۱۱ کامل‌ترین مدل‌های تاریخ آیفون نیستند، اما به عنوان جانشینان باارزشی برای سری آیفون XS شناخته می‌شوند. در هفته اخیر آن قدر در مورد مشخصات این سه مدل صحبت شده که دیگر نیازی به بازگو کردن آن‌ها نیست، اما باید بدانیم که اپل در سری دید خود توجه ویژه‌ای به بخش دوربین و باتری داشته و بروزرسانی‌های قابل توجهی در این دو بخش ایجاد کرده، از جمله این بروزرسانی‌ها، استفاده از دوربین سه‌گانه و باتری ۴ هزار میلی‌آمپری در این مدل‌ها است.

گزارش از عبدالله مطیع

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «داستان یک تکامل، بررسی ۱۲ سال تولید آیفون توسط اپل»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..