تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




جزیره لاپالما مقصد نهایی بزرگ ترین تلسکوپ فضایی جهان می‌شود

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از ادامه اعتراضات بومیان جزیره هاوایی به ساخت تلسکوپ ۳۰ متری TMT در نوک قله کوه Mauna Kea و جلوگیری از انتقال تجهیزات و مصالح برای ساخت این تلسکوپ،  دانشمندان در نظر دارند بزرگ‌ترین تلسکوپ نیمکره شمالی  را در سایت جایگزین در جزیره لاپالما که جزو جزیره‌های قناری و مالکیت کشور اسپانیاست، بسازند.
به گفته ساکنان بومی جزیره هاوایی از سال‌های دهه ۹۰ میلادی کار ساخت انواع تلسکوپ‌ها در بخش‌های مختلف جزیره به دلیل قابلیت‌های منحصربه فرد زمین شناختی، ارتفاع از سطح آب و وجود آسمان بدون ابر شروع شده است.


آخرین تلسکوپی که قرار است بر فراز کوه Mauna Kea ساخته شود، تلسکوپ فضایی TMT است که به گفته دانشمندان بزرگ‌ترین تلسکوپ فضایی نیمکره شمالی کره زمین خواهد بود.

به گفته بومیان، محل ساخت تلسکوپ TMT درمنطقه‌ای مقدس به باور بومیان قرار دارد و به همین دلیل آنها با ساخت تلسکوپ مخالف‌اند.

به گفته دانشمندان اکنون حدود ۱۰ سال است که پروژه ساخت تلسکوپ فضایی TMT شروع شده است، اما به دلایل مختلف هنوز ساخت تلسکوپ به پایان نرسیده و حتی گودبرداری از سایت محل ساخت آن انجام نشده است.


هزینه ساخت این تلسکوپ حدود ۱/۴ میلیارد دلار است و آینه آن ۹ برابر مساحت بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های فضایی کنونی در دنیاست.


بزرگی این تلسکوپ به دانشمندان اجازه می‌دهد تا با وضوح بسیار بالا به مشاهده ستارگان و کهکشان‌ها بپردازند؛ از جمله دیگر هدف‌های کارشناسان از ساخت این تلسکوپ بررسی چگونگی شکل گیری سیاره‌ها و ستارگان است.


به گفته اهالی بومی جزیره هاوایی اکنون ۱۳ تلسکوپ درمناطق مختلف این جزیره و اطراف کوه Mauna Kea ساخته شده است که قرار است تا پیش از شروع عملیات احداث تلسکوپ TMT ۵ مورد از آن‌ها برچیده شوند.


افزون برمخالفت برای احداث تلسکوپ فضایی TMT ساکنان بومی، مانع از رساندن تجهیزات علمی برای دیگر تلسکوپ‌های علمی فعال در هاوایی شده اند. تلسکوپ‌های فضایی برای کارکردن به تجهیزات مختلفی از جمله نیتروژن نیاز دارند تا ابزار طیف نگاری آن‌ها به میزان کافی سرد نگه داشته شود و بتوانند به فعالیت خود ادامه دهد؛ بالا رفتن دمای طیف نگار سبب آسیب جدی و غیرقابل جبران به تلسکوپ فضایی می‌شود.


به گفته کارشناسان مشکل‌هایی برای ساخت تلسکوپ در سایت جایگزین در جزیره لاپالما وجود دارد؛ لاپالما در ارتفاع پایین تری به نسبت Mauna Kea قرار دارد، لاپالما در ارتفاع ۲۲۵۰ متری از سطح آب و  Mauna Kea در ارتفاع ۴۰۵۰ متری از این سطح است  و به همین دلیل امکان افت وضوح رصد در لاپالما وجود دارد؛ بخار آب موجود در جو لاپالما هم می‌تواند زمینه ساز افت کیفیت تصاویر دریافتی از فضا شود.


در ساخت تلسکوپ فضایی TMT تیمی از دانشمندان از کشور‌های آمریکا، کانادا، چین، هند و ژاپن حضور دارند و به گفته آنها بهترین موقعیت برای ساخت تلسکوپ فضایی در Mauna Kea است؛ کارشناسان امیدوار هستند با ادامه رایزنی‌ها با اهالی بومی بتوانند نظر مساعد آنها برای ساخت تلسکوپ فضایی TMT را به دست آورند.


منبع:Nature

انتهای پیام/

لاپالما؛ سرزمین ابر‌ها محل نهایی ساخت بزرگ‌ترین تلسکوپ فضایی جهان



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «جزیره لاپالما مقصد نهایی بزرگ ترین تلسکوپ فضایی جهان می‌شود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..