تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تقابل صنفی و خود بزرگ بینی کاذب در برابر بیان چالش‌های نظام سلامت

تقابل صنفی و خود بزرگ بینی کاذب در برابر بیان چالش‌های نظام سلامتبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، هیئت مدیره نظام پرستاری تهران و شهرستان‌های تابعه در بیانیه‌ای به حمایت از چهره های ماندگار و سرمایه های علمی- اجتماعی حرفه پرستاری پرداختند که مشروح آن به شرح زیر است:

« اخیراً یکی از کانالی‌های موجود در فضای مجازی علی رغم استفاده از نام مقدس حرفة پزشکی -که البته بلاشک به واسطه اتخاذ رویه‌های ناصواب برخی افراد- نمی‌تواند جامعه فرهیختگان پزشکی را نمایندگی کند، در رفتار و گفتاری غیر حرفه ای، غیر مسئولانه و به دور از موازین اخلاقی، تلاش کرده تا دغدغه سخنگوی کمسیون بهداشت و درمان و نماینده مردم شریف اصفهان در مجلس شورای اسلامی را به سخره گرفته و یکی از چالش‌های موجود نظام سلامت را به سطح صنفی و تخطئه حرفه پرستاری فرو کاهد.

برداشتی سطحی از آنچه ایشان در قامت نماینده مجلس به عنوان یکی از مشکلات حال حاضر نظام سلامت مطرح کرده‌اند، زمانی تأسف برانگیز خواهد شد که به عوض واکاوای علمی و همراهی همدلانه در حل موضوع، افرادی خاص از طریق نگارش متن‌هایی با توجیه‌های غیر مستدل برآشفته شوند و با واژگانی سخیف و نازل، یکی از سرمایه‌های اجتماعی حرفه پرستاری و البته نظام سلامت کشور را به خیالی خام مورد عتاب و خطاب قرار دهند.

سوابق علمی و اجرایی دکتر عابدی مشحون از نکاتی برجسته است؛ هم در داخل تحصیل کرده و هم در خارج از کشور در بالاترین سطح آموزشی و پژوهشی تحصیلات عالیه را در حد پسادکترا به اتمام رسانده و اکنون وی را واجد امتیاز کرسی استادی (پرفسور) کرده است که علی الاصول برای آنانی که مدعی خارج رفتگی! و خارج دیدگی! هستند باید آشنایی با این مرتبه علمی و چگونگی حصول بدان امری بدیهی باشد.

بیشتر بخوانید: ابهامات در انتخابات نظام پرستاری +علل رد صلاحیت کاندیدا

بیان چالش‌های مزمن نظام سلامت به مذاق برخی خوش نیست

وظیفه ذاتی یک نماینده مجلس اقتضا می‌کند که با رویکردی دغدغه مند، یکی از چالش‌های مزمن نظام سلامت که همانا عدم امکان دسترسی برابر و عادلانه به خدمات سلامت محور است منتقدانه و محترمانه بازخوانی کند، اما ظاهراً بیان این چالش ملموس و غیر قابل انکار به مذاق عده‌ای خوش نیامده و با واکنش‌هایی از جنس تقابل صنفی و خود بزرگ بینی کاذب که جز اصطکاک حرفه‌ای عایدی دیگری نخواهد داشت، به عوض بررسی چرایی بروز و ظهور معضلاتی از این دست که آحاد مردم و مددجویان را به ستوه آورده، علی الظاهر بی هیچ ادله منطقی و در کمال تعجب و تأثر، صرفاً به اشتغال پرفسور عابدی به حرفه شریف پرستاری معطوف شده است.

تردید نیست که قاطبه همکاران محترم و فرهیخته جامعه پزشکی با چنین رویکردی همسو نبوده و همکاران بی تجربه یا کم تجربه خود را ملامت کرده و یا خواهند کرد، چه آنکه به هیچ وجه تنزل یک چالش عمده نظام سلامت به صنفی گرایی عقلایی نبوده و نخواهد بود به ویژه آنکه در چنین برهه خطیری که همگرایی و همدلی بیش از پیش نیاز اصلی آحاد جامعه و کشور و بالاخص نظام سلامت و شاغلین آن بوده و هست.

این ناصواب گویی و فرافکنی با هیچ منطقی سازگار و قابل توجیه نخواهد بود؛ ایجاد فضای غبارآلود نفاق و تفرقه پراکنی در چنین شرایطی نه تنها اسباب منفعت هیچ کس را فراهم نخواهد کرد که مع الاسف سبب ایجاد ناخرسندی‌های فزاینده و ایجاد گسست در همکاری‌های بین حرفه‌ای خواهد شد.

نکته قابل توجه آنکه وفق اصول علمی حرفه پرستاری در تمام دنیا و از جمله ایران، پرستاران و جامعه پرستاری بنا به وظیفه حرفه‌ای و علمی خود، مکلف و موظف به دفاع از حقوق مددجویان و خدمت گیرندگان هستند که اگر این مهم با وظیفه خطیر نمایندگی مجلس عجین شود، اهمیتی دو چندان می‌یابد بنابراین اظهارات و مشاهدات میدانی جناب دکتر عابدی هم از منظر عمل به رسالت حرفه‌ای و هم از باب انجام وظیفه اجتماعی به عنوان نماینده مجلس قابل ستایش است.

فعالیت ۱۴ هزار مدیر در عرصه مدیریت سلامت

اگر امروز با افتخار جامعه پرستاری ایران در زمره کشور‌های برتر در حوزه مراقبت و پرستاری در منطقه و بین الملل است، اگر امروزه نظام آموزش سلامت کشور واجد ۱۹۳ دانشکده پرستاری با استاندارد‌های بین المللی است، اگر نظام سلامت کشور از وجود ۱۴ هزار مدیر توانمند در عرصه مدیریت سلامت بهره می‌جوید و اگر جامعه گروه پرستاری با حضور بیش از دویست هزار نفر پرستار آکادمیک در خط مقدم خدمت رسانی به مردم شریف ایران اسلامی است، همگی مرهون زحمات اساتید، دانشمندان و محققان برجسته‌ای نظیر ایشان است که سالیان متمادی است در سمت‌های مختلف علمی و اجرایی به ایفای نقش حرفه‌ای پرداخته اند.

او و دیگر اندیشمندان حرفه پرستاری، متعلق به جامعه‌ای علمی هستند که اساتید آن در زمره ۲۰ دانشمند برتر جهان اسلام قرار می‌گیرند و به استناد شواهد منتشره از سوی نهاد‌های علمی بین المللی از جمله ICN، از بالاترین توانمندی‌های علمی و تخصصی در سطح بین المللی برخوردار هستند.

افاضات تنگ نظرانه و احساسی اندک افراد نامطلع، بی تردید با منویات و نظرات اطبای حکیم و حکمای طبیب، مُشفق و مُنصف این مرز و بوم نه تنها هیچ سنخیتی نداشته و نخواهد داشت که در تنافر و تضاد اساسی با رویکرد‌های مسئولانه و همگرایانه بزرگان جامعه پزشکی کشور است.

از این روست که شایسته است این بزرگان با برائت جویی از چنین اظهارات نسنجیده ای، خام اندیشانی قلیل که سودای مادی زودگذر را بر سود اخلاق مداری ماندگار ترجیح می‌دهند، به نیک کرداری و نیک گفتاری توصیه و دعوت کنند.

هیئت مدیره نظام پرستاری تهران بزرگ که صیانت از حرفه پرستاری و صاحبنظران دلسوز این حرفه و نیز تلاش در جهت همکاری همدلانه با تمام اعضای تیم نظام سلامت را از جمله اهداف راهبردی خود ترسیم کرده است، بر خود فرض می‌داند به نمایندگی از جامعه پرستاری تهران ضمن حمایت از جناب دکتر عابدی و اظهارات دلسوزانه ایشان با تبری جویی از هرگونه گفتار یا رفتار مناقشه برانگیز، اعلام می‌کند که قاطبه همکاران محترم و فرهیخته پزشک را از چنین رفتار‌های غیر مسئولانه و هیجانی مبرا دانسته و بر تداوم همسویی و همگرایی بین حرفه‌ای با نیت اصلاح ساختاری نظام سلامت و خدمت رسانی عادلانه و منصفانه به تمام مددجویان تأکید مضاعف دارد.

در عین حال با نکوهش ظهور و بروز این قبیل گفتار در فضای عمومی رسانه‌ای اعم از مجازی یا غیر آن، مجدانه خواستار اصلاح رویه اندک افرادی است تا با جبران مافات به نحو مقتضی و اتخاذ مواضع اصولی بیش از این موجب وهن و انشقاق در جامعه پزشکی و سلامت نشوند.»

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تقابل صنفی و خود بزرگ بینی کاذب در برابر بیان چالش‌های نظام سلامت»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..