تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




انتقاد کارگردان نمایش «وانهاده» از تبعیض در اجرای نمایش

سه سال در صف سالن تئاتر شهر بودمامین بهروزی کارگردان نمایش «وانهاده» درخصوص این نمایش در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت:سال‌ها قبل بنا بود با دوستان هم گروهی و مینو جان محمدی طرحی را کار کنیم، از طرفی قرار بود برای موسسه گرجستانی گلاب دو نمایش را کارگردانی کنم که من طرح نمایش «وانهاده» را مطرح کردم و مورد استقبال آن‌ها قرار گرفت.

وی با بیان اینکه نمایش «وانهاده» را در گرجستان با یک بازیگر گرجی و نازنین احمدی روی صحنه بردیم،گفت: اجرای نمایش «وانهاده» به حدود دو سال قبل بازمی گردد و برای اجرای امسال آن تغییرات و بازنویسی‌هایی انجام شده است.

کارگردان نمایش «وانهاده» ادامه داد: در این دو سال در تدارک یافتن سالنی مناسب برای اجرای نمایش بودم و چون این نمایش خاص است ترجیح می‌دادم آن را در سالن‌های دولتی به اجرا ببرم.

بهروزی در خصوص محتوای نمایشنامه «وانهاده» گفت: بخش ایرانی داستان درباره زندگی همه ما در ایران است و به رویا‌های نسل جوان برمی گردد، ولی شرایط برای تحقق آن رویا‌ها محقق نیست و زمانی که این رویا‌ها دور از دسترس‌تر می‌شود، زندگی آن‌ها را دشوارتر می‌کند. قصه درباره دو آدم در دو جغرافیای مختلف و با داستانی متفاوت است، ولی این دو می‌توانند شبیه هم بوده و زندگی هم سو و موازی داشته باشند. البته بخشی از داستان هم به جنگ‌های اخیر سوریه و خاور میانه و مشکلات وحشتناک آن‌ها بازمی گردد.

وی ادامه داد: گویی جنگی که در قصه آنا (بخش گرجی داستان) اتفاق می‌افتد در درون داستان ایرانی هم وجود دارد و این انسان‌ها در یک جایی به هم می‌رسند.

کارگردان نمایش «وانهاده» درخصوص اجرای این دوره از نمایش بدون حضور بازیگر گرجی داستان بیان کرد: ما قصد داشتیم بازیگر گرجی را برای اجرا به ایران بیاوریم، اما به دلایل مالی و از طرفی تماشاگر باید نیمی از نمایش را با زیرنویس ببیند از این رو منصرف شدم و تصمیم گرفتم یک بازیگر ایرانی نقش بازیگر گرجی را اجرا کند.

بهروزی درخصوص استقبال تماشاگران در گرجستان گفت: نمایش «روز‌های بی باران» حدود یک سال در گرجستان به اجرا رفت، اما چون نمایش «وانهاده» بازیگر ایرانی داشت، اجرای ما محدود بود. با وجود اجرای محدود نمایش، استقبال بسیار خوب بود و رضایت آن‌ها سبب شد تا به اجرای موفق آن در ایران هم امیدوار باشم.

وی در خصوص انتخاب بازیگران نمایش گفت: انتخاب بازیگران نمایش بر اساس شناخت بازیگران و بر اساس شخصیت‌های نمایش صورت می‌گیرد. برای نمونه دو بازیگر خانم (سوگل خلیق و نازنین احمدی) که برای نمایش روز‌های بی باران بازی کردند در نمایش «وانهاده» نیز بازی می‌کنند. اگر بازیگری  که قبلا با او تجربه اجرا داشته باشم و به شخصیت داستان نزدیک باشد، قطعا او را برای بازی انتخاب می‌کنم.

بهروزی با اشاره به وقفه دو ساله اجرا در گرجستان و سپس در ایران و مشکلات اجاره سالن‌های نمایشی گفت: آخرین اجرای من در تئاتر شهر به حدود سه سال پیش باز می‌گردد و آن اجرا بسیار پرمخاطب بود بطوریکه آن نمایش به جای ۲۰ اجرا , ۴۴ اجرا رفت و البته در تمام روز‌ها نیز نمایش به صورت دو اجرا به روی صحنه می‌رفت. با این حال ۳ سال مدیریت قبلی تئاتر شهر به ما می‌گفت برای نمایش بعدی خود ۲ ماه یا ۳ ماه دیگر بیایید و همین طور ما را منتظر می گذاشتند. مسئله من اجرای نمایش «وانهاده» نبود، مسئله من اجرای مجدد در تئاترشهر بود. تاسف برانگیزی ماجرا این بود که من نمی‌توانستم اجرا را بگیرم و زمانی که به لیست اجرا‌ها نگاه می‌کردم، انبوهی از کار اولی‌ها را می‌دیدم. این برای من قابل باور نبود که چه اولویتی سبب شده تا کار اولی‌ها انتخاب شوند و از طرفی مدیر پیشین تئاتر شهر می‌توانست راحت به ما بگوید من به شما اجرا نمی‌دهم نه اینکه ما را معطل کند و ما هم نمی‌دانستیم چرا این گونه با ما رفتار می‌شود.

وی افزود: ما حدود سه سال است که برای دریافت سالن در تئاتر شهر مشکل داریم و شاید اگر مدیریت تغییر نمی‌کرد، ما همچنان در حال رفت و آمد برای دریافت سالن بودیم. این تنها حرف من نیست و برخی هنرمندان هم رغبتی برای کار در تئاتر شهر نداشتند و ما شاهد اجرای تئاتر‌های ضعیف در آن دوران بودیم. به هرحال تئاتر شهر حرفه ای‌ترین مکان تئاتر ایران است.

بهروزی در خصوص کار‌های آتی خود گفت: من امسال دو پروژه دارم و با یکی از سالن‌های خصوصی صحبت کردم که یکی از این نمایش‌ها را در پاییز به اجرا ببرم و البته هر دوی این نمایش‌ها پروژه‌های بزرگی هستند. برای اجرای یکی از نمایش‌ها به سالن مولوی درخواست دادم و دوست دارم با دانشجویان  خود کار را شروع کنم.

گفتنی است نمایش «وانهاده»  از ۲ تا ۲۸ تیرماه هر شب ساعت ۲۰:۳۰ در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «انتقاد کارگردان نمایش «وانهاده» از تبعیض در اجرای نمایش»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..