تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سی و سه پل اصفهان و اطلاعاتی در مورد این خلاقیت شگفت انگیز

سی و سه پل اصفهان

سی و سه پل که به پل وردی خان هم شهرت دارد یکی از جاذبه های مهم شهر تاریخی اصفهان است. ططول پل سی و سهپل برابر با 295 متر است و بیشتر گردشگران و جهانگردان شهر تاریخی اصفهان و کشور این پل زیبا را می شناسند.

پل سی و سه پل بر روی زاینده رود اصفهان ساخته شده است و مربوط به زمان صفویان است و دارای معماری خاص و به سبک ایرانی است. سی و سه پل 33 دهانه دارد، 295 متر طول دارد و عرض آن 14 متر است و یکی از مکان های معروف و دیدنی شهر اصفهان است. در مورد بنای اارزشمند و تاریخی این پل اطلاعات و حقایق مهمی موجود است که توجه افراد را به خود جلب می کند. این پل در زمان صفویان محل برگزاری جشن های باستانی بوده است و به همین دلیل همچنان بین مردم اصفهان بسیار ارزشمند است.

9 واقعیت خواندنی در مورد سی و سه پل اصفهان

یکی از مهمترین جاذبه هایی که در بیشتر سفرنامه های سیاحان در ایران به آن اشاره گردیده است پل سی و سه پل در اصفهان است که در آثار ملی ایران هم ثبت شده است.

1.در زمان شاه عباس صفوی این پل چهارباغ اصفهان را که پلان اصلی شهر بود را به چهارباغ بالا، عباس آباد، باغ هزار جریب و محله جلفا متصل می کند.

2.عده ای عقیده دارند که سی و سه پل دارای ۴۰ دهانه است و به مرور زمان به دلیل رشد بسیاری از درختان برخی از این دهانه متروک شده اند و از بین رفته اند.

3.این پل دارای نام های مختلفی بوده است و در گذشته نیز جشن های باشکوه و ارزشمند در این مکان برگزار می شده است که جشن آب پاشان از جمله این جشن ها است.

4.در حال حاضر احداث مترو در ۴۰ کیلومتر از این پل موجب بیشتر شدن تخریب این بنا شده است.

5.بسیاری از جهانگردان بزرگ از معماری این پل تعریف کرده اند و آن را بنایی ارزشمند می دانند که از جمله آن ها می توان به پیتر دلاواله اشاره کرد.

سی و سه پل اصفهان

6.ایده ساخت این پل در سال ۱۰۰۸ هجری قمری که همزمان با سلطنت شاه عباس صفی در دوازدهمین سال از حکومت بوده است. همچنین در سال ۱۰۱۱ الله وردی خان این پل را تکمیل کرده است و بنای کنونی آن ساخته شده است.

7.یکی از مهم ترین حقایق درباره سی و سه پل معماری این بنا به دست استاد حسین بنا اصفهانی است که مسجد شیخ لطف الله به وسیله پس او ساخته شده است. همچنین ساخت پل عریض برای این بنا نیز ایده استاد اصفهانی بوده است.

8.مصالحی که در ساخت این پل استفاده شده است شامل سنگ، گچ، آجر و ملات ساروج است همچنین در برسی های باستان شناسان نشان داده شده است که پایه و فونداسیون پل به شکلی بنا شده است که مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارد و همین امر موجب دوام طولانی مدت این پل شده است.

9. این پل یکی از طولانی ترین پل های جهان است.و یکی از دلایل ۳۳ دهانه داشتن این پل این است که حروف الفبا در تبار گرجی الله وردی خان دارای ۳۳ حرف است.

در این قسمت حقایق جالب در مورد سی و سه پل اصفهان را خواندید و می توانید در بخش دیگر در مورد میدان نقش جهان نگین شهر اصفهان هم بخوانید.

تعداد رای: 0 و امتیازات: 0



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سی و سه پل اصفهان و اطلاعاتی در مورد این خلاقیت شگفت انگیز»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..