تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




همتی: منتظر واقعی شدن قیمت ارز باشید

 عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی با بیان این که در حال حاضر قیمت از در کشورهای حاشیه ایران مانند امارات، یا در سلیمانیه عراق و هرات افغانستان تعیین می شود، گفت: با راه اندازی بازار متشکل ارزی قصد داریم تعیین قیمت واقع در داخل کشور صورت گیرد و دیگر دنباله روی خارج از کشور نباشیم.  

 او که در برنامهای تلویزیونی حضور یافته و به سئوالات پاسخ می داد،تاکید کرد: در این صورت دیگر یک خرید ۱۰ هزار دلاری برای یک خرید یک میلیون دلاری قیمت تعیین نخواهد کرد تا نرخ واقعی ارز تعیین شود و سامانی به نرخ هایی بدهد که در کوچه و بازار تعیین می‌شود.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص اینکه تفاوت این بازار با سامانه نیما چیست؟ گفت: در سامانه نیما تنها حواله جابجا می شود اما بازار متشکل ارزی این طور نیست.  همتی گفت: به نظر من یکی از اقدامات موفق ما سامانه نیما بود و خیلی ها می خواستند این بازار را به هم بریزند و منحل کنند اما ما نگذاشتیم.  

برخی رویای افزایش نرخ از را می‌بینند

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وضعیت ارزی کشور ابراز کرد: بحث معیشت دغدغه مسئولان و دست اندرکاران اقتصادی کشور است. تحریم های بسیار قوی از خارج به اقتصاد کشور تحمیل شده است. به هر روی رئیس جمهور امریکا اذعان کرده است که نمی تواند نظام ایران را برهم بزند.

همتی در توضیح این مطلب ادامه داد: آن‌ها با بستن مبادلات مالی و کاهش فروش نفت قصد برهم زدن نظام اقتصادی را داشتند که بعضا در رویا نرخ ارز را بالاترین حد ممکن تخمین می زدند. در عین حال باید توجه داشت هرگاه نرخ ارز افزایش پیدا کرد شوک ارزی آثار خودش را در زندگی مردم داشته است. عمده فشارهم به طبقات پایین کشور وارد می کند.
وی بیان کرد: در طبقات بالا آثار تورمی اثرات مثبتی دارد ولی تلاش کردیم فشار بر قشر ضعیف را بکاهیم. تیم اقتصادی دولت و ملت بنا به فرموده مقام معظم رهبری در برابر فشار حداکثری مقاومت حداکثری می کند.
همتی گفت: نمی گوییم وضعیت خوب است ولی می گوییم شرایط را مطلوب مدیریت خواهیم کرد. ترامپ در توییتی نوشته که می خواهد عظمت را به کشور ایران بازگرداند سال هاست ایران عظمت دارد و خواهد داشت.

دولت نقشی در افزایش نرخ ارز نداشت

همتی در بخش دیگری از سخنانش درباره نقش دولت در افزایش نرخ ارز گفت: دولت هیچ نقشی در افزایش نرخ ارز به منظور افزایش درآمد ندارد و اتفاقا درآمد دولت از بازار ارز در سال ۹۷، صفر بوده است و درواقع بیشتر خرید کردیم تا ارز بفروشیم.

همتی گفت: چرا باید دولت کاری کند تا شاخص نرخ ارز را بالا ببرد تا سیستم اقتصادی برهم بخورد و در نهایت خودش متضرر شود. تعداد دفعات تماس رئیس جمهور برای کاهش نرخ ارز در روز زیاد است و ما نیز براساس فاکتورهای اقتصادی شرایط را رفته رفته مطلوب تر می کنیم.
ویبا تاکید بر اینکه دوران سخت سپری خواهد شد و خوشبختانه قله و اوج مقاومت را طی کرده ایم، تاکید کرد: روند کاهشی در بازار ارز ادامه دار است، به هر حال بخشی از فشارهایی که به نرخ ارز وارد می شود مربوط به تقاضاها کاذب از خارج از کشور است. به طور مثال وقتی در دبی تقاضای سنگینی برای این ارز اعلام می شود نرخ به یکباره بالا می رود و در نهایت کشف قیمت بر اساس آخرین جهش ایجاد می‌شود.
وی بیان کرد: بانک مرکزی هدفش در خرید و فروش ارز این است که اجازه آربیتراژ ندهد. در طول سه ماه گذشته حوادث مختلفی نظیر به صفر رساندن صادرات نفت، تروریست نامیدن سپاه پاسداران و ... رخ داد که همه این اتفاقات برای نوسانات ارز در بازار دانست.
همتی تصریح کرد: خوشبختانه چندماهی است نرخ ارز روی کانال ۱۳ تومان باقی مانده است البته من هیچگاه نرخ گذاری ارز را صحیح نمی دانم و نرخ فعلی را هم ارزش اسمی بازار نمی دانم.
وی ادامه داد: شرایط حواله ارزی ما بسیار خوب است هرگاه بازار حواله های ارزی خوب باشد تجارت آسان تری خواهیم داشت. تاکنون ۱۱ میلیارد دلار تامین ارز شده است که ۵ میلیارد آن نرخ رسمی برای کالاهای اساسی است. خوشبختانه مردم دیگر برای سرمایه گذاری به بازار ارز نمی آیند.
همتی در بخش دیگری از سخنانش درباره ذخایر بانک مرکزی نیز گفت: به ذخایر ارزی بانک مرکزی دست اندازی نشده بلکه افزایش هم پیدا کرده است.  

بانک مرکزی

تورم ناشی از شوک ارزی درحال تخلیه است

همتی با اشاره به اینکه برخی کالاها از لیست اقلام اساسی خارج شده است گفت: حبوبات، کره، چای و گوشت از جمله مواردی است که از اقلام اساسی به ارز نیمایی منتقل شد و تنها رقم ۳ میلیارد دلار ارز برای کالای اساسی باقی می ماند. رئیس کل بانک مرکزی گفت: نرخ نقطه به نقطه و کل تورم خرداد امسال کاهش پیدا کرده است و این نشانگر این است که تورم ناشی از شوک ارزی تخلیه می شود. آزادسازی نرخ ارز برای کالاهای اساسی را فعلا صلاح نمی دانم.

عملیات بازار باز چیست؟

 این بازار ابزار سیاست پولی است و بانک مرکزی خرید و فروش اوراق خزانه را انجام می دد. در تمام دنیا این کار سابقه دارد. وقتی اوراق بخرید نرخ اوراق در بازار سقوط می کند و وقتی بفروشید، نرخ بالا می‌رود  ما مجوز لازم را گرفتیم و تاییدیه مقام معظم رهبری و مجلس شورای اسلامی هم در این خصوص داریم.  

 وی گفت: بانک مرکزی مراقبت می کند کسری بودجه پولی نشود، تمام تلاشمان را می کنیم تا این اتفاق نیفتد و ترکیبی از فروش بخشی از ارز صندوق ذخیره که در اختیار دولت است و اوراق خزانه را در دستور کار قرار می دهیم. انشالله با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی کاری می کنیم با هملیات بازار باز لطمه ای به بازار پول وارد نشود.  

 مجری تخصیص ارز دولتی کیست؟

رییس کل بانک مرکزی در خصوص زمزمه های حذف ارز تک نرخی گفت: من نیز معتقدم تک نرخی شدن ارز بسیار مطلوب است اما در شرایط فعلی و تحریم ها بهترین گزینه برای حمایت از اقشار مختلف وجود نرخ های متفاوت است.
وی گفت: نگرانی رسمی برای کالاهای اساسی که وجود آن در سفره مردم ضروری است نمی توان نرخ ارز را آزاد کنیم و شوک بالایی را در شرایط جنگی به مردم وارد کنیم. اطمینان می دهم که شرایط کشور هرگاه از جنگ اقتصادی خارج شود به سمت تک نرخی می رویم.

همتی اظهار کرد: تفاوت بین نرخ حواله و اسکناس ارز این است که هزینه مبادلاتی بین آنها وجود دارد. هم اکنون نرخ نیمایی ۱۱ تومان و نرخ اسکناس ۱۳ تومان است که درحال نزدیک شدن به هم هستند.

رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: تخصیص ارز رسمی یا همان ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی دچار مشکلاتی شد. شاید برخی مسائل سیاسی دلیل این موضوع بود. از سال ۹۶ تا ۹۷ نرخ ارز ۲۰ درصد افزایش یافت.
وی گفت: رشد ۴۰ درصدی قیمت کالاهای اساسی تنها ۲۰ درصدش به ارز بستگی دارد و مابقی به افزایش قیمت حمل و نقل و هزینه کارگر و دستمزد برمی گردد. نمی توانیم ارز ۴۲۰۰ را کاملا مخرب بدانیم زیرا در برهه ای از زمان به تعادل سازی کمک کرد.

روی روس‌ها حساب باز کردیم 

وی درباره احتمال اجرایی شدن اینستکس گفت: باید کار عملیاتی شود، یا باید اروپا خط اعتباری به ما بدهد، یا از ما نفت بخرد، هر چند من آدم بدبینی نیستم اما روی آنها حسابی باز نمی کنم.   وی در پاسخ به سئوالی در خصوص پیشنهاد روسیه برای خرید نفت از ایران گفت: من هم خبر این پیشنهاد را در رسانه ها خواندم، چیزی بیش از این نشنیدم. اگر روسیه این طرح را عملیاتی کند ما استقبال می کنیم، به هر حال ما روز تجارت با روسیه حساب باز کردیم، روسیه قادر است بخشی از کالاهای اساسی ما را تامین کند و اگر بتواند ازما نفت بخرد، قدم مثبت و اقدام خوبی است.  

اعلام اسامی ۱۵۰صادرکننده متخلف به قوه قضائیه
رئیس کل بانک مرکزی در تبیین شرایط بازگشت ارز حاصل از صادرات گفت: صادرکنندگانی که ارز خود را به کشور باز می گردانند در شرایط جنگ اقتصادی به مردم خدمت کردند.

وی افزود: ۱۵۰ شرکت و شخص حقیقی نزدیک ۴ میلیارد دلار صادرات داشتند و یک ریال هم به کشور بازنگرداندند و ما نیز نام آن ها را به قوه قضائیه اعلام کردیم.  این افراد حقیقی و حقوقی صادرکنندگان غیرنفتی هستند


۲۲۳۲۲۳




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «همتی: منتظر واقعی شدن قیمت ارز باشید»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..