تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




گلایه یک شاعر آیینی از نا آشنایی برخی شاعران با ساحت اهل بیت (ع)

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

زبان ساده و سطحی شعر عاشقانه را برای وصف عاشورا به کار نبرید/ گلایه یک شاعر آیینی از ناآشنایی برخی شاعران با ساحت اهل بیت ( ع )

حسین اسرافیلی شاعر آیینی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به اینکه اتفاق مقدس عاشورا باید یک ساحت منزه باشد، گفت: برای سرودن شعر عاشورایی علاوه بر داشتن دلی پاک و ذهنی منزه باید زبانی سالم و منزه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه امیدوارم شاعران جوانمان که شعر عاشورایی می سرایند به این مسئله توجه کنند، گفت:از زبانی ساده و سطحی که برای اشعار عاشقانه زمینی به کار می رود در آثار آیینی استفاده نکنند و با این زبان به حریم اهل بیت ( ع ) وارد نشوند.

اسرافیلی ادامه داد: همانطوری که برای ورود به حرم اهل بیت ( ع )  آداب و رسوم خاصی را انجام می دهیم، ورود به ساحت شعر عاشورایی هم آداب و رسوم خاص خود را دارد و باید به آن با طهارت فکر و روح وارد شد.اطلاع از موارد تاریخی واقعه کربلا، مطالعه مقتل های معتبر و مطالعه تحلیل هایی که درباره عاشورا ارائه شده است علاوه بر آن  استفاده از ظرفیت های شعر و  تجسم واقعه کربلا در ذهن از مواردی است که باید شاعر برای سرایش شعر عاشورایی به آن ها توجه کند. 

این شاعر آیینی از لزوم توانایی شاعر جوان در زمینه استفاده از زبانی گویا برای بیان واقعه کربلا گفت: عاشورا زوایای نامکشوف زیادی دارد و نیازی نیست با زبان شعرهای سطحی عاشقانه به ساحت شعر عاشورایی وارد شویم بلکه باید زوایای نامکشوف این واقعه را پیدا کنیم و درباره این زوایا بسراییم. علاوه بر آن طهارت زبان، فکر و روح، رعایت اصول و آداب زیارت برای سرایش شعر عاشورایی لازم است، شاعر باید با معنویت عاشورا ارتباط برقرار کند، اطلاعاتی از این واقعه داشته باشد و در کنار آن از عناصر شعر و شاعرانگی در اثرش بهره ببرد.

اسرافیلی ادامه داد: شعرهای عاشورایی که در مداحی ها و مراسم های مذهبی می شنوم آثاری ضعیف است. وقتی شاعری  در شعری می گوید «بعد از ابوفاضل علی اکبر زمین افتاد» نشان می دهد صاحب اثر اطلاعات تاریخی از واقعه کربلا ندارد و نمی داند حضرت ابوالفضل ( ع ) آخرین شهید کربلا قبل از امام حسین ( ع ) بود و نشان می دهد وی مقتل را نخوانده است یا وقتی می گوید « یا علی من راست می گویم من زنت را دوست دارم » نمی داند این حریم چه حریمی است؛ شاعران جوان بدون اطلاع به ساحت  شعر عاشورایی وارد نشوند.وقتی بدون داشتن اطلاعات کافی درباره عاشورا بسرایند محصول آن همین مواردی خواهد بود که به آن ها اشاره کردم.

انتهای پیام/ 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «گلایه یک شاعر آیینی از نا آشنایی برخی شاعران با ساحت اهل بیت (ع)»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..