تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مثلث مرگ از آن کدام بازیگر شد؟

زهره نوروزپور: در بحبوحه تنش بین المللی در خلیج فارس و یارگیری آمریکا برای ائتلاف دریایی، ارتش سوریه بار دیگر فتح الفتوح کرد. منطقه ای کلیدی که کریدوری به قلب اقتصاد سوریه محسوب می شود. خان شیخون که در طول این سالها دو مرتبه مورد حمله شیمیایی وسیع از سوی تررویست ها قرار گرفته است امروز از سوی ارتش مشروع این کشور از لوث تروریست های النصره پاکسازی شد.

خان شیخون منطقه ای است که را گشایش حلب پایتخت اقتصادی سوریه محسوب می شود. این منطقه که در استان ادلب قرار دارد این روزها نیز مورد هجوم ارتش ترکیه قرار گرفته است. در ان سو ارتش آزاد نیز با ترکیه همپیمان است. این منطقه معروف به مثلث مرگ شده است. ارتش سوریه از سال 2014  برای اولین بار قدم در خاک خان شیخون گذاشته است که این پیروزی بزرگی برای دولت مشروع بشار اسد به حساب می آید. تا این لحظه ارتش ترکیه که از تروریست ها حمایت می کند زمین گیر شده است باید دید در  روزهای آینده ورق میدان نبرد به سمت کدام بازیگر بر می گردد؟

در گزارش ذیل آخرین اخبار خان شیخون را از نظر می گذرانید:

تروریست های النصره در خان شیخون امروز در شبکه های مجازی رسما اعتراف به شکست کرده اند.

کانال تلگرامی اخبار سوریه از درگیری های اطراف استان ادلب، حماه و ادلب گزارش داده است که ارتش ترکیه زمینگیر شده است.

در این گزارش آمده است: از قرار معلوم ستون نظامی کمکی ‌ارتش ترکیه برای حمایت از تروریست‌های جبهه النصره در شمال حماه همچنان در شهر معره‌ النعمان گیر افتاده و قادر به حرکت نیست.  این ستون نظامی به دلیل تداوم بمباران جنگنده های سوری و همچنین حملات توپخانه ای به بزرگراه حلب- دمشق در این نقطه متوقف شده است.

 به نظر می‌رسد حتی شایعه پرواز جنگنده‌های اف ۱۶ ترکیه بر فراز آسمان ادلب ، که از سوی کانال های تلگرامی تروریست‌ها منتشر شده بود، حتی مدعی پرواز آنها بر فراز شهر خان شیخون شدند که نتوانسته مانع از اراده ارتش سوریه برای مقابله با تجاوزگری نظامیان ترکیه و حمایت آنها از تروریست‌های تکفیری چندملیتی شود.

باید دید که آیا ترک‌ها خواهند توانست از طریق خط ارتباطی خود با روس ها مسیر را برای حرکت این ستون به سمت شهر در محاصره مورک در شمال حماه فراهم کنند یا اینکه آنها ناچار خواهند شد در جای دیگری اتراق کنند. در این ستون ما شاهد حضور یک تانکر پر از سوخت هستیم که بدون شک بیش از آنکه به درد نظامیان ترکیه در نقطه دیده‌بانی مورک بخورد برای تروریست‌های جبهه النصره سوخت رسانی خواهد کرد.
در همین حال که ارتش ترکیه در حال حرکت به مورک بود  هدف حملات جنگنده‌های سوری قرار گرفت و خودروهای تروریست‌های جبهة النصرة که این کاروان بزرگ را همراهی می‌کردند نابود شده است.

این کاروان ارتش ترکیه متشکل از ۷ تانک‌ام ۶۰ ای ۳ تعدادی نفربر و ۴ لودر و ۲۸ دستگاه امرپ و کامیون بود که به بهانه حضور در پست دیدبانی مورک برای تقویت نیروهای ترکیه در آن وارد خاک سوریه شده بودند، عملا حالا متوقف شده‌اند. مشخص نیست که پست دیده‌بانی ارتش اشغالگر ترکیه در شهر مورک برای چه چهار لودر می خواهد و چرا باید ۲۰ کامیون حامل مهمات وارد این نقطه شود؟ مگر قرار است ارتش ترکیه با ارتش سوریه وارد جنگ شود؟ یا اینکه این نقطه فقط یک نقطه نظارت و دیده‌بانی است؟

همچنین پس از این حمله هوایی،  وزارت خارجه سوریه با صدور بیانیه‌ای با متجاوز خواندن ارتش ترکیه و محکومیت حمایت علنی آنها از گروهک های تروریستی به ویژه تروریست‌های جبهه النصره، هدف از ارسال این ستون نظامی را نجات تروریست‌های حاضر در شمال حماه دانست و تاکید کرده است که با  ارتش ترکیه مقابله خواهد کرد.

حمله به کاروان کمک رسانی النصره، واکنش آمریکا را در پی داشت.

به دنبال ادعای وزارت دفاع ترکیه درباره حمله هوایی ارتش سوریه به کاروان نظامی این کشور در ادلب، دولت آمریکا این حمله را به شدت محکوم کرده است.

«مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتشار یک بیانیه، حمله هوایی ارتش سوریه به کاروان امدادی ترکیه برای تروریست‌های جبهه‌النصره را حمله «بی‌ملاحظه» خوانده است.

وی در این بیانیه بدون اشاره به موارد مکرر نقض آتش‌بس توسط گروه‌های تروریستی، مدعی شده است: «رژیم [بشار] اسد و متحدانش هم اکنون باید به آتش‌بس در ادلب برگردند».

وی افزود: «حمله هوایی به کاروان ترکیه در ادامه حملات وحشیانه علیه غیرنظامیان، کارکنان حوزه کمک‌های انسان دوستانه و زیرساخت‌ها صورت گرفته است. ما این خشونت را محکوم می‌کنیم و خشونت‌ها باید پایان یابد».


در دیگر خبرهای خان شیخون و اطراف ادلب، حماه و حلب آمده است که تروریست های باقی مانده در خان شیخون مدعی به اسارت گرفتن 3 سرباز روس شده اند. همزمان با آنها منابع سوری نیز تایید کرده اند که با تصرف مسجد التکیه در مرکز خان شیخون توانسته اند تروریست های تحت حمایت ترکیه را به مناطق شرقی شهر عقب برانند.

این در حالی است که منابع محلی در شهر خان شیخون گفتند که تروریست‌ها از ترس محاصره شدن، به طور کامل از این شهر راهبردی عقب‌نشینی کرده‌اند. و برای درز نشدن اطلاعات نظامی به انتشار شایعات پناه گرفته اند.

«دیده‌بان حقوق بشر سوریه» صبح امروز (سه شنبه) به نقل از منابع محلی اعلام کرد که عناصر تروریستی (عمدتا جبهة النصره) از ترس اینکه در محاصره کامل قرار گیرند؛ به طور کامل از شهر «خان شیخون» عقب‌نشینی کرده‌اند.

بنا بر این گزارش، تروریست‌ها از مناطق واقع در جنوب «خان شیخون» و شهرک‌های شمال «حماه» از جمله «کفرزیتا»، «اللطامنه» و «مورک» عقب‌نشینی کرده‌اند و از آن‌جایی که مقر دیده بانی ترکیه نیز در منطقه «مورک» قرار دارد؛ خبری از وضعیت این مقر در دست نیست.

در حال حاضر نیروهای ارتش و همپیمانان سوریه در حال پیشروی در محله‌های داخل شهر هستند.

نیروهای سوری عصر روز گذشته (دوشنبه) موفق شدند کنترل بخشی از جاده بین‌المللی «دمشق-حلب» را در دست خود بگیرند که بدین ترتیب مسیر ارتباطی تروریست‌ها قطع شد. همچنین کاروان کمک‌رسانی ارتش ترکیه به تروریست‌ها نیز روز گذشته هدف حمله هوایی ارتش سوریه قرار گرفت و منهدم شد.

اهمیت آزادسازی خان شیخون به دلیل موقعیت ارتباطی آن است که شرق و غرب و شمال ادلب را می‌تواند به هم متصل کند. آزادسازی آن راه را برای آزادی شهر مهم معرة النعمان نیز باز می‌کند و کنترل ارتش سوریه بر آن جاده ارتباطی بین‌المللی استان حلب به دمشق را که از این شهر می‌گذرد، آزاد می‌کند. ارتش سوریه صبح روز یکشنبه پس از آزادسازی چندین روستا در اطراف شهر خان شیخون، موفق شده بود آن را محاصره کند.

پیشروی ارتش سوریه در استان ادلب پس از آن آغاز شد که اوایل ماه اوت گروهک جبهة‌ النصره اعلام کرد که به آتش‌بس و توافق کاهش تنش (میان ترکیه با روسیه و ایران و سوریه) پایبند نخواهد ماند. جبهة النصره تأکید کرده بود که حتی یک سرباز خود را هم از خط توافق موسوم به کاهش تنش عقب نخواهد کشید. دمشق مسئولیت این امر را بر عهده ترکیه دانسته بود.
 در ادلب نیز نیروهای مقاومت سوری طی ۲۴ ساعت گذشته موفق شدند ۴۰ عنصر تکفیری را در حومه «ادلب» به هلاکت برسانند.

به گزارش خبرگزاری سوریه (سانا)،  در درگیری های ۲۴ ساعت گذشته در اطراف شهر خان شیخون، همچنین سرکرده نظامی یک گروه تروریستی وابسته به ترکیه نیز کشته شده است.

محورهای جنوبی استان ادلب شاهد درگیری های شدید میان گروه های تروریستی عضو اتاق عملیات «الفتح المبین» و نیروهای ارتش سوریه است.

به گزارش خبرآنلاین، سیطره بر این شهر نخستین گام برای بازگشایی مسیر حیاتی حلب-دمشق است. از نظر نظامی سیطره ارتش سوریه بر خان شیخون مسیر را در مقابل نیروهایش برای تحقق دستاوردهای بزرگ به سمت التح، کفرسجنه و معرة النعمان هموار می‌کند.

پیش از این نیز اسپونتیک شامگاه سه شنبه گزارش داده بود: ارتش سوریه مواضع خود را در اطراف شهر خان شیخون از سمت شمال مستحکم کرده است. به گفته منابع، ارتش نقاط دیده‌بانی خود را در ۵۰۰ کیلومتری اتوبان بین‌المللی شمال خان شیخون تثبیت کرده و با بستن مسیر امدادی افراد مسلح شورشی به سمت شهر بر این شهر کنترل دارد.

نیروهای ارتش سوریه دو تپه النمر و سیریاتل مشرف به شهر خان شیخون در حومه جنوبی ادلب را به محاصره خود درآوردند و در حال پاکسازی این دو تپه از تک تیراندازان جبهه النصره هستند.

منابع همچنین اظهار کردند، ارتش سوریه عملا در میان درگیری‌های شدید با گروه‌های مسلح وارد شهر خان شیخون شده است. این برای اولین بار است که نیروهای سوریه زمانی که در سال ۲۰۱۴ کنترل خود را بر شهر از دست دادند بر این شهر استراتژیک پا می‌گذارند. نیروهای سوریه از دو محور غرب و شمال غرب به خان شیخون یورش بردند.

منابع تاکید کردند، نیروهای سوریه با مقاومت شدیدی در داخل شهر و مرزهای آن روبه‌رو هستند به طوریکه النصره به انجام حملات انتحاری در اطراف شهر روی آورده است. در صورت تثیبت ورود به شهر خان‌شیخون نیروهای سوری تنها دو کیلومتر با جاده بین‌المللی اصلی که دمشق را به استان‌های اصلی متصل می‌کند، فاصله دارند.

این جاده شریان حیات اصلی است که مهمترین شهرها را که تحت کنترل ارتش سوریه است از حلب در شمال تا حماة و حمص در مرکز و سپس دمشق به گذرگاه مرزی نصیب در مرز اردن متصل می‌کند.

ارتش سوریه از بیش از یک ماه پیش عملیات نظامی گسترده‌ای را برای بازپس‌گیری ادلب آغاز کرد به طوریکه توانست شهرک‌ها و تپه‌های استراتژیکی را به تصرف خود درآورد که از مهمترین آنها تل الملح، الجبین در حومه شمالی حماة است که زمینه را بر کنترل بر الهبیط و کفرعین در حومه جنوبی ادلب فراهم کرد.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) پیش از این گزارش داده بود، یگان‌های ارتش سوریه عملیات خود را به سمت مواضع استقرار تروریست‌ها و گروه‌های هم‌پیمان آنها در حومه ادلب ادامه می‌دهند و شعاع کنترل خود را در حومه غربی خان شیخون گسترش داده‌اند.

این در حالی است که بنا به ادعای وزارت دفاع ترکیه، در حمله هوایی سوریه به کاروان نظامی ترکیه در مسیرشان به ایست بازرسی نهم در شمال غرب سوریه سه غیرنظامی کشته و ۱۲ تن دیگر زخمی شدند.

این وزارتخانه این حمله را برخلاف توافقات آنکارا با روسیه دانسته است.

سیطره بر خان شیخون به معنای محاصره کامل صدها کیلومتر از حومه شمالی حماة از جمله مثلث مرگ است که شهرک‌های الرکاة، اللطامنه و کفرزیتا را به هم متصل می‌کند.

310 310




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مثلث مرگ از آن کدام بازیگر شد؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..