تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آمریکا از مسئولیت اسکورت کشتی‌ها در تنگه هرمز شانه خالی کرد

یک نظامی ارشد آمریکایی که نامزد تصدی سمت فرماندهی عملیات نیروی دریایی این کشور شده چهارشنبه بار دیگر تلاش کرده مسئولیت تأمین امنیت دریانوردی در خلیج فارس و تنگه هرمز را به متحدان آمریکا محول کرده و از انتظارات برای ایفای نقش توسط واشنگتن بکاهد.

به نوشته پایگاه «هیل»، «مایکل گیلادی»، نامزد تصدی فرماندهی نیروی دریای آمریکایی چهارشنبه در کمیته نیروهای مسلح آمرکیا گفت متحدان و شریکان آمریکا باید بین ۸۰ تا ۹۰ درصد از مسئولیت‌های ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس را به عهده بگیرند.

گیلادی گفت: «ائتلافی که ما داریم در خلیج ع.ر.ب.ی و به طور اخص در تنگه هرمز ایجاد می‌کنیم قرار است بین ۸۰ تا ۹۰ درصد یک مأموریت ائتلافی باشد و بخش بسیار کمتری از آن مأموریتی آمریکایی خواهد بود.»

این نظامی ارشد آمریکایی درباره نقشی که نیروی دریایی کشورش قرار است در این ائتلاف بازی کند، گفت: «[مأموریت ما] عمدتاً بر پشتیبانی اطلاعاتی از سایر اعضای ائتلاف متمرکز خواهد بود. بنابراین، ما کشتی‌های خودمان را اسکورت خواهیم کرد، اما حضور پرتعدادی نخواهیم داشت. طرح ما این است که شریکان منطقه‌ای ما بخش عمده وظایف را عهده‌دار شوند.»

وی در پاسخ به سوال یک سناتور مبنی بر اینکه آیا آمریکا از منابع کافی برای اسکورت کشتی‌های تحت پرچم آمریکا هنگام عبور از تنگه هرمز برخوردار است گفت: «ما منابع کافی را در اختیار داریم. از منابع لازم برای اسکورت کردن کشتی‌های تحت پرچم آمریکا و تحت مالکیت آمریکا هنگام عبور از تنگه هرمز برخورداریم. منتهی کشتی‌های زیادی نداریم که از آنجا عبور کنند.»

اظهارات گیلادی در حالی مطرح شده که مقام‌های آلمان امروز چهارشنبه مشارکت در ائتلاف دریایی آمریکا را رد کردند. ، «هایکوماس»، وزیر امور خارجه آلمان در جریان سفر به لهستان گفت: «آلمان در ائتلاف دریایی که توسط ایالات متحده برنامه‌ریزی و ارائه‌شده شرکت نخواهد کرد.»

پیش از این، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا هم با اشاره به آمارهایی از عبور کشتی‌های آمریکا از تنگه هرمز گفته بود که سایر کشورها باید وظیفه محافظت از کشتی‌های خودشان هنگام عبور از تنگه هرمز را به عهده بگیرند.

ماس در توضیح درباره دلیل امتناع آلمان از مشارکت در چنین طرحی، به سیاست دولت آمریکا علیه ایران اشاره کرد و گفت: «دولت آلمان معتقد است سیاست فشار حداکثری علیه ایران اشتباه است.»

سفارت آمریکا در برلین سه‌شنبه (۸ مرداد) اعلام کرد واشنگتن رسماً از آلمان خواسته همراه با فرانسه و انگلیس در ائتلافی با هدف «ایمن‌سازی تنگه هرمز و مقابله با اقدامات ستیزه‌جویانه ایران» کمک کند.

آمریکا طرح تشکیل یک ائتلاف دریایی برای محافظت از کشتیهای تجاری در خلیج فارس را از چند هفته پیش اعلام کرد. برخی از متحدان نزدیک این کشور از جمله ژاپن، مشارکت در این طرح را کرده‌اند.

انگلیس از متحدان نزدیک آمریکا هم خود پیشنهاد تشکیل یک ائتلاف دریایی جداگانه با مشارکت کشورهای اروپایی را مطرح کرده است.

منابع خبری پیش از این از گسترش اختلافات میان انگلیس و آمریکا بر سر ایران خبر داده‌اند. نشریه تایم اول مرداد ماه گزارش داده بود «رابطه خاص» بین انگلیس و آمریکا پس از بروز برخی تنش‌ها بر سر ایران لطمه دیده و دولت انگلیس چندی پیش (قبل از توقیف نفتکش تحت پرچم انگلیس توسط ایران) درخواست کمک دولت «دونالد ترامپ» علیه ایران را در خلیج فارس رد کرده است.

روایت «نشریه تایم» از بروز اختلافات ادعایی در روابط لندن و واشنگتن، نقطه بروز تنش‌ها را از زمانی می‌داند که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در اقدامی بی‌سابقه، انگلیس را از تصمیم خود برای حمله به نقاطی در داخل ایران بعد از سرنگونی پهپاد آمریکایی مطلع نکرده است.

ترامپ چند روز بعد از سرنگونی پهپاد گلوبال‌هاوک آمریکا مدعی شده بود که قصد داشته به سه نقطه در داخل ایران حمله کند، اما این حملات را 10 دقیقه قبل از آغاز آن متوقف کرده است.

فارس




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آمریکا از مسئولیت اسکورت کشتی‌ها در تنگه هرمز شانه خالی کرد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..