تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




عدم‌نظارت کافی سایت دیوار را به بستری برای فعالیت سودجویان تبدیل کرده است

عدم‌نظارت کافی سایت دیوار را به بستری برای فعالیت سودجویان تبدیل کرده استبه گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، اخاذی و کلاهبرداری از مردم ساده اولویتی در راستای کار باج‌گیران است. گسترش شبکه‌های اجتماعی راهی شد تا بر این جرم دامن زده و رسیدن به خواسته کلاهبرداران تسهیل شود. این روز‌ها بازار سایت‌های خرید و فروش کم نیست؛ سایت‌هایی که با ورود به آن‌ها با انبوهی از آگهی‌ها مواجه می‌شوید و هر نوع تبلیغی از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را می‌توانید بیابید. در میان سایت‌های خرید و فروش کار به جایی رسیده است که عکس‌های خانوادگی افراد را در سایت دیوار در معرض دید قشر کثیری از کاربران می‌گذارند و ادعا می‌کنند این فرد گمشده است. این سایت "دیوار" نام دارد و حالا مردمی که از این موضوع شاکی هستند و در یک تماس تلفنی اینگونه حرف خود را بیان می کنند.

در ادامه چند نمونه از این آگهی‌ها را مشاهده می‌کنید.

دیگر نگران پیدا کردن افراد گمشده نباشیید،سایت دیوار به کمک شما آمده است

دیگر نگران پیدا کردن افراد گمشده نباشیید،سایت دیوار به کمک شما آمده است

دیگر نگران پیدا کردن افراد گمشده نباشیید،سایت دیوار به کمک شما آمده است

دیگر نگران پیدا کردن افراد گمشده نباشیید،سایت دیوار به کمک شما آمده است

دیگر نگران پیدا کردن افراد گمشده نباشیید،سایت دیوار به کمک شما آمده است

البته تعجبی هم ندارد؛ دیوار همیشه در ارائه خدمات باورنکردنی سابقه دارد. این سایت از هر طریقی آماده کسب درآمد است؛ ارائه تبلیغاتی که ترویج‌دهنده فحشا و ناهنجاری در جامعه است. دیوار این بار هم با تبلیغات جنجالی نام و تصویر افراد را منتشر می‌کند تا بلکه یک نفر آن را پیدا کند فارغ از آنکه شاید یک شرخر باشد که دنبال صاحب چک می‌گردد یا کدورتی با شخص مورد نظر داشته باشند و بخواهند به فرد گمشده آسیب برسانند. این‌ها فرضیات نیست؛ اگر خود شما هم به توضیحات این تبلیات نگاهی بیندازید به مواردی برمی‌خورید که نوشته است اگر نشانی از این فرد به من بدهید ۱۰ میلیون تومان مژدگانی دریافت می‌کنید. خب ۱۰ میلیون تومان تنها برای یک نشانی زیاد نیست؟ پس حتماً منفعت بیشتری دست فرد متقاضی را می‌گیرد که این چنین مژدگانی می‌دهد.

شاید بسیاری از افراد پیش خود بگویند ارائه این گونه خدمات هیچ گونه ایرادی ندارد و می‌تواند یک نوع کمک‌رسانی باشد. این جمله زمانی صحیح خواهد بود که افکار پلید در سر بسیاری از سودجویان نباشد، اما تا زمانی که اندیشه‌های نادرست در سر بسیاری جا گرفته است، نمی‌توان راه را هموار و حقیقی پیمود، اما چرا یک سایت باید شرایطی را مهیا کند که مطابق شرع و قوانین یک کشور نیست؟ چرا باید یک سایت مضمون کلاهبرداری را با روشی وسوسه‌انگیز برای جوانان یک کشور گسترش دهد؟ یا اصلاً چرا نظارت باید به قدری کم باشد تا افراد سودجو به خود این اجازه را دهند تا فعالیت خارج از عرف داشته باشند؟

سرهنگ تورج کاظمی رئیس پلیس فتا تهران بزرگ در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، در این خصوص گفت: این موضوع هیچ منع قاونی ندارد و از نظر پلیس اقدام به این عمل جرم محسوب نمی‌شود و در صورتی تخلف شناخته می‌شود که این سایت با علم به انجام وقوع جرم اجازه انتشار آگهی را بدهد و با توجه به اینکه آگهی درج شده و اتفاقی نیفتاده و صرفا جهت اطلاع‌رسانی است، مشکلی در آن دیده نمی‌شود.

علی عابدینی وکیل پایه یک دادگستری درباره این آسیب گفته است: در فضای مجازی هم افشای اسرار و اطلاعات مردم به هر شیوه‌ای مبنی بر سوءاستفاده از افراد جرم محسوب می‌شود و حتی در قانون جرایم رایانه‌ای نیز به انتشار چت و حتی اسکرین‌شات گرفتن از اطلاعات افراد اشاره شده است.

وی ادامه داد: فصل پنجم، ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه‌ای می‌گوید که هرکسی به وسیله سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، صوت، تصویر یا فیلم خصوصی و خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایتش منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که به ضرر یا هتک حیثیت منجر شود، به حبس از ۹۱ روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

پس نتیجه گیری می‌شود گفته‌های پلیس ناجا به این ختم می‌شود که اگر شکایتی صورت نگرفته باشد و پیگیری انجام نشود پس جرمی وجود ندارد و این خود مردم هستند که باید مراقب اتفاقات پیرامون خود باشند.

سایت دیوار مدت مدیدی است که به روش‌های مختلف عامل به وجود آمدن ناهنجاری‌های جدید اینترنتی شده و به بهانه کسب‌وکار و کارآفرینی زندگی افراد بسیاری را تحت تأثیر خود قرار داده است. از پیدا کردن همخانه برای افراد تنها گرفته تا آماده کردن یک مکان برای ماساژ توسط جنس مخالف و حالا هم تهدید زندگی شخصی افراد تحت عنوان گمشده با مژدگانی. البته اتفاق اخیر را قدم مثبتی هم می‌توان تلقی کرد وقتی که یک شخص واقعاً ناپدید شده است و این امر شاید بتواند خانواده‌ای را از نگرانی نجات دهد، اما افراط در هر چیزی بی‌شک آفتی جبران‌ناپذیر به وجود خواهد آورد.

سید علیرضا آل داوود، کارشناس حوزره فضای مجازی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که این روز‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم این است که محتوای قوانین بسیار قدیمی است.

وی ادامه داد: سایت دیوار نیز علاوه بر تبلیغات خلاف شرع به تبلیغاتی با مضمون قمار و شرط‌بندی نیز می‌پردازد که هیچ سازوکاری برای این موضوع در نظر گرفته نشده است. در حقیقت این اپلیکیشن از مسیر درست خارج شده است و تا زمانی که نهاد نظارتی، فکری برای این موضوع نکند، باید این سایت بسته شود.

گزارش از سارا کیا

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «عدم‌نظارت کافی سایت دیوار را به بستری برای فعالیت سودجویان تبدیل کرده است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..