تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ادعای یک رسانه عربی درباره تعدیل کابینه عبدالمهدی

تفاهم همکاری میان عراق و سازمان ملل, سفر فرستاده ویژه اردوغان به بغداد, تلاش آمریکا برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی عراق و...از جمله خبرهای عراق است.

به گزارش بولتن نیوز، نخست وزیر عراق امروز فرستاده ویژه رئیس جمهوری ترکیه را به حضور پذیرفت که طی آن خطاب به وی گفت ما برای انتقال از تجارت به تولید در داخل عراق تلاش می کنیم. 

بر اساس بیانیه دفتر نخست وزیری عراق، عادل عبدالمهدی امروز «فیصل اوغلو» فرستاده ویژه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و هیئت همراه وی را که شامل شماری از نمایندگان پارلمان این کشور بودند، به حضور پذیرفت و طی آن براهمیت روابطی که میان دو کشور و  دو ملت دوست برقرار است، تاکید کرد و گفت این روابط فقط رابطه دو کشور همسایه نیست، بلکه روابطی تاریخی است.

این بیانیه آورده است نخست وزیر بر اهمیت تقویت روابط دوجانبه در پرونده آبی و پیوند منافع عراق به منافع ترکیه و ایجاد شرکت های مشترک عراقی ترکیه ای در داخل عراق که به اجرای پروژه های آبی و  دیگر پروژه هایی بپردازد، تاکید کرد که به منافع عراق خدمت کرده و فرصت های شغلی فراهم و به منافع ترکیه در استفاده از اقتصاد عراق به جای واردات کمک کند.

عبدالمهدی افزود پرونده منابع آبی، پرونده مهمی برای بخش کشاورزی است و ما امسال را به سمت بهبود وضعیت کشاورزی حرکت کردیم و خواهان ادامه این شیوه در سال های آینده هستیم و همچنین باید همکاری بهتری در زمینه بهره برداری از منابع آبی و امکان استفاده عراق از تجارب ترکیه در زمینه آبخیزداری صورت گیرد.

فرستاده ویژه رئیس جمهور ترکیه هم گفت که سفرش به  عراق با هدف گشودن افق های همکاری مشترک در خصوص موضوع آب انجام شده است به طوری که پیشنهادهایی را برای اجرای پروژه اصلاح اراضی و توسعه بخش آب شرب و فاضلاب و نیز افزایش همکاری در زمینه تجاری و اقتصادی و نیز احداث مرکز مطالعات مشترک در خصوص مدیریت منابع آبی میان دو کشور که مقر آن در بغداد باشد و همچنین همکاری در زمینه کاشت جنگل و احداث گلخانه ارائه کرده است.

بیانیه دفتر خست وزیری عراق افزود در دیدار فرستاده ویژه اردوغان و عبدالمهدی، دو طرف به بررسی موضوع مبادله اطلاعات فنی درباره بهبود وضعیت سدها و اداره منابع آبی به ویژه در هنگام بروز بحران به سبب جاری شدن سیل و طغیان رودخانه ها و نیز همکاری در زمینه پرونده های منطقه ای و بین المللی مربوط به منابع آبی پرداختند.

امضای یادداشت تفاهم همکاری میان عراق و سازمان ملل

خبر دیگر اینکه عراق و سازمان ملل متحد یادداشت تفاهم همکاری درباره بازسازی مناطق آزاد شده از  اشغال تروریسم تکفیری امضا کردند. بر اساس گزارش الفرات، عراق با دفتر نمایندگی سازمان ملل برای کمک به  عراق(یونامی) یادداشت تفاهمی درباره صندوق توسعه برای بازسازی عراق امضا کردند.

نوری الدلیمی وزیر برنامه ریزی عراق و مارتا رویداس هماهنگ کننده سازمان ملل در عراق این یادداشت تفاهم را  امضا کردند.

تلاش آمریکا برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی عراق

خبر دیگر اینکه رسانه های عراق اعلام کردند دولت آمریکا برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی عراق تلاش می کند. وزارت کشاورزی عراق در بیانیه ای اعلام کرد صالح الحسنی وزیر کشاورزی، ماتیو تولر سفیر ایالات متحده آمریکا در بغداد را به حضور پذیرفت که طی آن باز شدن افق های جدیدی از همکاری کشاورزی میان دو کشور دوست بررسی شد.

بر اساس این بیانیه، سفیر آمریکا از افزایش چشمگیر تولیدات کشاورزی در عراق ابراز خرسندی کرد و از آمادگی کشورش برای سرمایه گذاری در عراق و آوردن هیئتی از سرمایه گذاران برای ایجاد فرصت های سرمایه گذاری موفق در برهه آتی خبر داد.

الحسنی هم به آمادگی وزارت کشاورزی عراق برای همکاری با آمریکا در زمینه های مختلف کشاورزی اشاره کرد که منجر به افزایش پیشرفت  به وجود آمده در بخش کشاورزی با توجه به وجود فرصت های سرمایه گذاری در بخش کشاورزی شود.

اعلام میزان درآمدهای نفتی عراق در ماه جولای 

وزارت نفت عراق مجموع صادرات نفتی و درآمدهای حاصله در ماه جولای را 6 میلیارد و هفتصد میلیون دلار اعلام کرد.  عاصم جهاد سخنگوی وزارت نفت عراق در بیانیه ای  اعلام کرد مجموع نفت خام صادر شده در ماه جولای گذشته در مرکز و جنوب عراق به 106 میلیون و 500 هزار و 15 بشکه و سه میلیون و 119 هزار و 578 بشکه در میادین نفتی کرکوک از طریق بندر جیهان و 929 هزار و 145 بشکه از میدان نفتی القیاره رسیده است.

وی افزود میانگین روزانه کل صادرات نفتی عراق به سه میلیون و 566 هزار بشکه رسیده است به طوری که میانگین صادرات روزانه از بنادر بصره، سه میلیون و 434 هزار بشکه،‌101 هزار بشکه میانگین صادرات نفت از بندر جیهان و 30 هزار بشکه از میدان القیاره بوده است.

سخنگوی وزارت نفت عراق گفت میانگین قیمت یک بشکه نفت خام عراق بیش از 61 دلار بوده است.

تاکید عبدالمهدی و حلبوسی بر اهمیت هماهنگی میان قوای مقننه و مجریه

خبر دیگر اینکه عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق و محمد الحلبوسی رئیس پارلمان این کشور هماهنگی مشترک و کنفرانس کویت را بررسی کردند.

بر اساس بیانیه دفتر حلبوسی، عادل عبدالمهدی نخست وزیر و محمد الحلبوسی رئیس پارلمان امروز پنجشنبه در دیدار با یکدیگر، اوضاع امنیتی، سیاسی و اقتصادی کشور و آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی را بررسی کردند.

این بیانیه آورده است دو طرف در این دیدار بر اهمیت هماهنگی میان قوای مقننه و مجریه و حمایت از دولت در اجرای برنامه دولتی بر اساس زمان های مشخص شده و ارائه بهترین خدمات به شهروندان تاکید کردند.

بر اساس این بیانیه، دو طرف همچنین نتایج سفر اخیر رئیس پارلمان به کشور کویت برای بررسی راه های بهره برداری از کمک های اختصاص یافته برای بازسازی عراق در کنفرانس اخیر کویت که در فوریه 2018 برگزار شد و تاکید طرف کویتی به پایبندی به مصوبات کنفرانس و حمایت از فعالیت دولت عراق و مشارکت در بازسازی و فراهم کردن خدمات برای شهروندان و تحقق ثبات اشاره کردند.

حکیم : باید از ظهور گروه‌هایی که شاید خشن‌تر از داعش باشند جلوگیری کرد

سید  عمار حکیم رئیس جریان حکمت ملی اعلام کرد نابودی داعش، فقط در سطح امنیتی نیست، بلکه مستلزم از بین بردن تمام اسباب و زمینه هایی است که منجر به ظهور این باندها شده است. وی افزود باید از ظهور گروه هایی که ممکن است سرسخت تر و خشن تر از داعش باشند، جلوگیری کنیم.

حکیم که در سومین کنفرانس ایزیدی ها به مناسبت سالروز کشتار ایزیدی ها به دست داعش سخن می گفت، درباره سهل انگاری و کوتاهی در خصوص مسائل مرتبط با جامعه و کندی در تثبیت امنیت و بازسازی که ممکن است شرایط روانی برای بازگشت تروریسم را فراهم کند، هشدار داد.

وی بر ضرورت تسریع در بازسازی مناطق آزاد شده از اشغال تروریسم تکفیری به ویژه مناطق سنجار و نیز تسهیل بازگشت آوارگان تاکید کرد.

حکیم همچنین بر ضرورت بازخواست داعش و تمام کسانی که مسبب رنج و مصایب ایزیدی ها شدند، تاکید کرد و گفت خواهان تحقق ثبات امنیتی در مناطق آنها هستم. حکیم همچنین بر ضرورت گسترش هماهنگی میان دولت فدرال و اقلیم کردستان برای تحقق ثبات در مناطق آزاد شده و مشارکت دادن فرزندانشان در این زمینه تاکید کرد.

تغییرات احتمالی در کابینه عبدالمهدی

یک رسانه عربی به نقل از آنچه منابع آگاه سیاسی خواند مدعی تغییرات قریب الوقوع در کابینه عادل  عبدالمهدی شد. العربی الجدید قطر به نقل از این منابع ادعا کرد عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق قصد انجام تغییراتی در دولت خود از طریق تغییر برخی وزیرانی دارد که پرونده های فساد علیه آنها مطرح شده و برخی گروه های سیاسی خواستار استیضاح آنها در پارلمان شده اند.

این رسانه قطری افزود این تغییرات در چارچوب تفاهماتی صورت گرفته که به مراحل پیشرفته ای رسیده که عبدالمهدی با برخی گروه های سیاسی دنبال می کند.

العربی  الجدید نوشت ناظران معتقدند که تفاهمات در چارچوب تلاش های نخست وزیر برای جلب رضایت رقبای سیاسی و قرار دادن آنها در کنار  دولت پس از موافقت با تمایلاتشان برای تغییر صورت گرفته است.

این روزنامه به نقل از یک مسئول عراقی نوشت تغییرات وزارتی چه بسا پس از عید قربان و در صورت دستیابی تفاهمات با گروه های سیاسی صورت گیرد و عبدالمهدی باب گفت وگو و  تفاهم درباره دولت خود را با گروه هایی باز کرده است که بر وی برای برکناری برخی وزیران فشار وارد می کند که این مسئله زمینه تفاهمات سیاسی در این زمینه را فراهم کرده است.

این روزنامه افزود گروه های سیاسی برای برکناری 6 نفر از وزیران کابینه عبدالمهدی فشار وارد می کردند، ولی تفاهمات در جهت برکناری فقط چهار نفر از آنها جریان دارد که پرونده های فساد علیه آنها مطرح شده است و طی برهه آتی و به طور خاص در دوره آتی قانونگذاری تحرکات در این زمینه صورت خواهد گرفت.

این رسانه قطری به نقل از مسئول عراقی که اشاره ای به نامش نکرده  افزود نزدیک شدن عبدالمهدی و گروه های سیاسی به یکدیگر در چارچوب تقویت روابط مشترک و جلب رضایت رقبای سیاسی برای قرار گرفتن در کنار  دولت صورت می گیرد.

به نوشته این رسانه،‌جریان حکمت ملی به ریاست سید  عمار حکیم با انتقاد از عملکرد پنج وزارتخانه از تصمیم خود برای استیضاح این وزیران در دوره آتی قانونگذاری پارلمان خبر داده است.

پاسخ مثبت عربستان به درخواست عراق درباره هزینه روادید

خبر دیگر اینکه یک مسئول سعودی گفته است که کشورش درخواست عراق درباره هزینه روادید را بررسی می کند. وزارت خارجه عراق در بیانیه ای اعلام کرد قحطان طاها خلف سفیر عراق در عربستان با تمیم بن ماجد الدوسری معاون کنسولی وزیر خارجه عربستان در ریاض دیدار کرد که طی آن سفیر عراق،موضوع تسهیل تردد مسافران میان دو کشور و در تمام گذرگاه های زمینی، هوایی و دریایی را بررسی کرد به ویژه تحول مهمی که با گشایش گذرگاه مرزی عرعر طی ماه اکتبر آینده صورت خواهد گرفت.

این بیانیه آورده است سفیر عراق در این دیدار به موضوع هزینه های روادید عربستان و اهمیت کاهش آن بر اساس اصل تعامل متقابل اشاره کرده است، چرا که به گفته وی هزینه بالای روادید عربستان به مانعی در برابر رفت و آمد مسافران و حرکت تجاری میان دو کشور تبدیل شده و در نتیجه به دو ملت زیان وارد می کند که آنها را از درآمدهای هنگفتی که ممکن است از طریق فعال کردن تجارت سفر میان دو کشور برادر محقق شود، محروم می کند.

بر اساس این بیانیه، معاون وزیر خارجه سعودی هم بر تمایل پادشاهی سعودی برای تقویت روابط با عراق و اهمیت تسهیل تردد مسافران و کالا تاکید کرد و گفت در حال حاضر درباره هزینه های روادید با کشورهای برادر بر اساس اصل تعامل متقابل بازنگری صورت می گیرد.

آغاز طرح انتقال زائران در سالروز شهادت امام جواد(ع)

خبر دیگر اینکه  وزارت حمل و نقل عراق طرح انتقال زائران ویژه سالروز شهادت حضرت امام جواد علیه السلام را آغاز کرده است. بر اساس بیانیه وزارت حمل و نقل عراق، این طرح با استفاده از 125 دستگاه اتوبوس و هشت قطار جدید اجرا می شود و زائران کاظمین مقدسه در سالروز شهادت امام جواد علیه السلام جابجا می شوند.

بررسی طرح امنیتی ویژه عید سعید قربان و عید غدیر خم در نجف اشرف

خبر دیگر اینکه مسئولان استان نجف اشرف طرح امنیتی ویژه عید سعید قربان را بررسی کردند.  به گزارش تسنیم به نقل از الفرات، اداره پلیس استان نجف اشرف در بیانیه ای اعلام کرد لؤی الیاسری استاندار نجف نشست امنیتی را در ساختمان استانداری با حضور مدیران دستگاه های امنیتی و حشد شعبی با هدف بررسی طرح امنیتی ویژه عید قربان و عید غدیر برگزار کرد.

این بیانیه آورده است در این نشست، هماهنگی مشترک میان نهادهای دولتی و دستگاه های امنیتی و فراهم کردن امنیت زائران و شهروندان و بازارها و  اماکن عمومی و تفریحی بررسی شد.

اظهارات فالح الفیاض درباره ساختار حشد شعبی  

فالح الفیاض رئیس هیئت حشد شعبی از ایجاد ساختار جدید برای حشد شعبی به گونه ای خبر داد که با فرمان اخیر عادل عبدالمهدی فرمانده کل نیروهای مسلح و نخست وزیر عراق درباره حشد شعبی منسجم و هماهنگ باشد. وی افزود فرمان نخست وزیر، حشد شعبی را از بین نمی برد، بلکه وجد مستقل آن در چارچوب نیروهای مسلح و همچنین ایجاد رابطه تکمیل کننده میان نیروها را مورد تاکید قرار می دهد.

الفیاض خاطر نشان کرد فرمان اخیر گام مهمی بود و با هدف تاکید بر اینکه حشد شعبی جزئی از تشکلات نظامی و تحت فرماندهی فرمانده کل نیروهای مسلح قرار دارد، صادر شد، این فرمان با مشورت و رایزنی با طرف های مهم صادر شد و مدت زمان بندی برای اجرای آن را هم مشخص کرده و هیچ ارتباطی با کشمکش های منطقه ای کنونی ندارد.

الفیاض تاکید کرد فهرستی از پادگان هایی که حشد شعبی در اختیار دارد، به نخست وزیر تحویل داده شده است و در کنار آن نامه ای هم درباره فرمان اخیر ارسال کردیم. مشاور امنیت ملی عراق در عین حال مشارکت حشد شعبی در هر اقدام نظامی در خارج از عراق را تکذیب کرد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ادعای یک رسانه عربی درباره تعدیل کابینه عبدالمهدی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..