تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




افزایش شانس بارداری، چند راه مفید

برای بهینه سازی باروری زنان، مراقبت بهتر از نوزاد اولین گام مثبت است. برای افزایش شانس بارداری و بالابردن احتمال باردار شدن ادامه مطلب را بخوانید.

اما چه اقدام دیگر زنان باید برای بهبود شانس خود در داشتن نوزان انجام دهند؟
مهم‌ترین توصیه به زنانی که قصد باردار شدن دارند این است که با نوزاد و به ویژه با چرخه قاعدگی خود آشنا شوند. بسیار مهم است که در مورد چرخه قاعدگی و زمان مراقبت اطلاعات داشته باشند.
در این مطلب می‌خواهیم به معرفی ۱۰ نکته مهم که شانس بارداری سالم یک خانم را افزایش می‌دهند بپردازیم. خواندن این مطلب برای مادران آینده حائز اهمیت است.

افزایش شانس بارداری
ثبت تکرار چرخه قاعدگی
خانم‌ها زمانی که تصمیم می‌گیرند بچه دار شوند باید به منظم یا نامنظم بودن چرخه قاعدگی خود دقت کنند. در واقع آنها باید بدانند که آیا تاریخ پریودی آنها هر ماه در یک روز شروع می‌شود یا خیر. این دوره قاعدگی در همه خانم‌ها منظم نیستند و برخی ممکن است دوره‌های نامنظمی داشته باشند. با دنبال کردن و دانستن این اطلاعات با استفاده از یک تقویم، خانم‌ها می‌توانند بهتر می‌توانند زمان تخمک گذاری یعنی زمانی که تخمدان‌ها هر ماه یک تخمک آزاد می‌کنند را پیش بینی کنند.
به گزارش انجمن بارداری آمریکا، یک تخمک تنها برای ۱۲ تا ۲۴ بعد از آزاد شدن ساعت بارور است. بااین حال اسپرم مرد می‌تواند در بدن زن تا ۵ روز نیز زنده بماند.
افزایش شانس بارداری با هوشیاری در مورد تخمک گذاری
خانم‌هایی که چرخه قاعدگی منظمی دارند تقریبا دو هفته قبل از شروع دوره پریودی جدید‌شان تخمک گذاری آنها شروع می‌شود. پیش بینی تخم گذاری در خانم‌هایی که چرخه قاعدگی نامنظمی دارند دشوار است اما این اتفاق معمولا ۱۲ تا ۱۶ روز قبل از شروع دوره جدید رخ می‌دهد.
چندین روش وجود دارد که خانم‌های می‌توانند از آنها برای تشخیص مهم‌ترین روزهای باروری در هر ماه استفاده کنند.
کیت‌های پیش بینی تخمک گذاری خانگی می‌توانند این کار حدسی یعنی زمان دقیق تخمک گذاری را برای شما انجام دهند. این کیت‌ها در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند و می‌توانید آنها را تهیه کنید. کیت‌های تست ادرار برای هورمون LH، ماده‌ای است که سطوح آن هر ماه در طول تخمک گذاری افزایش پیدا می‌کند و باعث می‌شود تخمدان، تخمک آزاد کند. براساس گزارش انجمن بارداری آمریکا، سه روز درست بعد از نتیجه تست مثبت، بهترین زمان برای زوجین است که برای بالا بردن شانس بچه دار شدن خون رابطه جنسی داشته باشند.
پیش بینی تخمک گذاری
یکی دیگر از روش‌های پیش بینی تخمک گذاری این است که مخاط دهانه رحم را پیگیری کنید. به این صورت که خانم‌ها باید به طور منظم میزان و ظاهر این مخاط را بررسی کنند. درست قبل از تخمک گذاری، زمانی که خانم‌ها بیشتری باروری را دارند، میزان مخاط افزایش پیدا می‌کند و شفاف‌تر و رقیق‌تر و لغزنده‌تر می‌شود. هنگامی که مخاط دهانه رحم لغزنده‌تر می‌شود، می‌تواند به اسپرم در رسیدن به تخمک کمک کند. مطالعات نشان می‌دهد زنانی که این مخاط دهانه رحم خود را به طور منظم بررسی می‌کنند، ۲٫۳ برابر بیشتر شانس آنها برای باردار شدن بیشتر می‌شود.
داشتن رابطه جنسی یک روز درمیان در طول پنجره باروری
تخمک گذاری معمولا در حوالی روز چهاردهم یک دوره ی ۲۸ روزه اتفاق می افتد. روز ۱۴ ام میانگین یک دوره است. در واقع یک زن با یک سیکل ۲۸ روزه می تواند در یکی از روز های بین ۱۱ ام تا ۲۱ ام تخمک گذاری کند (اولین روز قاعدگی، روز اول شمارش سیکل است). این ۱۰ روز “پنجره ی باروری” شما نامیده می‌شود.
برخی زنان به ابزارهای جدید تکنولوژی مانند اپلیکیشن‌‌ها و وب سایت‌های پیگیری باروری روی می‌آورند. این ابزارهای جدید به آنها کمک می‌کنند تا زمان باروری خود را مشخص کنند. اما مطالعاتی در سال ۲۰۱۶ صورت گرفت که نشان می‌داد این اپلیکیشن‌ها، برنامه‌های دقیقی نیستند.

تصورات غلط در مورد بارداری
تحقیقات نشان داده است که تفاوت عمده‌ای در میزان بارداری بین زوج‌هایی که هر روز در طول پنجره باروری رابطه دارند(۳۷ درصد) در مقایسه با زوجینی که یک روز در میان رابطه دارند (۳۳ درصد) وجود ندارد.
تصورات رایج غلط و تجربه‌های قدیمی زیادی در مورد حاملگی وجود دارد. برای مثال، هیچ گونه اثبات علمی وجود ندارد که ثابت کند موقعیت پوزیشن‌های رابطه شانس داشتن بچه را بالا می‌برند. یا مثلا گفته می‌شود اگر خانم‌ها چند لحظه بعد از آمیزش به پشت دراز بکشند احتمال باروری آنها افزایش پیدا می‌کند. اما برخی روان کننده‌های آبکی واژینال وجود دارند که حرکت اسپرم را کاهش می‌دهند. بنابراین توصیه می‌شود از ژل‌های روان کننده Pre-Seed به جای Astroglide یا K-Y Brand در صورت نیاز استفاده شود.

افزایش شانس بارداری : برای داشتن وزن ایده آل تلاش کنید
سنگین بودن زیاد یعنی داشتن وزن بالا می‌تواند شانس یک خانم را برای بچه دار شدن کاهش دهد و از طرفی لاغر بودن بیش از حد هم ممکن است کار شما را برای بچه داشتن سخت کند. تحقیقات نشان می‌دهد زنانی که اضافه وزن دارند می‌توانند دوبرابر نسبت به زنانی که BMI طبیعی دارد طول می‌کشد تا باردار شوند. همچنین زنانی که کم وزن هستند ۴ برابر طول می‌کشد تا باردار شوند.
داشتن چربی زیاد در بدن باعث تولید استروژن اضافی می‌شود که می‌تواند در تخمک گذاری دخالت کند. از دست دادن ۵ الی ۱۰ درصد از وزن بدن قبل از اینکه تلاش کنید باردار شوید می تواند باروری شما را بهبود ببخشد.
مطالعه‌ای درسال ۲۰۱۷ انجام شد که محققان دریافتند زوج‌هایی که هر دو چاق هستند در مقایسه با زوج‌هایی که چاق نیستند ۵۵ تا ۵۹ درصد بیشتر باید برای باردار شدن تلاش کنند. زنانی که خیلی لاغر هستند، ممکن است دوره‌های منظمی نداشته باشند و یا تخمک گذاری در آنها متوقف شود.

قبل از بارداری ویتامین مصرف کنید
مطالعات نشان می‌دهد، زنانی که سعی دارند باردار شوند باید قبل از بارداری شروع به مصرف ویتامین کنند. به این ترتیب، زنان می‌توانند سیستم بدن خود را برای بارداری تقویت کنند تا در دوران بارداری به مشکل نخورند. در صورت مصرف مولتی ویتامین‌ها نیز می‌توانید از بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری شود. به عنوان مثال مصرف ویتامین B می‌تواند از نقایص مادرزادی در مغز نوزاد و ستون فقراتش جلوگیری شود.
مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها توصیه می‌کند که زنان ۴۰۰ میکروگرم فولیک اسید هر روز برای حداقل یک ماه قبل از باردار شدن مصرف کنند تا از نقایض مادرزادی جلوگیری شود.
از همین رو شروع مصرف یک دوره مکمل اسید فولیک ایده بسیار خوبی است. زیرا لوله‌ عصبی در مغز و ستون فقران ۳ تا ۴ هفته بعد از حاملگی توسعه پیدا می‌کنند.

غذاهای سالم بخورید
اگرچه رژیم خاصی برای باردار شدن وجود ندارد، خوردن انواع غذاهای سالم می‌تواند بدن شما را برای بارداری آماده کند. هنگامی از غذاهای سالم و مغذی مانند کلسیم و پروتئین و آهن استفاده می‌کنید بدن این مواد مغذی را ذخیره می‌کند. از همین رو انواع میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین و غلات و محصولات لبنی و منابع سالم چربی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
علاوه بر مصرف مکمل‌هایی مانند فولیک اسید، زنان باید بتوانند ویتامین B را از غذاهایی همچون سبزیجات با برگ‌ها سبز، بروکلی و نان وغلات و آب پرتقال بدست بیاورند.
هنگامی که سعی دارید باردار شوید، میزان کمی از ماهی‌های با جیوه بالا مصرف کنید. مصرف ۵۰۰ میلی گرم کافئین در روز می‌تواند میزان باروری شما را کاهش دهد. از همین رو بهتر است یک یا دو فنجان و کمتر از ۲۵۰ گرم در روز مصرف کنید تا تاثیری بر باروری شما نداشته باشد.

تمرینات شدید را کاهش دهید
فعالیت جسمانی داشتن در اکثر روزهای هفته می‌تواند به آماده کردن بدن شما برای بارداری و داشتن فرزند نیز کمک کند. اما داشتن بیش از حد تمرینات و ورزش‌های شدید می‌تواند در تخمک گذاری تداخل ایجاد کند. پزشکان بیشتر اختلالات قاعدگی را در زنانی که تمرینات سنگین انجام می‌دهند می‌بینند. از همین رو به آنها توصیه می‌شود اگر قصد بارداری دارند باید تمرینات خود را کم کنند.

در مورد سن باروری آگاهی داشته باشید
زنان با بالا رفتن سن، میزان باروری آنها نیز به علت تغییرات مرتبط با سن کاهش پیدا می‌کند و میزان تخمک گذاری آنها در کیفیت و کمییت کم می‌شود. با بالا رفتن سن، همچنین خطر ابتلا به برخی از مشکلات سلامتی مانند فیبروئید رحمی، آندومتریوز و انسداد لوله‌های رحمی افزایش پیدا می‌کند. کاهش میزان باروری زنان در سن ۳۰ سالگی شروع می‌شود و بعد از ۳۷ سالگی کاهش پیدا کرده و بعد از ۴۰ سالگی نیز کاهش فوق العاده شدیدی نیز پیدا می‌کند. این کاهش‌ها نشان‌ دهنده این هستند که بارداری سخت‌تر انجام می‌گیرد یا ممکن است اصلا انجام نگیرد.

افزایش شانس بارداری : سیگار کشیدن را ترک کنید
سیگار می‌تواند موجب مشکلاتی در باروری زنان و هم مردان شود. مواد شیمیایی موجود در سیگار مانند نیکوتین و مونوکسید کربن میزان تخمک‌های زنان را کاهش می‌دهد.
بنابراین توصیه می‌شود زنان از افراد سیگاری دوری کنند یا خود اگر سیگار می‌کشند آن را ترک کنند.اگر قصد بارداری دارید باید از مواد مضر مانند سیگار و الکل پرهیز کنید.
مطالعاتی در سال ۲۰۱۷ انجام گرفت که محققان دریافتند تقریبا نصف زنان باردار در آمریکا در اوایل بارداری الکل مصرف می‌کنند. نوشیدن الکل چه به میزان کم چه زیاد باردار شدن را برای زنان دشوار می‌کند.

پزشک را در این مواقع باخبر کنید
هم مردان و هم زنان باید همیشه در مورد ناباروری در صورتی که ۳۵ به بالا هستند و بعد از شش ماه در صورت داشتن رابطه جنسی منظم باردار نشدند باید سنجش و معاینات دقیق داشته باشند. همچنین توصیه می‌شود زنانی که زیر ۳۵ سال هستند و و در صورت برنامه‌ ریزی‌های منظم برای باردار شدن بعد از یک سال نتیجه نگرفته‌اند باید حتما با متخصص مشورت کنند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «افزایش شانس بارداری، چند راه مفید»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..