تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نشست هم اندیشی طرح تابستانه کتاب برگزار شد

نشست هم اندیشی طرح تابستانه کتاب برگزار شدبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست هم اندیشی طرح تابستانه کتاب با حضور تشکل‌های نشر، انجمن ها، ناشران و کتابفروشان عصر امروز در سرای اهل قلم برگزار شد.

در این نشست نیکنام حسینی پور در پاسخ به انتقاداتی که درباره میزان اختصاص اعتبار به طرح تابستانه کتاب و زمان تسویه حساب با کتابفروشی‌های شرکت کننده در طرح مطرح شد، گفت: قبلا تا سقف ۱۰۰ هزار تومان یارانه به مخاطب کتاب در طرح تابستانه کتاب اختصاص می‌یافت که الان این میزان ۲۰ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: ما نمی توانیم بیشتر از ۲۰ درصد اعتبار اختصاص یافته به طرح تابستانه کتاب را افزایش دهیم، چون اگر بخواهیم این میزان را به ۱۵۰ هزار تومان برسانیم با این مشکل مواجه هستیم به دلیل اینکه سقف مشخص اعتباری داریم که اگر میزان اختصاص یافته به مخاطب را افزایش دهیم یارانه کتاب به تعداد کمتری از مخاطبان کتاب اختصاص می‌یابد.

مدیر عامل موسسه خانه کتاب با اشاره به اینکه میزان اعتبار هر کتابفروشی را در طرح تابستانه کتاب به وی بیان می‌کنیم، اظهار داشت: هر کتابفروشی می‌تواند در پنل خود میزان اعتباری را که به وی اختصاص در طرح تابستانه کتاب اختصاص داده شده است مشاهده کند. همه مواردی که یکی از کتابفروشان به آن اشاره کرد میزان متراژ کتابفروشی و میزان فعالیت کتابفروشی‌ها و اعتبار برای هر کتابفروشی تعیین می‌کنیم.

حسین قوامیان مدیر مجموعه دنیای کتاب با اشاره به اینکه طرح فصلی یک نهال است که الان به درختی تنومند تبدیل شده است، گفت: نقطه قوت طرح های فصلی این بود عیدانه کتاب به مردم داده می شد و مردم منتظر بودند کتاب عیدی بدهند اما امروز می بینیم این درخت تنومند مبالغ مالی ندارد و امروز مؤسسه خانه کتاب، صدای کتابفروشان شده است کتابفروشان روزی که طرح عیدانه کنسل شده است موضع می گرفتند چرا که گاهی مدیران استان ها توجیه نیستند و نمی دانند طرح های استانی در شهر برگزار می‌شود.

وی افزود: نمایشگاه های استانی تنها جایگاه فروش کتاب نباشد چون این نمایشگاه ها به کتابفروشی ها ضربه می زند اگر مدیران ارشاد در استان ها همکاری کنند این منابع مالی طرح های فصلی حل می شود هزینه میلیاردی برای نمایشگاه های کتاب استانی می شود اما برای طرح های فصلی هزینه زیادی نمی دهند و اطلاع رسانی ناقص می کنند. ما باید زمان برگزاری طرح های فصلی را به آن ها بگوییم و زمان بازپرداخت مطالبات کتابفروشان در طرح های فصلی کتاب کمتر شود تا مشکلات کتابفروشان هم کمتر شود.

علی حاجی تقی مدیر مسئول انتشارات ارمغان طوبی با اشاره به توجه به کتابفروشی های محله و حمایت از کتاب های تالیفی در طرح تابستانه کتاب اظهار داشت: خانه کتاب در این دوره در زمینه حمایت از کتاب های تالیفی و توجه به کتابفروشی های محله به کجا رسید. طرح های فصلی کتاب بهترین مسیر توزیع یارانه و از سالم ترین طرح ها در این زمینه است اما چرا به این طرح ها بی توجهی می شود.

محمدرضا اربابی رئیس کانون کشوری انجمن های صنفی مترجمان با اشاره به ضعفی که در تولید ادبیات داریم، بیان کرد: جریان مقابله با ترجمه باید روش دیگری یرای حمایت از مولفان پیدا کند. با همکاری موسسه خانه کتاب، نقد ترجمه را راه می اندازیم و به شدت با اختلاف میان حمایت از کتاب های تالیفی و ترجمه در طرح تابستانه کتاب مخالف هستم. چون تعداد کتاب های ترجمه بیشتر است کتابفروشان بیشتر کتاب ترجمه را عرضه می کنند اگر این ها را محدود کنید کتابفروشان هم متضرر می شوند.

نیکنام حسینی پور مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب با اشاره به آمار‌های ۱۰ دوره برگزاری طرح‌های فصلی کتاب گفت در ۱۰ دوره برگزاری طرح‌های فصلی کتاب به طور متوسط در هر دوره ۸۰۰ کتابفروشی مشارکت داشتند تعداد خریداران کتاب که در این دوره‌ها شرکت کردند به یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر می‌رسد ۴ میلیون و ۱۲۸ هزار و ۱۲۹ جلد کتاب در این طرح‌ها فروخته شد میزان فروش کتاب در ۱۰ دوره برگزاری طرح‌های فصلی کتاب در مجموع به ۸۷ میلیارد تومان می‌رسد از این میزان ۱۶ میلیارد تومان یارانه‌ای بود که به این طرح‌ها اختصاص دادیم.

وی افزود: شاید بیان پرفروش ها در ابتدای اجرای طرح های فصلی کتاب باعت تبلیغ برخی کتاب ها می شد به منظور جلوگیری از این امر پرفروش ها را پس از پایان اجرای طرح اعلام می کنیم بسیاری از مسائل مربوط به قاچاق کتاب در همین طرح های اخیر کشف شد. کتاب یکی از ناشران در سیستان و بلوچستان پرفروش شده بود درحالی که ناشر کتابش را به آن استان نفرستاده بود رصد کردیم و متوجه شدیم کتاب را از کدام پخش کننده کتاب گرفته است.

مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب با اشاره به اینکه قطعا کتابفروشان را در طرح های فصلی کتاب رصد می کنیم و با کتابفروشان متخلف برخورد می شود بیان کرد از هفته آینده با ادارات کل ارشاد استان ها در زمینه همکاری در طرح تابستانه کتاب مکاتبه و هماهنگ می کنیم تا بیشتر درگیر اجرای این طرح ها شوند.در زمینه اطلاع رسانی طرح تابستانه کتاب را از طریق سایت های خبری، خبرگزاری ها، صدا و سیما و اصحاب رسانه انجام می دهیم. در این دوره طرح بحث مشارکت با کتابفروشی ها را قرار دادیم تا درصورتی که در اثر موج رسانه ای طرح مردم زیاد به کتابفروشی ها مراجعه کنند بتوانیم اقدامی انجام دهیم و در اجرای طرح با مشکل مواجه نشویم. در موسسه خانه کتاب به این نتیجه رسیدیم آمار طرح های فصلی کتاب را کیفی کنیم تا ناشران هم به سمت تولید کیفی کتاب بروند.

وی تصریح کرد: موسسه خانه کتاب آمادگی دارد پیام های اطلاع رسانی را برای مخاطبانی که کتابفروشی دارند هماهنگ کنند تا مخاطبانشان از این طریق از برگزاری طرح تابستانه کتاب مطلع شوند زمان بازپرداخت مطالبات کتابفروشان در طرح های فصلی کتاب حداکثر شش ماه است معمولا ظرف مدت 4 ماه این مطالبات پرداخت می شد.

مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب در پاسخ به انتقاداتی که درباره اجرای نمایشگاه های استانی کتاب مطرح شد، اظهار داشت: به دوستانمان در موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران پیشنهاد می دهیم نمایشگاه های استانی کتاب را در استان هایی که کتابفروشی ندارند برگزار کنند و این نمایشگاه ها در استان های برخوردار که به تعداد کافی کتابفروشی دارد، برگزار نشود. با حمایت از کتاب های تالیفی در طرح های فصلی کتاب می خواهیم رویکردی را نشان بدهیم که در آن از مولفان حمایت شود. در عین حال مردم متوجه برخی مشکلات اهالی قلم شوند اگر در فرآیندی به این جمع بندی برسیم که این کار بازخورد مثبتی ندارد حذف می کنیم و از مولفان به شکل دیگری حمایت خواهیم کرد. در زمینه وام اهل قلم با بانک صادرات توافق کردیم که از یکشنبه اجرایی می کنیم و در نظر داریم وامی را به کتابفروشی برای احداث کتابفروشی جدید یا نوسازی اختصاص دهیم.

وی با اشاره به طرح موسسه خانه کتاب برای مناطق سیل زده ادامه داد: در ذهنمان بود طرح ویژه ای را با مشارکت ناشران آموزشی برای مناطق سیل زده اجرایی کنیم که هلال احمر هم برای مشارکت در این طرح ابراز تمایل کرده است.

از جمله انتقاداتی که در این نشست پیرامون طرح های فصلی کتاب مطرح شد می توان به سهم بیشتر کتابفروشی هایی که قدرت و متراژ بیشتری دارند در طرح های فصلی کتاب، اطلاع رسانی ضعیف طرح ها، کاهش ناشران آموزشی از 130 تا 140 ناشر کمتر از 100 ناشر، و عادت کردن مخاطب به تخفیف های حوزه کتاب اشاره کرد. پیشنهاداتی چون حضور اهالی قلم در کتابفروشی ها در طول اجرای طرح تابستانه کتاب، دادن تخفیف های بیشتر به کتاب های حوزه کودک و نوجوان، افزایش بیشتر از 20 درصد اعتبار طرح تابستانه کتاب، یکسان شدن حمایت از کتاب تالیفی و ترجمه در این طرح و حمایت های زیر ساختی از کتابفروشان، تداوم اجرای طرح ها، درست شدن بحث های نرم افزاری طرح تابستانه کتاب و استفاده از ظرفیت کاهش سن نوجوانانی که رمان می خوانند در اجرای طرح های فصلی کتاب مطرح شد.
انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نشست هم اندیشی طرح تابستانه کتاب برگزار شد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..