تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




کودکمان را چگونه برای رفتن به مدرسه آماده کنیم؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، روز‌های آخر تعطیلات است و چیزی به شروع مهرماه و شروع سال تحصیلی جدید نمانده است. شور و هیجان خرید کتاب و دفتر و لوازم تحریر برای محصلان است و حال و هوای شروع مدرسه. این روز‌های آخر برای همه مهم‌تر هستند که هم باقی‌مانده روز‌های خوش تعطیلات است و هم خانواده‌ها استرس شروع سال تحصیلی را دارند و در تکاپوی کار‌ها هستند. اغلب والدین کار‌هایی می‌کنند که فرزندانشان آغاز سال تحصیلی خوشایندی را تجربه کنند. آماده شدن از نظر روحی، کم کردن استرس محصلان، تنظیم ساعت خواب و توجه به سلامتی آن‌ها در این مدت کمک می‌کند که سال تحصیلی بهتری را شروع کنند.

تنظیم ساعت خواب

همین‌که باید صبح به صبح سر ساعت مقرری بیدار شوید، کافی است تا بدخلق‌تر و کم‌حوصله‌تر شوید. همیشه اول زود بیدار شدن سخت‌تر از ادامه دادنش است. بهتر است اگر تا الآن راحت می‌خوابیدید، دیگر کم کم ساعت خواب را به مدرسه نزدیک‌تر کنید تا روز‌های اول مدرسه بی‌خوابی نکشید.

آمادگی ذهنی و روحی

شروع مدرسه می‌تواند قشنگ باشد، به شرطی که آمادگی ذهنی و روحی خوبی داشته باشید. اگر فرزند شما اتاق شلخته و شلوغی دارد و جای مناسب مطالعه ندارد، بهتر است اتاق را طوری که امکان آن وجود دارد با کمک خودش و به سلیقه خودش مرتب کنید تا از نظر ذهنی آماده‌تر شود. یکی از کار‌های خوبی که می‌توانید در این مدت بکنید این است که از نظر روحی به او کمک کنید و ناراحتی او از پاایان تعطیلات را درک کنید، نه اینکه شما هم غرولند کنید و به او بفهمانید که چقدر مسئولیت سختی را بر عهده دارید، از معلم قبلی یا فعلی او بد بگویید، مدرسه او را نقد کنید و استرس روحی به او تحمیل کنید. فضای مدرسه تحت تأثیر همین القا‌ها می‌تواند لذت‌بخش شود و یا از چشم فرزندمان بیفتد و آن زمان، دلچسب کردن مجدد مدرسه کاری است کارستان! لوازمی که باعث حواس‌پرتی بچه‌ها از درس می‌شوند هم با گفتگو قابل کنترل هستند و اعضای هر خانواده در این مورد باید صحبت بکنند. مثلاً والدین در مورد اینکه باید بچه‌ها با موبایل و تبلت کار کنند یا تلویزیون ببینند، محدودیت بگذارند و تعداد ساعات مشخصی باشد که چنین وسیله‌هایی در روز برای استفاده کردن مجاز باشند.

آزمایش خون

کیفیت سلامتی بچه روی یادگیری و توان اون تأثیر دارد. بچه‌ها در سن رشد هستند و اگر کمبود ویتامینی داشته باشند، بیش از هر زمانی مستعد بیماری‌ها می‌شوند. بچه‌هایی که کمبود ویتامین دارند و یا بیماری مانند انگل و عفونت دارند و یا موی سالمی ندارند و کف سر آنان مشکلی دارد، نمی‌توانند با آرامش درس بخوانند و گیرایی آن‌ها پایین می‌آید. یک آزمایش کلی از محصلان به ما کمک می‌کند کیفیت سلامت بدن را بالا ببریم. مثلا بچه‌ای که کمبود ویتامین D دارد، همیشه خسته است و به سادگی با خوردن یک قرص قابل درمان است؛ بنابراین محصلان قبل از شروع سال تحصیلی آزمایش بدهند تا مشکل پنهانی وجود نداشته باشد.

کنترل استرس

مهم‌ترین نکته برای کم کردن استرس شروع سال تحصیلی آگاهی از وضعیت پیش روی آن‌ها است. یکی از کار‌هایی که والدین انجام می‌دهند و استرس این روز‌ها را برای بچه‌ها کمتر می‌کند، فراهم کردن لوازم تحصیل مانند خودکار، مداد و کوله و برنامه‌ریزی برای رفت‌وآمد و کار‌هایی از این دست و در جریان قرار دادن و مشورت کردن با محصل است. شرایط آرامی را برای فرزندان ایجاد کردن کاری است که به وضوح استرس شروع سال تحصیلی را کم می‌کند. برنامه صبحانه آرام بدون گفتگوی چالشی و صبح با نشاط هم صبح محصلان را شاد می‌کند. مخصوصا باید دقت کنیم نگرانی و تشویش خودمان را به آن‌ها انتقال ندهیم و استرس آن‌ها را کم کنیم.

توصیه‌هایی برای «کلاس اولی‌ها»

کلاس اولی‌ها اولین بار است که با ماجرای رفتن به مدرسه آشنا می‌شوند. تا قبل از آن اگر مهدکودک هم رفته باشند آنقدر انعطاف‌پذیر و متفاوت بوده است که از هم برای آن‌ها تجربه جدیدی است. برای بچه‌هایی که مهدکودک رفته‌اند اوضاع احتمالاً بهتر پیش می‌رود، اما در هر حال به علت اینکه مقررات مدرسه سفت و سخت‌تر و خسته‌کننده‌تر است حتما به ساعت جدید بیدار شدن و رفت‌وآمد به مدرسه عادتشان دهید تا بی‌خواب و کم انرژی نباشند. خیلی از بچه‌های اول دبستانی از وضعیت مبهم کلاس و مدرسه می‌ترسند. چند روز قبل از شروع سال تحصیلی بهتر است مسیر مدرسه را با فرزندتان طی کنید و حتی اگر امکان داشته باشد داخل مدرسه بروید و فضا‌های مدرسه را با هم ببینید. این تجربه به آن‌ها کمک می‌کند که شناخت بیشتری از محیط داشته باشند و استرس کم‌تری را تجربه کنند. اعتماد به نفس بچه‌ها در این حالت بیشتر است و اضطراب جدایی هم تا حد زیادی کنترل می‌شود. تمام اصولی که فکر می‌کنیم به درد او می‌خورد و احتمالاً ان‌ها را بلد نیست را به او یاد دهیم. مثلاً احترام به معلم، چگونگی شروع کلاس‌ها، صف مدرسه و... را به او در گفتگوهایمان یاد دهیم که بعداً دچار مشکل نشود. اضطراب جدایی از مادر می‌تواند تأثیر بدی روی بچه‌ها بگذارد که باید حواسمان باشد که جدایی ناگهان اتفاق نیفتد و کنترل شود و فرزندمان آسیب روحی نبیند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کودکمان را چگونه برای رفتن به مدرسه آماده کنیم؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..