تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




از نرخ پایین خرید تضمینی گندم تا جولان دلالان / وقتی واسطه ها از آب گل آلود ماهی می گیرند/ نرخ پایین گندم جوابگوی کشاورزان نیست

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی گزارش می دهد؛

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، گندم به عنوان یک محصول استراتژیک نقش بسزایی در سبد خانواده های ایرانی دارد؛ علاوه بر نقش داخلی این محصول در امنیت غذایی کشور, نمی توان از نقش خارجی آن در رونق صادرات چشم پوشی کرد لذا یکی از اهداف کلان سیاست گذاران, خودکفایی یا خوداتکایی دراین زمینه است.

به یکی از روستا‌های اطراف مشهد رفتم تا در رابطه با نرخ تضمینی گندم از چند کشاورز پرسش‌هایی را به عمل آورم. طبق مصوبه شورای اقتصاد قیمت خرید گندم معمولی ۱۷۰۰ تومان و گندم دوروم ۱۷۷۰ تومان است و اگر کشاورز گندم تمیز و پاک شده را تحویل دهد با در نظر گرفتن کرایه حمل و نقل این میزان تا ۲ هزار تومان قابل افزایش است. اما این میزان افزایش پاسخگوی نیاز کشاورزان نیست و آن‌ها از این نرخ راضی نیستند. با پرس و جو از اهالی قدیمی روستا، چند کشاورز گندم کار را پیدا کردم تا علت نارضایتی آنان را جویا شوم.

از نرخ پایین خرید تضمینی گندم تا جولان دلالان لزوم افزایش نرخ تضمینی گندم به بالاتر از ۲ هزار تومان

به سمت زمین زراعی یکی از کشاورزان می رفتم در حالیکه از دوردست ها خوشه های زرین گندم حاصل تلالؤ نور خورشید خودنمایی می کرد.   از  ژیان که یکی از کشاورزان خراسان رضوی است,  در رابطه با نرخ تضمینی گندم  پرسیدم، وی در این باره می گوید: از نرخ خرید تضمینی گندم راضی نیستیم اما به ناچار این محصول را که حاصل برداشت شبانه روزی و زحمات فراوان ماست به نرخ پایین مصوب می فروشیم.


وی تصریح می کند: نرخ کارگر و هزینه های دیگر تولید با توجه به شرایط کنونی اقتصادی دوبرابر شده است و نرخ پایین گندم جوابگوی کشاورزان نیست  .

 ژیان ادامه می دهد، متأسفانه برخی از کشاورزان مجبور به انبار کردن محصول خود به امید افزایش قیمت هستند و یا برخی گندم را با نرخ ۲ تا ۳ هزار تومان به دلالان می‌فروشند تا زیان وارده کمتر گردد. این جاست که پای دلالان به میان می‌آید.

تأخیر در وصول مطالبات و دریافت کود  با کشاورز دیگری که  نشستم, از مشکلاتش برایم اینگونه می گفت: هر سال برای دریافت کود به سامانه مراجعه می کنم تا مقداری کود دریافت کنم اما به دلیل زمان طولانی و صرف وقت و انرژی زیادی که برای دریافت آن متقبل می شوم و در مقابل کود اندک و زیان زیادی نصیبم می گردد لذا ترجیح می دهم از دلال بخرم.

وی با اشاره  به اینکه دولت در وصول مطالبات تأخیر  دارد، تصریح می کند: زمانیکه اقتصاد درآمدی و هزینه تولید کشاورزان با یکدیگر همخوانی نداشته باشد, کشاورز با چه امیدی اقدام به تولید گندم کند ، اگر دولت در روند پرداخت بهای گندم تغییراتی اعمال نکند به طور حتم انگیزه کشاورزان برای تولید بیشتر گندم کاهش خواهد یافت.

کمبود مراکز خرید

یکی از دغدغه های کشاورزان مسافت زیاد مراکز خرید است؛ کشاورز به دلیل کرایه زیادی که برای فروش به سیلوهای دولت متقبل می شود,  ترجیح می دهد با نرخ معقول تری به دلال بفروشد که این امر امنیت غذایی کشور را به خطر می اندازد.

 یکی از مشکلات کشاورزان استان کمبود مراکز خرید و انبارهای تعاونی روستایی است که این مشکل با تقویت شرکت های تعاونی استان وحمایت های لازم بر طرف خواهد شد.


محمد رضا نیک پور مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد می‌گوید: در بحث برنامه ریزی خرید, تسهیل در جایگاه تحویل گندم صورت گرفته است به طوری که تعدادشان یک و نیم برابر شده است.

او ادامه داد: سال گذشته ۳۰ مرکز خرید وجود داشت که امسال ۶۰ تا ۷۰ مرکز خرید و امکانات برق و اینترنت توسط اداره غله برای راحتی کار کشاورزان فراهم گردیده و امید است این میزان افزایش گردد تا کشاورزان مشکلی از نظر مسافت حمل گندم نداشته باشند.

از نرخ پایین خرید تضمینی گندم تا جولان دلالان وقتی دلالان از آب گل آلود ماهی می گیرند

بسیاری از دامداران با گران شدن جو به کشت گندم روی می آورند, به همین دلیل بیشتر گندم خریداری شده توسط دلال ها برای استفاده دام است که اگر دولت برای دامدار تأمین نهاده را انجام دهد دیگر دلال نمی تواند گندم برای آنها خریداری کرده و با قیمت بالاتر در بازار بفروشد.


متأسفانه اکنون سود محصولات کشاورزی را واسطه ها می برند و با احتکار و یا صادرات پول کلانی به جیب می زنند.دولت باید جلو ورود دلالان به بازار را بگیرد زیرا آنان به دنبال منافع خود هستند و باعث نا متعادل کردن وضعیت بازار می شوند.

اگر کسی به حوزه بازارسازی وارد شود باید شناسنامه داشته باشد و مالیات پرداخت کند در حالیکه دلالان در بازار کشاورزی دغدغه مالیات ندارند و به صورت شبکه ای و پنهان در بازار خاکستری فعالیت می کنند و حاشیه سود بالاتری از تولید کننده نصیبشان می شود.

نابرده رنج, گنج میسر نمی شود

محسن اسفندیاری مدیر سازمان تعاون روستایی استان خراسان رضوی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد گفت: از ابتدای طرح خرید تضمینی گندم از کشاورزان تاکنون بیش از ۸۰ هزار و ۳۰۰ تن گندم از کشاورزان خریداری و در مراکز خرید نگهداری می‌شود. در اکثر شهرستان هایی که عملیات برداشت گندم در حال انجام است مراکز خرید تعاونی روستایی فعال و آماده خرید محصول گندم مازاد بر نیاز کشاورزان هستند.

خوشبختانه کشاورزان کشورمان همچنان به تولید گندم ادامه می دهند و امید است که از این قشر زحمتکش حمایت شود تا شاهد شکوفایی روز افزون کشور در بخش اقتصاد و کشاورزی باشیم.

انتهای پیام// م.پ

گزارشگر: محدثه بختیار پاکزاد




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «از نرخ پایین خرید تضمینی گندم تا جولان دلالان / وقتی واسطه ها از آب گل آلود ماهی می گیرند/ نرخ پایین گندم جوابگوی کشاورزان نیست»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..