تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مهاجرت سالانه ۳۰۰ پزشک متخصص/رفع کمبود پزشک با افزایش دانشجو جبران نمی‌شود

مهاجرت سالانه ۶۵۰ پزشک عمومی و متخصص/رفع کمبود پزشک با افزایش دانشجو جبران نمی‌شودبه گزارش  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از ستاد خبری بیست و یکمین کنگره بین المللی تازه‌های قلب و عروق و رئیس انجمن آترواسکلروز ایران؛ کنگره تازه‌های قلب و عروق، در برج میلاد تهران شامگاه سه شنبه برگزار شد. مسعود قاسمی، رئیس بیست و یکمین کنگره بین المللی تازه‌های قلب و عروق در این مراسم اظهار کرد:  با وجود آنکه شاخص‌های بهداشت و درمان کشور در مقایسه با چهار دهه گذشته ارتقا یافته است، همچنان با مشکلات و کمبود‌هایی در حوزه سلامت مواجه هستیم.

او ادامه داد: سن امید به زندگی از سال ۱۳۳۹ برای یک دوره ۲۰ ساله از ۴۹.۵ سال به ۵۱.۵ سال رسیده و در یک دوره ۱۰ ساله تا سال ۱۳۷۰، به ۶۱.۵ سال رسیده است.

رئیس بیست و یکمین کنگره بین المللی تازه‌های قلب و عروق، ادامه داد: بر اساس گزارش بانک جهانی که میانگین عمر ایرانی‌ها  در سال ۱۳۹۶ به ۷۶ سال رسیده است.

کاهش آمار مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر در کشور قاسمی افزود: آمار مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر در کشور کاهش یافته است، به طوریکه در سال‌های ۴۹ تا ۵۴ به ازای هر ۱۰۰۰ تولد شاهد ۱۳ مرگ و میر بودیم که این آمار در سال‌های ۸۴ تا ۸۹ به ۵ مرگ و میر به ازای هر ۱۰۰۰ نفر کاهش یافت.

او همچنین به آمار جامعه پزشکی اشاره کرد و گفت: در چهار دهه قبل ۱۴ هزار پزشک در کشور داشتیم که اغلب آن‌ها از خارج جذب می‌شدند. یعنی به ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت ۹.۳ پزشک داشتیم که الان این عدد حدود ۶ برابر شده است که بهبود نشان می‌دهد.

فعالیت ۳۷ هزار پزشک متخصص در کشور رئیس انجمن آترواسکلروز ایران، با بیان که تعداد بیمارستان‌ها یکی از معیار‌های توانایی درمان در دنیا محسوب می‌شود، افزود: در ایران، ۳۷ هزار پزشک متخصص فعال هستند که استاندارد معمول آن حداقل ۶۴ هزار پزشک متخصص است.

قاسمی با بیان این مطلب که کمبود پزشک داریم، ادامه داد: بار درمان بیماران بر دوش پزشکان می‌افتد و همین مسئله می‌تواند با مشکلاتی در ارائه خدمت همراه شود.

رئیس کنگره بین المللی تازه‌های قلب و عروق، تاکید کرد: رفع کمبود پزشک فقط با افزایش پذیرش دانشجوی پزشکی قابل جبران نیست، بلکه در توزیع مناسب پزشک دچار مشکل هستیم. ضمن اینکه برخی از پزشکان در حرفه‌ای غیر از طبابت مشغول فعالیت هستند که علت آن نیز، نامناسب بودن شرایط کار در حرفه پزشکی است.

قاسمی با بیان که می‌بایست توزیع امکانات و تجهیزات پزشکی با توجه به نیاز پزشکان صورت بگیرد، گفت: متاسفانه در حال حاضر شاهد مهاجرت پزشکان به خارج از کشور هستیم، به طوری که در سال حدود ۳۵۰ پزشک عمومی و ۳۰۰ پزشک متخصص، مهاجرت می‌کنند.

درآمد پزشک عمومی چقدر است؟ قاسمی به حقوق پزشکان عمومی اشاره کرد و گفت: درآمد پزشک عمومی به طور متوسط در سال ۳۲ میلیون تومان است که ماهانه ۲.۶ میلیون تومان می‌شود.

او با اشاره به کمبود ۱۰۰ هزار نیروی پرستاری در کشور، افزود: استاندارد نیروی پرستاری به ازای ۵ تخت بیمارستانی، حداقل ۲ پرستار است که این آمار در کشور ما به ازای هر ۸ تخت بیمارستانی، یک پرستار است.

قاسمی ادامه داد: این کمبود نیروی پرستاری باعث می‌شود پرستاران به ۱۵۰ ساعت اضافه کاری اجباری در ماه تن بدهند و این وضعیت برای ارائه حداقل خدمات است.

رئیس انجمن آترواسکلروز ایران، به خطراتی که جامعه پزشکی را در هنگام ارائه خدمت تهدید می‌کند، اشاره کرد و گفت: کادر پزشکی در معرض انواع بیماری‌های واگیر قرار دارد. بروز مشکلات گوارشی به دلیل استرس کاری، ابتلا به بیماری‌های اسکلتی عضلانی، به دلیل سر پا ایستادن ها، ابتلا به افسردگی و...، از جمله خطرات حرفه پزشکی است.

بیشتر بخوانید: آخرین روش‌های تشخیصی و درمان بیماری قلب و عروق+سن ابتلا به سکته‌ مغزی در ایران بروز ۳۰ درصد سکته های مغزی ناشی از نامنظمی های قلبی است

در ادامه مسعود اسلامی، دبیر انجمن آترواسکلروز ایران اظهار کرد: برنامه های علمی کنگره توسط ۲۷۰ نفر از اساتید و دانشمندان اجرا می شود. تمامی برنامه های علمی به صورت همزمان در ۹ سالن ارائه می شود که ۲ سالن اختصاصی پرستاری نیز خواهیم داشت.

اسلامی، از برنامه «سینمای قلب» برای اولین بار در کنگره امسال خبر داد و اظهار داشت: ایده سینمای قلب، امسال شکل گرفته است که در این برنامه، منتخبی از جراحی های قلب و عروق که از سطح 6 بیمارستان مختلف کشور تهیه شده است، در دو سالن برای شرکت کنندگان پخش می شود.

او در ادامه به خطرات بیماری های قلبی اشاره کرد و گفت: نامنظمی‌های ضربان قلب یا آریتمی های قلبی، یکی از شایع ترین بیماری های قلب و عروق است که در دو دسته ساده و خطرناک تقسیم بندی می‌شود.

دبیر انجمن آترواسکلروز ایران با بیان اینکه هرچه سن فرد بیشتر باشد احتمال نامنظمی‌های ضربان قلب نیز افزایش می‌یابد، گفت: افراد بالای ۷۵ سال ۱۰ درصد نامنظمی‌های ضربان قلب دارند، که این عارضه سبب نارسایی عضله قلب و حتی سکته مغزی می‌شود.

او با بیان اینکه ۳۰ درصد سکته‌های مغزی ناشی از نامنظمی ضربان قلب است، ادامه داد: برای درمان این عارضه روش‌های دارویی و غیردارویی وجود دارد که اگر روش‌های دارویی جواب نداد اصولاً به سراغ درمان‌های غیر دارویی می‌رویم.

دبیر علمی بیست و یکمین کنگره بین المللی تازه‌های قلب و عروق، یادآوری کرد: داروهای ضد لخته و ضد انعقادی همچون وارفارین پیش از این برای بیماران دچار نامنظمی ضربان قلب استفاده می‌شد که الان داروهای جایگزین نیز به بازار آمده است.

بیست و یکمین کنگره بین المللی تازه‌های قلب و عروق تا اول شهریور ادامه دارد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مهاجرت سالانه ۳۰۰ پزشک متخصص/رفع کمبود پزشک با افزایش دانشجو جبران نمی‌شود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..