تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تعیین مرز زمینی، دریایی و هوایی چگونه است؟

تعیین مرز زمینی، دریایی و هوایی چگونه هست؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، به طور کلی مرز‌ها دارای طبقه بندی‌های گوناگونی هستند و هر کدام از این طبقه بندی‌ها نیز براساس فاکتور‌های خاصی صورت گرفته اند، از جمله‌ی این فاکتور‌ها می‌توان به مورفولوژی، زمان تاسیس، وضعیت قانونی، چگونگی به وجود آمدن و درجه انطباق آن‌ها با توزیع گروه‌های نژادی و فرهنگی اشاره کرد.

مرز‌ها از نظر فیزیکی به سه نوع زمینی، هوایی و دریایی تقسیم می‌شوند که هرکدام از این سه مرز، انواعی دارند و در ادامه گزارش به آن‌ها اشاره شده است.

مرز زمینی:

۱. مرز‌های پیشتاز و مرز‌های پیش از سکونت:
این نوع مرز از نظر امنیت و شرایط زندگی افراد، بهترین نوع مرز است چراکه هنگام تشکیل مرز، آن ناحیه خالی از سکنه بوده و به تدریج که مردم در اطراف این خطوط ساکن شده اند، وضع خود را با مرز تطبیق داده و هم اکنون مشکلی با مرز‌های کشور خود ندارند.

۲. مرز‌های تطبیقی:
مرز‌هایی که با توجه به جغرافیای انسانی و منطبق با الگو‌های نواحی، فرهنگی و قومی تعیین می‌گردد، به مرز‌های تطبیقی معروفند.

از نمونه‌ی این نوع از مرز می‌توان به خط مرزی هندوستان و پاکستان اشاره کرد که پس از استقلال و جدا شدن پاکستان از هند به وجود آمد.

۳. مرز‌ها تحمیلی:
به خطوط مرزیی که بدون توجه به سیمای فرهنگی و ناحیه و تنها در اثر سیاست بین المللی به وجود آمده اند، مرز‌های تحمیلی گفته می‌شود، در نتیجه ترسیم خطوط مرزی تحمیلی، مردمی که از یک قوم و نژاد بوده و زبان و فرهنگ مشترک دارند، از یک دیگر جدا شده و تحت نظر حکومت‌های جداگانه به سر می‌برند.

بیشتر مرز‌هایی که دولت استعمارگر اروپایی از جنگ جهانی اول به بعد در قاره آفریقا به وجود آوردند، از این گونه اند.

مرز دریایی:
هر کشوری که به آب‌های آزاد دسترسی دارد، لاجرم دارای مرز دریایی است. مجمع الجزایر‌ها مانند فیلیپین و برخی از کشور‌های جزیره‌ای مانند ایسلند، دارای مرز دریایی اند.

از نظر حقوقی، قوانین حاکم بر آب‌های ساحلی با قوانین حاکم بر خاک یک کشور متفاوت است.

کلیه حقوق آب‌ها و عمق دریا‌ها متعلق به کشور مربوطه بوده، ولی حق عبور موجه کشتی‌های سایر کشور‌ها به رسمیت شناخته می‌شود، همچنین در بعضی مناطق دریایی مثل منطقه انحصاری-اقتصادی یا فلات قاره، کشور ساحلی، از بخشی از حقوق برخوردار است مانند استفاده از منابع زیر بستر دریا یا اکتشاف و استخراج نفت یا ماهیگیری؛ همچنین در این مناطق کشتیرانی سایر کشور‌ها آزاد است.

مرز هوایی:
مرز هوایی بخشی از جو بالای قلمروی یک کشور است که توسط آن کشور کنترل می‌شود و شامل آب‌های سرزمینی یا به صورت کلی‌تر، هر بخش سه بعدی خاص از جو است.

مرز هوایی ممکن است به زمینه‌ها و مناطق گوناگون تقسیم شود، از جمله مکان‌هایی که در آن محدودیت‌ها یا ممنوعیت‌های پروازی وجود دارد.

به این معنا که محدودیت مرز هوایی به هنگام پرواز را فرودگاه‌های کشور مبدا و مقصد تعیین می‌کنند.

منبع: میزان

انتهای پیام/

فرق بین مرز زمینی، دریایی و هوایی چیست؟



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تعیین مرز زمینی، دریایی و هوایی چگونه است؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..